Ziarul de Duminică

ULTIMA ORĂ/ Te recunosc şi pe-ntuneric, Bucureşti

ULTIMA ORĂ/ Te recunosc şi pe-ntuneric, Bucureşti
21.04.2010, 15:42 319
Ca şi Bucureştiul vechi, a cărui soartă o deplânge acum intr-oremarcabilă meditaţie expoziţională*, Fotocabinetul lui EugenCiocan are capacitatea de a rezista, "contre vents et marées", de asfida obstacolele şi de a-şi recompune un ten fermecător, cu ridurişarmante. După un episod de glorie mondenă şi mediatică (mai multdecât de prosperitate comercială), pe vremea când işi avea sediulpe str. George Enescu, in preajma Căii Victoriei, Fotocabinetulşi-a tras, câţiva ani buni, obloanele. Astăzi, printr-un ingeniosfacelift, a reinceput să strălucească pe strada Lipscani, colţ cuBlănari, surplombând bizonul. Magazinul Bizonul. Locul in sine,glamour-ul său Belle Epoque, felul grijuliu in care sunt puse inscenă elementele decorative semnificative, scara scârţâindmelancolic care duce din antreul cu un aer studiat prăfuit laetajul unde se inşiră camerele de expoziţie, atenanţele utilitareşi atelierul propriu-zis al "fotografului colorist" Eugen Ciocansunt, toate, un spectacol in sine. Tiranizat de detaliu şi deperfecţiune, Maestrul Fotocabinet reuşeşte insă să pară că pluteşteseniorial peste toate acestea, cu aerul că tot miracolul din jur afost făcut posibil doar printr-o abilă rotire de baghetă magică.Despre truda propriu-zisă cu care a fost articulat acestspaţiu-refugiu (ca şi, de altfel, despre chinuitoarea, laborioasaminuţie cu care sunt aduse la lumină fotografiile sale) niciovorbă. O discreţie nobiliară menită să nu distragă atenţia de lasimezele sale, singurele care, aparent, contează.
Eugen Ciocan este un Des Esseintes bucureştean, un estet carene pofteşte, imperturbabil, să vedem harta gusturilor şidezgusturilor sale. Expoziţia inaugurală a noului Fotocabinet,intitulată "Versus", este un prim pas dintr-o călătorie care, chiardacă nu va schimba peisajul bucureştean, ne va perturba fericitmodul de a ne apropia de el şi de a-l inţelege. Iată legendagenerică pe care autorul o lipeşte pe geamul expoziţiei sale, ungeam patinat nu doar de un timp consumat, ci şi de acela alsperanţei in regenerare: "După 20 de ani de libertate, Bucureştiulnu a reuşit să reconstituie reperul său fundamental: CentrulIstoric. Criza de centru pentru Capitală este emblematică pentru oţară fără direcţie. In afara unor difuze aşteptări pentru o viaţămai prosperă, România nu are priorităţi, nu are stil şi nu areidentitate. Este clar că aceste ingrediente elementare pentru ocomunitate funcţională nu depind de suspuşi, ci de noi toţi. Nu nerămâne decât să vedem ce resurse avem fiecare (şi impreună) pentrua opri această cădere in gol. Dar trebuie inceput de undeva. Eu zicsă plecăm de la Centru. Recuperând funcţia simbolică a CentruluiIstoric, cred că am putea beneficia de o bună sursă de inspiraţiepentru paşii următori. Nu este vorba despre bani. Ci despreconştientizarea funcţiei acestui loc de către fiecare in parte. Şi,iar, despre noi toţi impreună. In expoziţia de la FotoCabinet(fotografii cu aer melancolic, sepia sau colorate manual) veţirecunoaşte o seamă de personalităţi care au admis că totul depindede implicarea fiecăruia. Inveşmântaţi după codurile eleganţei deodinioară, ei vin in faţa aparatului de fotografiat şi adumneavoastră (cei ce vor binevoi să se implice ca privitori),cărând in spate fundalul dezolant al Centrului Istoric de azi.Chiar dacă pare o povară, prin simpla infruntare a lui, aceştioameni exorcizează pe undeva deznădejdea, afirmând răspicat: Suntemvii aici şi acum. Vrem să trăim normal, ba chiar frumos. Rugămdeci, schimbaţi aceste decoruri inadecvate!"
Deşi, cum spuneam, Eugen Ciocan pare, structural, un taciturn,aerul de manifest al expoziţiei l-a obligat la verbiozitate. Zecilede fotografii de pe pereţi (in care clădirile ruinate suntreabilitate/ reconsiderate/ amendate/ ignifugate/ descentrate/reanimate de prezenţa unor personalităţi cunoscute, in poziţiiteatrale - cumva ca in "Călătorul contemplând o mare nori", tabloullui Caspar David Friederich) sunt insoţite de texte/comentarii carele dau sensuri adiţionale, uneori didactice, adeseori provocatoare,intodeauna ingenioase. Iată, in aşteptarea albumului care o săaducă, sperăm, spre marele public toate aceste imagini, listalocurilor prin care ne-a invitat Eugen Ciocan să poposim, precum şia personalităţilor cărora le-a spus, inainte să declanşeze :"Zâmbiţi vă rog (trist dacă se poate)!":
Alma Buhagiar pe str. Blănari, Claudiu Bleonţ şi GianinaCorondan pe str. Gabroveni, Horia Brenciu şi trupa sa in PiaţaGeorge Enescu, Dragoş Bucurenci cu velocipedul in Piaţa Pieptănari,Cristina Modreanu pe str. Franceză, Carmen Ungureanu pe str.Zarafi, Corina Birlădeanu pe str. Soarelui, Damian Drăghici pe str.Lipscani, Ducu Darie şi Cristina Ţopescu pe str. Lipscani,Elena Francisc pe str. Gabroveni, Andreea Esca şi Alexandre Eram pemalurile Dimboviţei, Florin Piersic jr. in str. Smârdan,Gabriela Firea pe str. Covaci colţ cu str. Băcani, Gabriela Massacişi mopsul Ratză pe str. Moşilor, Gabriela Tuţă pe str. Căldărari indreptul Hanului lui Manuc, Costel Constantin şi Irina Solomon inruine pe strada Lipscani, Alex Leo Şerban pe Intrarea Şelari,Grigore Leşe lângă zidurile de la Curtea Veche, Marcel Iureş infaţa Hanului lui Manuc, Familia lui Lucian Mândruţă pe str. Zarafi,Marina Constantinescu şi fiul ei Luca Rusu pe str. Şelari, MihaelaBilic şi Virgil Ianţu in gangul Şelari, Melania Medeleanu peLipscani, Mircea Florian pe str. Şepcari colţ cu str. SfântulAnton, Dan Puric pe str. Lipscani, Vlad Rădescu pe bulevardulLascăr Catargiu, Victor Rebengiuc pe str. Lipscani, FormaţiaSarmalele Reci traversând str. Gabroveni, Simona Pătruleasa şiSabin Ivanof pe str. Lipscani, Alessandra Stoicescu intr-o zonăpentru agrement din Pădurea Băneasa, Monica Davidescu şi AdrianTemişan la promenadă pe str. Băcani, Tiberiu Căpudean in PiaţaUniversităţii, Soţii Adrian şi Adriana Titieni pe str. Şepcari,Robert Turcescu pe str. Gabroveni, Vintilă Mihăilescu pe str.Covaci, Roxana Voloşeniuc la intrarea in Pasajul Hanul cu Tei,Andrei Pleşu pe soclul din P-ţa Ion Luca Caragiale, Monica Petricăpe str. Gabroveni, Maia Morgenstern pe str. Pictor Nicolae Tonitza,Eugen Istodor pe str. Lipscani, Eva şi Petre Zaharescu pe str.Băcani, Florin Chilian in dreptul monumentului Eroilor, AndiMoisescu la intrarea pe Lipscani, Cătălina Stan in faţaCatedralei Sfântul Iosif, Horaţiu Mălăele pe str.Blănari, Răzvan Mazilu pe str. Blănari, Andrei Zaharescu in faţafostului teatru Casandra, Runa Petringenaru in faţa Casei Poporuluişi, ultimii pe listă, cu voia dumneavoastră, Eugen Ciocan şiAndreea Berecleanu pe str. Şelari.

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, alUniversitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectiaromana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) lanumeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor siart-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multevolume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 panain 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO