Ziarul de Duminică

Vanatorii de vise

Vanatorii de vise
07.03.2008, 20:24 31

De azi, 7 martie, ruleaza, in premiera in Romania - la cinematografele CinemaPRO, Hollywood Multiplex, Movieplex & Studio din Bucuresti, la Cinema City din Timisoara si la Cinema City din Iasi -, una dintre cele mai asteptate productii autohtone ale ultimilor ani: Restul e tacere.

Proiect foarte drag si ambitios al regizorului Nae Caranfil, premiat in concursuri internationale inca din faza de scenariu, filmul are ca atuuri bine cunoscuta minutiozitate regizorala si subtilitate scenaristica a autorului sau, o distributie fara cusur si un subiect exploziv si insolit: aventura realizarii primului lungmetraj din istoria filmului romanesc, Independenta Romaniei, a carui premiera a avut loc in... 1911!
Sa aduci in fata spectatorilor anului 2008 o asemenea evocare poate parea o propunere total hazardata in cazul unui regizor oarecare. Nae Caranfil insa stie sa faca acrobatie pe muchia unei asemenea idei, transformand orice accent desuet in eleganta retro si orice banal obiect de recuzita in simbol al unei epoci pitoresti. Maiestuos si ironic, vivace si melancolic, filmat cu somptuozitate si precizie, filmul sau propune publicului o suita de revelatii, insumate intr-un experiment mai mult decat indraznet. Arta si istoria, comedia si tragedia, rasturnarile de situatie, gagurile burlesti si trimiterile literare se amesteca in dozaje secrete in acest omagiu la adresa cinematografului fara precedent in istoria filmului romanesc.
Am urmarit filmele lui Nae Caranfil cu toata atentia de la E pericoloso sporgersi incoace, un film perfect, ce crea in 1994 bresa indispensabila cinematografului romanesc tanar, original, indraznet, creativ, aflat (in sfarsit) intr-o cu totul alta zona valorica decat cel propagandistic creat pana atunci.
Cu o inteligenta regizorala spectaculoasa si un condei scenaristic de o finete aparte, Nae Caranfil face filme destinate sa reziste, atat de substantiale si de minutios lucrate, incat nu se pot consuma rapid, ci merita savurate si revizitate din timp in timp, prilejuind mereu surprize agreabile. Era cumva firesc deci, in ton cu personalitatea sa, ca Nae Caranfil sa nu-si sacrifice visul de a omagia cinematograful in numele unor vremelnice curente sau tendinte. Fidel principiului valorii care se impune de la sine in pofida - sau dincolo de - modelelor internationale ale momentului, el ne aduce in fata eleganta unei intregi epoci de frumusete apusa, filmata cu distinctie si verva.
In miezul povestii se afla legendarul conflict dintre inspiratie si bani existent in istoria artei, in special a filmului, si aflat la granita atat de dificila cu industria (fie ca e vorba despre Hollywood sau Romania, despre inceputul secolului XX ori despre inceputul de mileniu pe care il traim). Protagonistii sunt Grig, un regizor visator cu ascendenta celebra (fiul unui mare actor al Teatrului National), a carui dorinta febrila este sa realizeze un film grandios despre Razboiul de Independenta, si Leon, un mosier cam fanfaron care va deveni producatorul sau. Drumul de la fantezia legata de o superproductie considerata nebuneasca in epoca la realizarea in sine a unui film impozant despre eroism si razboi, lupte, curaj si onoare reprezinta mare parte din reusita povestii rememorate de Restul e tacere. Negocierile nesfarsite intre timidul Grig, insufletit de visul sau, dar timorat de celebritatea tatalui si ezitant in a-si recunoaste fortele proprii, si vitalul, dar prozaicul Leon, care il indrageste si hotaraste sa-i finanteze utopia, relatia lor, increderea, succesul impartasit, amestecat in cele din urma cu tradare si amaraciune sunt ingrediente ale relatiei eterne dintre creator si finantator, niciodata disparuta din istoria artei.
Mai mult decat atat, Nae Caranfil reuseste sa creeze o lume unitara, a carei frumusete old fashion vrajeste de-a dreptul, fixandu-ne in memorie un spectaculos si emotionant tablou de epoca. El isi pune in joc delicatetea, dar si forta: evocand o superproductie precum Independenta Romaniei, ce include multiple planuri, Restul e tacere necesita strategia unui general de armata si finetea dantelata a unor preludii de Debussy. Iar autorul acestui pitoresc salt in timp nu face economie de inventivitate, slefuind cu instrumente artistice de elita un film care poate fi apreciat cu bucurie totala de orice fel de spectator. Pentru ca Nae Caranfil tinteste - si izbuteste - sa evoce, dupa propriile spuse, "o lume in care apar, in acelasi timp, automobilul, avionul, telefonul, gramofonul si cinematograful! O tara in care ofensiva occidentala se lupta cu mostenirile Orientului, in timp ce romanii se imbata constiincios, inmuind mititeii in sampanie! Un secol XX care se anunta in pasi de vals ca aducator de pace si armonie universala!"...

Record romanesc de buget
n Proiectul, castigator al concursului CNC in 2005 (care l-a finantat cu 10 miliarde de lei vechi, adica 8,19% din devizul total al filmului), a fost sprijinit de institutii publice, trusturi media si personalitati ale culturii si politicii din Romania, materializandu-se intr-o productie ambitioasa, cu cel mai mare buget din istoria filmului romanesc al ultimelor doua decenii si jumatate: 2,4 milioane de euro.

n Prima varianta de scenariu a fost scrisa de Nae Caranfil in 1988, iar prima incercare de realizare dateaza din 1990. Initial, durata filmului se intindea pe aproximativ 4 ore si jumatate. Varianta care intra acum pe ecrane dureaza 140 de minute.

Restul e tacere. Productie Romania, 2008. Regia si scenariul: Nae Caranfil. Cu: Marius Florea Vizante, Ovidiu Niculescu, Alexandru Hasnas, Florin Zamfirescu, Gavril Patru, Ioana Bulca, Mihai Gruia Sandu, Mirela Zeta, Samuel Tastet, Silviu Biris, Valentin Popescu, Vlad Zamfirescu. Premiera: 7 martie. Distribuit de MediaPro Distribution.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO