Ziarul de Duminică

Vulgar sau brutal?

25.01.2008, 19:11 24

Pe cand traduceam din franceza un articol despre limbajul noii dramaturgii, articol apartinand unui reputat critic si istoric de teatru, nascut in limba romana, autorul mi-a atras atentia ca pentru la langue basse, sintagma folosita de el in original, e mai potrivita varianta limbajul brutal decat cea pusa initial de mine: limbaj vulgar. Vulgar implica o anumita apreciere (depreciere), ceea ce ar fi alaturi de demersul sau. Avea dreptate. Nu prin aprecieri si respingeri se poate circumscrie un fenomen care, aparent, blocheaza evolutia dialogului. Nu mai ai ce spune, ce nuanta si ce contrazice cand partenerul te injura. Accepti - sau il injuri si tu si pleci. Intre aceste limite se stratifica si publicul noilor productii, cu reprezentantii lui alfabetizati: profetii si criticii.
As spune ca ni s-a ingrosat obrazul, dar problema este nu de obraz, ci de ureche, de libertate interioara, de sistem propriu de selectie: uneori pare ca scena a fost cotropita de scursurile societatii, de bolnavii ale caror centre de comunicare din creier au fost blocate de severe handicapuri; personajele se exprima prin cele cateva cuvinte care denumesc partile genitale si raporturile dintre ele, iar cand textul literar impune o exprimare elevata, gesturile si acuplarile dintre eroi ne arata ca nici cuvintele frumoase nu fac altceva decat sa dea luciu poftelor trupului.
Ceea ce in primii ani de dupa 1989 a fost o tentativa - considerata revolutionara - de a duce limbajul strazii printre personajele sclifosite prezente pe scenele teatrelor romanesti, un mod de a dinamita limba de lemn, a devenit acum moneda curenta, pragul de la care porneste "curajul". Disparitia tabuurilor nu ar trebui sa intristeze pe nimeni: orice osificare stabilizeaza minciuna, orice schimbare lasa sa se intrevada un adevar pana atunci ocultat. Ce adevar am aflat dupa ce s-a produs aceasta modificare a felului cum vorbesc oamenii deveniti personaje de teatru? Dupa parerea mea, semnalul cel mai important a fost cel al noii generatii, care, dupa ce s-a vazut marginalizata politic, a inteles ca nu mai are nimic de asteptat de la generatia parintilor, fie ei si maestri. Asa au cazut in desuetudine nu doar ideile celor care i-au precedat, ci si sansa unei discutii despre memorie, despre taceri colective si vinovatii individuale, asa s-au erodat pana la anulare puntile de comunicare. Refuzul unui proces al comunismului, al unei analize sincere dedicate radacinilor situatiei actuale din tara, refuz datorat conservatorismului generatiilor adulte (indiferent ca referinta era perioada interbelica sau nostalgia "idealurilor" gresit aplicate), a creat iluzia absentei oricarei continuitati; dramaturgii si regizorii noilor generatii au senzatia ca pornesc de la zero, ca inventeaza totul: limbajul teatral si limbajul pur si simplu. Noile tehnologii favorizeaza aceasta perceptie, ambiantele scenice, dominate de ecrane cu imagini care completeaza sau anuleaza cuvintele, nu mai seamana cu scenografiile care se intreceau in inventivitate lucrand cu materiale obisnuite. Zgomotele create de formatiile muzicale contemporane aduc teatrul in vecinatatea discotecilor si a cluburilor, acolo unde exista si un public receptiv la aceste modalitati de adresare. Plictisita de felul cum bate pasul pe loc dramaturgia spectacolului With a little help from my friends de Maria Manolescu (regia: Radu Apostol), ii priveam cu invidie pe vecinii mei de pe bancile incomode, care frematau in ritmurile grupului muzical introdus in ritmul scenic. Cei de langa mine stiau cantecele, bolboroseau cuvintele, aplaudau si tropaiau in ritm, partea de "proza", cu pierderea virginitatii, sinuciderea prin crima etc. ii interesa mai putin, o acceptau ca pe o coperta de disc. Ii priveam cu invidie, pentru ca ei se distrau, iar eu ma plictiseam si ma intrebam daca, dupa ce vor schimba blugii pe costum-cravata, vor mai veni la teatru si, daca da, ce fel de teatru le va placea. Va fi, probabil, vremea cand vor avea ei de ce sa ma invidieze pe mine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO