Ziarul de Duminică

Tranzitand

Tranzitand

Victor Rebengiuc in Inima de caine dupa Mihail Bulgakov (regia: Yuryi Kordonskyi); Imagine din A patra sora de Janusz Glowacki (regia: Alexandru Colpacci)

04.08.2006, 13:27 37

Din motive pe care nu este, cred, nevoie sa le explic cata vreme va dura "tranzitia" (chiar, cata vreme?), am inceput sa lucrez, acum circa cinci luni, la Teatrul National din Bucuresti. Desigur, pare ciudat ca un critic sa fie angajat intr-un teatru; nu insa si un teatrolog (asta fiind meseria "de baza" a subsemnatei) care, pe deasupra, serveste acolo drept "dramaturg" (despre functia in chestiune, mai pe larg, alta data). Fapt este insa ca, din acest motiv, nu am mai scris despre spectacolele TNB. Ceea ce, in esenta, este incorect fata de cititor.

Care cititor - e de presupus - doreste sa fie tinut la curent, in cadrul unei rubrici de teatru, cu tot ce se intampla in materie de miscare scenica atat in Bucuresti, cat si in restul tarii. Asa ca, spre a nu lasa lacune in informatia "de profil" a fidelilor Ziarului de duminica, pagubindu-i de stiri despre o foarte importanta institutie de spectacol din Romania, am decis sa le ofer un panoramic asupra sezonului recent incheiat al TNB, unind, cum ar veni, ontologia cu deontologia: voi furniza doar date "reci" (si seci) despre montarile care au iesit in premiera, fara sa emit nici un fel de apreciere asupra calitatii lor. In masura in care cineva doreste sa se edifice in privinta unei productii, o poate face fie citind opiniile colegilor cronicari, fie mergand personal (de la toamna) sa vada spectacolul. Si, ca sa nu fiu banuita de reclama mascata, precizez de la bun inceput ca... da, fac reclama, pe fata, nu numai teatrului de care sunt, acum, legata, ci si tuturor celorlalte teatre despre care scriu, chiar si atunci cand scriu "de rau". Adica - sper din toata inima ca e evident -, povestind despre spectacolele pe care le vad, ii indemn, in realitate, pe cititori sa-si compare impresiile despre scena cu ale mele, lucru imposibil de realizat altminteri decat daca se duc si ei la acele spectacole. Experienta de privitor la scena, va rog sa ma credeti, nu trebuie ratata de nimeni.
Intr-o ordine cronologica aproximativa, afisul Nationalului bucurestean a inclus, in stagiunea 2005-2006 (marcata de schimbarea conducerii teatrului, director general fiind, la ora actuala, actorul Ion Caramitru), urmatoarele titluri:
n Inim~ de caine dupa Mihail Bulgakov, regia: Yuryi Kordonskyi. Nuvela scriitorului rus (1891-1940), vorbind despre catastrofala "inventare" a "omului nou", opera a regimurilor totalitare, a fost adaptata si pusa in scena de compatriotul sau (acum, rezident american) in scenografia Stefaniei Cenean si cu participarea unor actori precum Victor Rebengiuc (premiul UNITER pentru acest rol), Marius Manole (nominalizare pentru acest rol), Mircea Rusu, Cecilia Barbora, Tania Popa, Serban Ionescu, Florina Cercel.
n Chicago, dupa John Kander si Fred Ebb, regia: Ricard Reguant. O prima tentativa de musical autohton, fie si in viziune catalana, intreaga echipa de realizatori provenind din Spania. In distributie: Monica Davidescu, Ilinca Goia, Stefan Banica jr./Andrei Duban, Maia Morgenstern/ Carmen Ionescu, Silviu Biris/Ioan Andrei Ionescu, Anca Turcasiu, Radu Captari.
n Gandirea de Leonid Andreev, regia: Felix Alexa. Redescoperire scenica a unei piese rar jucate a dramaturgului expresionist rus (1871-1919); scenografia: Diana Ruxandra Ion; cu Mircea Rusu, Lamia Beligan, Serban Ionescu, Mircea Albulescu, Natalia Calin, printre altii.
n Patimile Sfantului Tommaso D'Aquino, dupa Alex. Mihai Stoenescu, regia: Grigore Gonta. Dramatizare a unei "fresce istorice" de mari dimensiuni. Scenografia: Florica Malureanu. Din foarte numeroasa distributie, Marius Bodochi (in rolul titular), Maia Morgenstern, Vlad Ivanov, Constantin Dinulescu, Alexandru Georgescu.
n Dulcea pas~re a tinereTii de Tennessee Williams, regia: Tudor Marascu. Textul "existentialist" al cunoscutului autor american (1911-1983) ii reuneste in distributie pe Adela Marculescu, Damian Crasmaru, Sanda Toma, Ionut Adascalitei, Marius Rizea, Ilinca Goia, Vivian Alivizache, alaturi de multi alti colegi.
n A patra sor~ de Janusz Glowacki, regia: Alexandru Colpacci. Piesa dramaturgului polonez traitor in SUA e o glosa parodic-sarcastica pe marginea capodoperei cehoviene Trei surori, vorbind (iata!) despre "tranzitia" societatilor ex-comuniste si episoadele comice/tragice pe care ea le provoaca. Amalia Ciolan, Tania Popa, Stefana Samfira, Marius Manole, Mircea Albulescu, Simona Bondoc, Mihai Calin sunt principalii interpreti ai spectacolului, premiera pe tara in limba romana.
n Idolul Si Ion Anapoda de G. M. Zamfirescu, regia: Ion Cojar. Pe un text apartinand unuia dintre cei mai insemnati dramaturgi interbelici (1898-1939), spectacolul acestui veteran al regiei romanesti reface atmosfera anilor buni si... nebuni. Dan Puric, Ileana Stana Ionescu, Matei Alexandru, Ileana Olteanu, Mimi Branescu, Afrodita Androne si debutanta Irina Cojar evolueaza in scenografia conceputa de Stefan Caragiu si Liliana Cenean.
n Comedie roSie de Constantin Turturica, regia: Alexandru Tocilescu. Inaugurand un proces sui generis al comunismului in teatru, o comedie dramatica (in premiera absoluta) evoca fantomele unui trecut pe care n-ar trebui sa-l uitam. In fruntea distributiei ce-i cuprinde pe Raluca Petra, Serban Ionescu, Alexandru Georgescu, Marius Rizea, Ioan Andrei Ionescu, Alexandru Bindea, plus multi figuranti, Ion Lucian si Sanda Toma.
Stagiunea a constat atat din productii "mostenite", cat si din initiative repertoriale ale noii conduceri. A fost, cu alte cuvinte, o stagiune de tranzitie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO