Ziarul de Duminică

TIFF, ediţia a 12-a/ de Ziarul de duminică

TIFF, ediţia a 12-a/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

31.05.2013, 00:07 124

TIFF 2013 (31 mai – 9 iunie) va proiecta, timp de zece zile, peste 150 de lungmetraje din întreaga lume, strângând atât hituri de la marile festivaluri, cât şi surprize necunoscute sau cele mai noi producţii româneşti. Un concept inedit în istoria campaniilor de imagine TIFF îi aduce laolaltă pe regizorul Cristi Puiu şi pe una dintre actriţele sale preferate, într-un moment de glorie al cinema-ului românesc. Luminiţa Gheorghiu, elogiată de presa internaţională pentru rolul din Poziţia copilului (r. Călin Netzer), filmul premiat cu Ursul de Aur la Berlin, este imaginea celei de-a 12-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (31 mai - 9 iunie, Cluj-Napoca). Actriţa va fi distinsă cu Premiul de excelenţă în cadrul galei de închidere TIFF. „Ideea de plecare a fost aceea de a provoca o întâlnire între două personalităţii definitorii ale filmului românesc: regizorul Cristi Puiu şi actriţa Luminiţa Gheorghiu. Consider că între cei doi artişti există o alchimie fantastică, de aceea i-am acordat lui Puiu carte blanche în imaginarea campaniei vizuale a festivalului din acest an, a posterului şi a spotului promoţional. Nu e o campanie tradiţională, în sensul publicitar al cuvântului, ci o serie de secvenţe şi de instantanee, de momente de cinema pur”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului.

În deschidere, în premieră naţională „Los amantes pasajeros”, cel mai nou film al lui Pedro Almodóvar, film ce a bătut recordul de încasări al regizorului în primul weekend de lansare în Spania. Filmul descrie ce se poate întâmpla în timpul unui zbor cu avionul când o defecţiune tehnică ridică un semn de întrebare asupra destinului tuturor celor de la bord. Filmul are premiera în România pe 7 iunie.

Secţiunea Supernova strânge la Cluj-Napoca cele mai premiate şi/sau controversate filme de la ediţii recente ale marilor festivaluri. Spectatorii TIFF vor putea vedea filme cu premiera mondială la Berlin, Veneţia, Cannes, Locarno, dar şi la Toronto, Sundance, Sarajevo, Moscova şi Pusan. Din selecţie fac parte drama israeliană „Fill the Void”, care i-a adus actriţei Hadas Yaron trofeul de interpretare la Veneţia, şi „Gloria”, premiat la Berlin pentru interpretarea extraordinară a Paulinei Garcia, în rolul titular, o femeie de 58 de ani care sfidează singurătatea şi vârsta. „Pieta”, în regia lui Kim Ki-duk şi premiat cu Leul de Aur la Veneţia, face echipă cu mega-hitul box office-ului sud-coreean „New World”, deja motiv pentru încă un remake la Hollywood. Să nu uităm „Betrayal/Izmena” al rusului Kirill Serebrennikov, dar şi „In the Name of”, dramă poloneză proiectată în competiţia Berlinalei câştigate anul acesta de „Poziţia copilului”.

Extrem de interesantă este şi secţiunea tematică a TIFF 2013: „This Is the End/Acesta e sfârşitul”: „Bătrâneţe, moarte, relaţii aflate pe ultima sută de metri, molime, lumi date peste cap sau care dispar. Voit sau nu, toată tevatura cu sfârşitul lumii din 2012 s-a tradus în diverse obsesii în filmele ultimilor ani, traversate de certitudinea că ceva sau cineva ajunge la capăt de drum. E un filon terminal care merge de la Melancholia lui Lars von Trier până la Amour al lui Michael Haneke, de la apocalipsa globală la cea personală. Asta îşi propune să exploreze secţiunea tematică This Is the End”, spune directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov.

Amatorii de senzaţii tari, întâlniri bizare şi imagini greu de uitat vor deveni abonaţii secţiunii „Fără limită”, care prezintă, pe lângă maratonul trilogiei „Paradise” a austriacului Ulrich Seidl (acesta a reuşit performanţa să fie selectat, cu câte una dintre cele trei părţi, la festivalurile de la Cannes, Berlin şi Veneţia), „Simon Killer” al lui Antonio Campos, despre relaţia unui tânăr american cu o prostituată pariziană, „The Act of Killing”, un documentar şocant despre lideri ai plutoanelor de execuţie din Indonezia care, decenii mai târziu, îşi reconstituie propriile crime în stilul filmelor favorite, dar „90 Minutes”, thriller norvegian despre cazuri de violenţă domestică.

Dintre proiecţiile speciale ies în evidenţă „Albă ca zăpada/Blancanieves”, reinterpretarea andaluză a celebrui basm, recent premiată la Bucureşti IFF şi proiectată la TIFF la castelul Banffy din Bonţida. Tot la Bonţida va putea fi văzut „Manasse”, film mut românesc al anilor '20 în regia lui Jean Mihail şi acompaniat live de cvartetul Minima. Tot un eveniment special în reprezintă aducerea la TIFF a versiunii remontate şi restaurate a lui „Heaven's Gate”, westernul lui Michael Cimino, un răsunător eşec de casă în 1980, dar considerat o „capodoperă absolută” şi exemplul perfect a ceea ce se întâmplă când viziunea unui regizor intră în conflict cu un producător preocupat doar aspectul financiar.


Afişul, conceput de Cristi Puiu după o fotografie realizată de Luchian Ciobanu în timpul filmărilor pentru spotul TIFF şi realizat împreună cu Iulian Puiu, este inspirat de o scenă din Secvenţe (r. Alexandru Tatos, 1982), în care apare Luminiţa Gheorghiu.
„Eu am descoperit-o pe Luminiţa Gheorghiu în Moromeţii, dar ceva mai târziu am văzut-o în Secvenţe, un film mai vechi decât Moromeţii. Vizualul face trimitere la o scenă din Secvenţe, singura de altfel în care apare Luminiţa. Mircea Diaconu invită echipa de filmare la el acasă pentru a-i arăta colecţia de ascuţitori, dar, fiind foarte supărat pe soţia sa, a pedepsit-o şi a închis-o într-o cameră. Când deschide uşa, Luminiţa stă pe marginea patului. Desigur, posterul e mai colorat, există în el mai multe elemente simbolice, dar face trimitere la acel moment al Luminiţei şi, în esenţă, face trimitere la cinema”, explică regizorul Cristi Puiu.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO