Ziarul de Duminică

Ziarul de Duminica - ULTIMA ORA / Rezultatele licitatiei Bucarest a Paris, Panorama artei romanesti

ULTIMA ORA / Rezultatele licitatiei Bucarest a Paris, Panorama artei romanesti
01.04.2009, 14:16 68

 

 

Oricata bunavointa am avea, nu putem sa nu constatam scorurile slabe inregistrate de marea licitatie de duminica de la Paris, Hotel Drouot Montaigne si, simultan, de la Bucuresti Hotel Novotel, prin conexiune directa. Cum spuneam in numarul trecut al ziarului nostru, licitarea propriu-zisa a fost deschisa nu doar in cele doua locatii pomenite, ci si online, pentru orice doritor inscris in cursa, iar intregul proces a putut fi vizionat live, in timp real, si a insemnat nu doar emotii – intre anuntarea pretului de pornire si cel de, eventual, adjudecare –, ci si o intreaga suita de judecati, uneori penetrante, alteori stupid-rasuflate, ale maestrilor de ceremonie privitoare la exponate, replici pline de umor, schimbate peste umar intre sala si commissaire-priseur, oftaturi si aplauze, rasete si incurajari. Pe scurt, o atmosfera mult mai putin solemna decat te-ai astepta la un eveniment de o asemenea anvergura.

Din pacate, ceea ce ar fi trebuit sa fie o intrare pe orbita internationala a artei romanesti contemporane, un moment zero al cotatiilor pentru tinerii plasticieni romani, dar si o ridicare semnificativa de cota pentru clasici, nu a fost decat o ilustrare a crizei generale, a spaimei de investitie in arta si, de ce nu, o recunoastere a faptului ca va mai curge multa apa pe Sena pana cand romanii sa poata concura, de pe picior de egalitate, cu occidentalii, in general, si cu marile si superumflatele vedete ale tinerei arte chineze, in mod special.
Iata cateva dintre rezultate, pentru a caror citire exacta vom oferi si informatia potrivit careia, pentru lucrarile adjudecate cu sume de pana in 14.000 de euro, casa Chayette et Cheval percepe un comision de 20%.
Recordul absolut a fost inregistrat de o natura moarta a lui Petrascu – 56.000 de euro, vanduta sub cota minima de estimare, care era de 60.000 de euro.
Pe locul doi, Laura Covaci, cu tabloul Toamna, din seria Bugs Season, 13.000 euro (evaluare intre 10 si 12.000 euro). Un Ciucurencu, Flori si oglinda, a atins 9.000 de euro (cota intre 9.000 si 12.000 euro), Mona Vatamanu, cu o Manifestatie la Bajel – 5.300, Nicolae Maniu, Adevarul e la mijloc, 8.000 de euro, Sami Briss, Funambulul, 3.000 de euro, Horia Bernea, Acoperisuri cu tigla, 6.200 de euro.
In rest, s-au vandut lucrari de mici dimensiuni, in tehnici simple (culori de apa, penita, creion, carbune) si, in general, subcotate: o splendida penita a lui Paciurea (o himera) – 2.500 de euro (cota minima - 1.000), desene ale lui Sami Briss, Jules Perahim, Aurel Cojanu, H.H. Catargi, Paul Neagu, cu sume intre 300 si 1.800 de euro. Fleacuri, adica, pentru care si la casele de licitatie bucurestene s-ar fi oferit mai mult. Adaugand la aceasta faptul ca nu au cazut sub ciocan glorii ale momentului, precum Caltia, Ilfoveanu, Vladimir Zamfirescu, sau nume sclipitoare, cu cota internationala (N. Grigorescu, Apostu, Tuculescu sau, mai ales, Brauner), putem ajunge la concluzia ca, vazut de la Paris, peisajul artei romanesti este o natura moarta.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO