Ziarul de Duminică

Scenariul obosit

30.06.2006, 15:34 24

Robert este un tanar care locuieste la periferia L.A-ului, scriind scenariu dupa scenariu, fara nici o concretizare. Viata lui se schimba cand i se ofera un milion de dolari pentru cea mai personala dintre lucrarile sale - The Dying Gaul, povestea bruta, autobiografica, a mortii iubitului sau. Dar exista o problema - studioul crede ca proiectul va fi mai viabil din punct de vedere comercial daca Robert va schimba iubitul decedat cu o femeie. Cel care ii face oferta este parsivul Jeffrey, directorul executiv al studioului, care il seduce pe scenarist, intoxicandu-l cu mirajul Hollywoodului: putere, bani si sex.

Din an in Pasti, prin nu stiu ce miraculoasa aliniere de stele sau gratie curajului nebunesc al unui distribuitor autohton, avem ocazia sa vedem un film american facut in afara sistemului (adica mai mult sau mai putin "independent"). Insa faptul ca nu avem de-a face cu inca o piulita a masinii de facut bani hollywoodiene nu constituie in sine o recomandare. Din pacate. Este cazul Scenariului otravit, care se dovedeste a fi, pana la urma, un film frustrant. Premisa nu e rea si primele 30 de minute sunt chiar captivante. Insa incepe promitator, doar ca sa cada in capcana unei istorii din ce in ce mai improbabile si mai familiare, despre cat de putrezi pot fi oamenii din industria cinematografica.
Regizorul Craig Lucas isi ecranizeaza propria piesa cu o combinatie de pretentiozitate si banalitate, construita foarte calculat pe mai multe niveluri. La primul gasim un triunghi amoros cu un cote gay si la al doilea un comentariu asupra integritatii artistice si personale. In loc de complexitate, ceea ce te frapeaza e atmosfera bizar de sterila si goliciunea emotionala.
Dar, mai grav, intuiesti inca de la primele cadre ca totul se va sfarsi cat se poate de neplacut (ma rog, ca intr-o importanta tragedie greaca), singurul lucru imprevizibil fiind gradul de cruzime cu care regizorul isi va strivi personajele.
Problemele cu scenariul lui The Dying Gaul sunt considerabile. La un nivel pur tehnic, intriga depinde prea mult de secventele in care personajele bat frenetic intr-o tastatura de computer. Dar mai rau sta treaba cu cei care le manuiesc: nici unul dintre personaje nu reuseste sa-ti trezeasca nici un dram de compasiune. Aparent, ar trebui sa simtim simpatie pentru toti cei trei eroi, mai ales pentru Elaine, care nu e numai un artist ratat, ci si o femeie inselata. Insa e imposibil sa empatizezi cu actiunile ei - decizia sa de a-i smulge confesiuni online lui Robert pare in cel mai bun caz rautacioasa - iar atunci cand incepe sa-l chinuiasca, pretinzand ca-i iubitul lui mort, devine de-a dreptul grotesca. Chiar si o actrita atat de inzestrata precum Clarkson nu poate iesi nesifonata de aici.
Sarsgaard, desi extrem de sexy cu aspectul sau neingrijit, pare a pluti undeva la distanta de personajul sau si nu transmite mai nimic, desi suferintele la care e supus sunt atat de excesive, ca pana si el pare usor stanjenit. Iar ceea ce filmul intentioneaza sa spuna despre integritatea artistica ramane complet in ceata. The Dying Gaul face risipa de o imensa cantitate de talent pentru un film care aduce foarte putin in plus uneia dintre cele mai vechi povesti din istorie: aceea a femeii tradate.
The Dying Gaul - Scenariul otravit; regia: Craig Lucas; cu: Peter Sarsgaard, Particia Clarkson, Campbell Scott; distribuit de New Film Romania; premiera romaneasca 16.06.2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO