Ziarul de Duminică

Vectorul de la "periferie"

Vectorul de la "periferie"
20.07.2007, 20:39 27

Asociatia Vector este un grup de tineri artisti, filosofi, sociologi etc. care organizeaza Bienala de Arta Contemporana "Periferic", precum si diverse expozitii sau simpozioane, unul dintre obiective fiind acela de a crea o infrastructura culturala independenta in Iasi.

Cam asa s-ar (auto)defini, intr-o fraza, una dintre cele mai active asociatii culturale iesene, al carei presedinte-fondator este artistul Matei Bejenaru.
Imi amintesc ca, in urma cu ani, pe la varsta primelor contacte culturale, am participat, cumva intamplator, la un happening al lui Matei Bejenaru. Care m-a facut sa ma intreb, atunci, daca nu cumva unul dintre noi are probleme serioase in a defini un moment artistic. Intre timp trebuie sa recunosc - si sa incerc sa dau vina, totodata, pe cei putin peste 20 de ani pe care-i aveam - ca problemele unei asemenea definitii erau de partea mea, neavand pe-atunci alte repere in afara celor clasice pentru a percepe o manifestare artistica. Matei Bejenaru iesea inca din deceniul trecut din sfera conventiilor, socand uneori un public cultural local mult prea putin dispus sa inteleaga noile arte vizuale.
Intre timp, publicul a fost antrenat asa cum, in Romania, se obisnuieste. Bienala "Periferic", Asociatia Vector cu toate proiectele sale au strans o seama de participari si succese internationale, au inceput sa devina, tot pe complicata ruta Occident-Bucuresti-Iasi, niste repere culturale reale, astfel ca, in prezent, actiunile pe care le organizeaza beneficiaza nu numai de sustinerea unui public iesean select, dar si de o tot mai consistenta vizibilitate media, nu doar locala. Sau, mai corect spus, si de o vizibilitate media locala, creata insa de presa nationala ori chiar internationala.
N-am cum sa ma refer aici la toate initiativele asociatiei si nici la valoarea lor culturala de ansamblu. De aceea, o sa amintesc doar despre niste proiecte care marcheaza comunitatea imediata in care asociatia isi desfasoara activitatea. Si, daca tot am pomenit in cateva randuri deja de Bienala "Periferic", o sa incep cu acest eveniment cu desfasurare periodica. Initiat in 1997 si devenit o bienala internationala de arta din 2001, "Periferic" a adus in Iasi, an de an, numerosi artisti din tara si din strainatate, expozitiile si simpozioanele desfasurandu-se in locatii dintre cele mai diverse si, uneori, exotice: de la Centrul Cultural Francez la Galeriile Cupola, Palatul Culturii sau Goethe Zentrum, pana la ceea ce ar fi putut/ar putea inca sa devina un Centru de Arta Contemporana - vechea Baie Turceasca din Iasi. (Aceasta ultima locatie merita o mentiune speciala: dupa ce s-au obtinut fonduri din Franta pentru un studiu de fezabilitate ce trebuia sa se constituie intr-un prim pas spre transformarea locatiei in Centru de Arta Contemporana, autoritatile locale n-au mai dovedit un prea mare entuziasm fata de proiect, ceea ce a dus la pierderea fondurilor si, fireste, ingreunarea demersului Asociatiei Vector.) Ajuns anul acesta la a saptea editie, "Periferic" se anunta, cu ocazia fiecarei desfasurari, un brand tot mai important nu numai pentru Vectorul din spatele sau, ci si pentru Iasi, in general.
Un alt proiect cu implicare directa in viata comunitatii iesene s-a desfasurat intre iulie 2004 si iunie 2007 sub titulatura, deja foarte cunoscuta, de cARTier. Coborand arta in strada, mai exact in cartierul Tatarasi, unul dintre cartierele imbatranite si sarace ale Iasiului, proiectul Asociatiei Vector, sustinut de Programul Cultural Elvetian in Romania - Pro Helvetia, a vizat implicarea locuitorilor in viata culturala a comunitatii, crearea unui spatiu cultural-comunitar si reamenajarea esplanadei Oancea din Tatarasi. Expunerea sumara a unor asemenea obiective nu poate reda, bineinteles, dimensiunile intregului proiect. Insa important ramane faptul ca aceste tinte s-au concretizat intr-o serie de evenimente culturale cu caracter iesit din comun, importante atat pentru locuitorii cartierului, cat si ca demers artistic - de la piese de teatru desfasurate la Ateneul Tatarasi, pana la deja cunoscutele festivaluri cARTfest si cARTfilm, de la diverse manifestari de arta contemporana pana la pictarea fatadelor unor blocuri din esplanada Oancea si amenajarea unui loc de joaca pentru copii.
N-am avut intentia unui text encomiastic. Si nici nu cred ca am scris unul. Uneori insa, cand in jurul tau proiectele de anvergura sucomba, din diferite motive, inainte de a se naste propriu-zis, tonul capata intensitate fara sa vrei atunci cand descrii un proiect cu adevarat reusit. Considerandu-se "un locuitor al periferiei unui oras periferic (Iasi), dintr-o tara periferica (Romania), situata intr-o regiune periferica (Europa de Est)", Matei Bejenaru si ceilalti membri ai Asociatiei Vector par a fi reusit sa aduca, pe un perimetru cultural in expansiune, centrul in periferie. Iar daca oamenii care remarca la timp acest lucru isi fac scrupule in a-l prezenta public, e greu de crezut ca aprecierile pot veni din alta parte. De la autoritati, cum s-a vazut si in scurta poveste cu Baia Turceasca, pentru care n-am gasit nici eu decat un spatiu intre paranteze, cu atat mai putin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO