Afaceri de la zero

Adevaratul scop al serviciilor fara taxe ramane profitul

07.03.2000, 00:00 Autor: Bogdan Tudorache



(acest articol va aparea in editia de maine, 8 martie)





Desi se spune ca cele mai bune lucruri nu sunt niciodata gratuite, in ultimul deceniu o serie de produse si servicii au devenit disponibile oricarui rezident american, contra unor preturi modice. De pilda, tot mai multe publicatii sunt distribuite gratis. Exista carti de credit fara comisioane, programe pentru calcularea venitului global de asemenea la discretie, iar unele firme ofera abonatilor Internet computere "din partea casei". In lumea investitiilor au fost create fonduri mutuale unde nu se percepe comision, si pana si unele agentii de brokeraj au ajuns sa recurga la un discount substantial. Bineinteles, Internetul a devenit adevaratul regat al serviciilor gratuite, de la posta electronica scrisa si vocala si pana la accesul in bazele de date ale celor mai diverse institutii si publicatii. Linux, sistemul de operare care, potrivit unora, ar putea detrona programele Microsoft, este oferit de creatorii sai tot gratis. Pana si conducerea gigantului industriei software, Microsoft, a luat recent in calcul ideea de a oferi Windows-ul gratuit. Aceasta noua viziune asupra marketingului pare, totodata, sa creeze un sir intreg de schimbari socio-economice. In primul rand, toate aceste firme care ofera produse si servicii fara taxe cer in schimb consumatorului sa renunte la intimitate si sa dezvaluie companiilor tot mai multe date personale. Trusturile spera sa atraga clienti prin aceasta strategie, in special prin intermediul unor anunturi publicitare. Beneficiarii computerelor gratuite cu acces online sunt astfel directionati spre anumite site-uri specializate in comert electronic sau sunt obligati sa contracteze abonamente pe perioade lungi. Nu trebuie sa credem insa ca aceste servicii nu costa chiar nimic. In realitate, ele sunt oferite gratuit unor consumatori, in timp ce altii platesc si pentru primii. Dintr-un astfel de sistem, tot mai des intalnit in Statele Unite, fac parte si cartile de credit fara comisioane puse la dispozitia anumitor clienti pe termen scurt. Persoanele care au apelat la carti de credit anterior sau ulterior acestui termen vor plati, desigur, taxe complete institutiilor bancare emitente. Asemanatoare unei "curse de soareci", aceasta noua strategie de marketing devine pe zi ce trece un laitmotiv al marilor companii americane care intentioneaza sa "agate" clientii mai instariti in propria plasa. In final consumatorii vor cheltui mai multi bani decat si-au propus initial iar firmele vor iesi in castig.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania