Ziarul de Duminică

Spaima/ de Diana Dochia. GALERIE FOTO

Aurel Vlad, Spaima, foto Remus Andrei Ion

Imagini din expozitie

Autor: Diana Dochia

04.04.2013, 23:44 72

Sculptorul Aurel Vlad, reprezentant de seamă al generaţiei anilor 1980, dezvoltă în ultimele decenii unul dintre cele mai coerente şi importante programe artistice. Interesat fiind de o sondare atentă a comportamentului uman aflat la limită, sculptura lui Aurel Vlad dezvoltă o emoţie şi adesea o nelinişte, ce interpelează activ privitorul. În faţa unei sculpturi de Aurel Vlad nu poţi să fi nepăsător, nu poţi să nu reacţionezi, nu poţi să nu te întrebi cine suntem şi de unde venim.

Jose Saramango în „Eseu despre luciditate” scria: „Când ne naştem, când venim pe această lume, este ca şi cum am fi semnat un contract pentru tot restul vieţii noastre, dar vine o zi în care ajungem să ne întrebăm, Oare cine a semnat în numele nostru”. Călăuziţi de steaua norocoasă „Pelerinii” lui Vlad caută divinitatea, dar pentru a o întâlni ei trebuie să-şi învingă spaimele. Frica, teama, angoasele, momentele de slăbiciune şi nelinişte trezesc în om cele mai nebănuite reacţii. În „Dedal si Icar”, Icar doreşte să se înalţe, dar este oprit de teama care pune stăpânire pe tatăl său. Braţele lui Dedal îl opresc pe Icar, este spaima părintească de a nu se întâmpla ceva rău copilului iubit.

Spaima este unul dintre sentimentele cele mai comune şi totodată cele mai înfricoşătoare ale omului. Este spaima dată de lipsa cunoaşterii în „Eclipsa”, spaima de autocunoaştere în „Narcis” sau de puterea minţii în „Cosmarul”. Este spaima de a nu te lăsa pradă instinctelor ucigaşe, de a nu lăsa instinctul animal să te stăpânească în „Omul câine” sau spaima de moarte, care reconfirmă umanitatea prin „Înviere”.

Interogarea continuă este cea care declanşează drama umană. „David plângându-l pe Goliat” este în acest sens una dintre cele mai puternice comentarii la adresa istoriei recente a poporului roman. David reprezentat de poporul roman îl înfrânge pe Goliat, conducatorul mult iubit, însă la nici două decenii de la înfrângere, Goliat este regretat de David. Spaima lui David este dată de ideea că monstrul renaşte, chiar din inima celor care au distrus monstrul. Aurel Vlad sondează în această lucrare întunericul şi neprevăzutul din adâncul fiinţei umane, faţa nevăzută a lucrurilor.

Sculptura expresionist gestuală a lui Aurel Vlad tulbură şi în acelaşi timp seduce privitorul. Artistul autentic foloseşte aluzii şi metafore pline de magie şi misticism, caută şi interoghează efemerul vieţii umane. Personajele lui Aurel Vlad reprezintă lumea, o lume lipsită de puncte de referinţă, care doar prin puterea de sondare a sinelui se poate izbăvi. Spaima este cea care ne defineşte, dar şi cea care ne redă umanităţii. A descifra sculptura lui Aurel Vlad înseamnă a activa o conştiinţă a angoaselor pe care el le-a pătruns până în adâncuri.

 

Text pentru expoziţia Aurel Vlad – Spaima, Új Kriterion Galéria Miercurea Ciuc. Expoziţia este deschisă până pe 10 mai.

Diana Dochia este curator şi General Manager ANAID ART GALLERY, Bucureşti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO