Ziarul de Duminică

SUNETUL MUZICII/ Români la Opera de Stat din Viena

SUNETUL MUZICII/ Români la Opera de Stat din Viena

Fotografiile reproduc scene din Boema de Puccini şi ne-au fost puse la dispozitie de Wiener Staatsoper GmbH / Axel Zeininger

21.04.2010, 14:51 63
Stăteam in penumbra parterului Operei din Vienaşi ascultam discuţia intensă intre spectatori şi director pe celemai diverse teme conexe spectacolelor din acel spaţiu şi măintrebam in ce măsură un astfel de dialog, civilizat, dinamic şibenefic pentru ambele părţi va putea avea loc vreodată inorgoliosul şi agresivul mediu (cultural)românesc.
In acel timp am parcursprogramul lunilor aprilie şi mai şi aproape zilnic am descoperit indistribuţie cel puţin un nume al unui muzician provenind dinRomânia, alături de cele ale starurilor absolute ale momentului,precum Anna Netrebko, Nathalie Dessay, Elina Garanca - şi lista arputea continua. In aproape două decenii petrecute la Viena laconducerea Staatsoper, Ioan Holender a ştiut să aducă in ansamblulprestigioasei scene zeci de muzicieni români, care fie au rămas,fie au plecat mai departe, căutându-şi desăvârşirea carierei pealte meleaguri. Dar, pentru toţi, experienţa Staatsoper a rămas unreper al carierei.
L-am intâlnit pe Ioan Holenderin biroul său de la Operă, pe care il va părăsi in luna iunie,pentru a-şi continua activitatea in calitate de consilier al Opereide la Tokio, al Operei din Budapesta şi al Metropolitan Opera dinNew York şi pentru a conduce Festivalul Internaţional "GeorgeEnescu" de la Bucureşti. Imi mărturisea atunci cu o oarecarenostalgie in glas: "Prezenţa multor români aici a devenit normală.Dacă la o audiţie apărea un rezultat de egalitate, tendinţa de aalege un român era mare.»
Am avut plăcerea să particip inseara respectivă la un spectacol cu Boema de Puccini cusoprana Tamar Iveri (foto 3) şi tenorul Peter Becszala (proveninddin Polonia - foto 2) in rolurile principale şi românca AnitaHartig (foto 1) in rolul Musette. Anita Hartig este o actriţăexcepţională şi am văzut-o investind in rolul Musette un spirit şio forţă de seducţie grefate pe o voce strălucitoare. Actul central,cu o componentă vizuală de o coloristică fabuloasă, suprapunândmultiple planuri, reprezenta o adevărată probă de virtuozitatescenografică şi regizorală.
Am fost, ca şi altădată,fermecată de modul… perfect de a pune in valoare scriituraorchestrală a celebrei Wiener Philharmoniker, diversitateanuanţelor orchestrale pucciniene fiind aproape palpabilă inintepretarea muzicienilor vienezi, panoramând transparenţeincredibile.
In acest spaţiu care poartănumele Opera de Stat din Viena apar pe scenă in actuala stagiune 11solişti români. Situaţia se va schimba sau nu după plecarea luiIoan Holender. Important este că ea a fost impusă, cântăreţiiromâni fiind in acest moment consideraţi un element ce nu poate ficontestat pe scenele lirice europene, dar inteligenţa şi dorinţa dea reuşi a fiecăruia, combinată şi cu multă şansă, vor fi cele carevor hotări.
Deşi a favorizat intrarea sprelumea bună a operei multor cântăreţi din România, Ioan Holender afăcut-o, din fericire, luând ca fundamental criteriul valorii realeşi al potenţialului de a evolua in viitor al celoraleşi.

OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmenteredactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează incontinuare rubrici săptămânale in Ziarul de Duminică şiAdevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste2.000 de articole apărute in presa scrisă, majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroaseemisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelorprivind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de marimuzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală aDicţionarului enciclopedic. Este membră a UniuniiCompozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului in 2002 şiPremiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şiMuzicologilor din România in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO