Ziarul de Duminică

TOP GALERII/ Scut sculptat

TOP GALERII/ Scut sculptat
27.01.2010, 15:14 41
Admir in Aurel Contras un creator al generatiei mature locuitinca de buna-cuviinta a ruralului profund dintr-o vatra de sat desub Mesesul Salajului. Artistul a copilarit doar lânga mama, subDictatul de la Viena, in satul Catelul românesc din zona Zalaului.Aici s-a intors in anul 2000 cu o retrospectiva oferita Muzeului dearta "Ioan Sima" din Zalau, pe care il va onora din nou cuitinerarea actualei expozitii de la ICR Bucuresti, deschisa dindata de 20 ianuarie.
In prima tinerete, Contras a lucrat in Banat, a venit apoi lastudii de sculptura la Clujul lui Ladea. Mircea Spataru, aproapecongener, i-a fost asistent la clasa lui Arthur Vetro. Dupa 1973,cariera lui Aurel Contras se deseneaza la Bucuresti, la inceputprintre decorurile Operei, apoi ca restaurator de lemn la MuzeulSatului. In anii '80, a fost remarcat de mai multe ori la concursulinternational de la Ravenna, dedicat bronzului pe temedantesti.
Sculptorului Contras i se potriveste cel mai bine verbul "adramui" atunci cand pune in opera lemnul, lutul modelajului saupiatra de simpozion monumental. Dar si atunci când face saconlucreze bronzul in chivotul lemnului sau reia, in modelaj,striatiile de pe blocul de piatra. Spatiul iradiant din jurulformelor sale calme e atras de un centru, care, de mai bine de undeceniu, este hotarât de trama crucii. In selectia cu valoareretrospectiva de 30 de piese statuare insotite de desene,prezentata la ICR Bucuresti, trimiterea catre un miez de tâlcarhaic devine impresie dominanta. Din ea se alimenteaza senzatia dereculegere, de impacare cu obârsiile. Sunt Semne pentruarca, Semne pentru parinti, Semne aleinaltarii, Peceti-scut. De doua decenii, retras in atelierulsau, sculptorul a polisat câteva stilizari figurative care seorchestreaza pe un dublu registru: arhaicul si christicul.Cavalerii mai timpurii semnati de Contras sunt acum siluete-lespezide martiri. Torsurile de bronz ale eroilor sacrificati suntretezate cu surda indurare. Caci sculptorul nu ataca nelinistitvectorii spatiului, ci ii domoleste cu tactul ordinii intr-un soide troite fara chip manifest. Scutul cavalerului devine un praporde lemn, cu patina rafinata si nervura cruciforma. Pe celalaltpalier, cel al vitalului hieratizat, putem identifica pasarea,pestii, testoasa. Aceasta din urma se inalta, de pilda, pe pilotifini si lasa proiectia crucii. O ampla troita articulata din 12tuburi cu taietura poleita sublimeza sirul apostolilor. Ritmurilede crestaturi suitoare sau asizele care descriu arcada apostolilorau o cumpanire judicioasa intre ruptura expresiva si finisajhieratic. O trama recenta la Contras este cea a arcei si a valului.Sensibilele disimetrii compozitionale pe care le stapânestesculptorul invoca astfel mai subtil axa zenitala. Expozitia, insine, emana o pretioasa vechime a materiilor clasice alesculpturii: lemn, piatra, bronz intr-un acord armonic de bunarânduiala cu cele perene.

AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov).Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvitInstitutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoriaartei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de PatrimoniuBucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sefadjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala laEHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase dela Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO