Afaceri de la zero

Afaceri cu carti de vizita electronice pentru companii si oameni: CD-urile de prezentare

21.05.2007, 22:45 Autor: Delia Oniga
O imprimanta si cateva cd-uri. E tot ce ai nevoie pentru a demara o afacere cu cd-uri de prezentare pentru firme. Desi in Romania aceasta activitate e privita doar ca un serviciu conex oferit de firmele care se ocupa de web-design, cei care realizeaza cd-uri de prezentare sunt convinsi ca popularitatea lor va creste in urmatorii ani.
"Ideea acestei afaceri s-a nascut in momentul in care am descoperit pe Internet firme din afara tarii care ofereau acest gen de servicii, firme care explicau si necesitatea CD-urilor de prezentare si avantajele lor in comparatie cu alte metode de promovare cum sunt pliantele sau flyerele", povesteste Sorin Murar, administratorul Impact Design, Alba Iulia care avea 35 de ani cand s-a hotarat sa deschida afacerea. Intamplarea a facut sa primeasca si o cerere de CD de prezentare din partea unui client caruia ii oferea de mai mult timp servicii de publicitate.
Cel mai dificil a fost sa identifice un soft din multitudinea celor existente pe piata, la un pret rezonabil, care sa ofere suficienta elasticitate in creatie si sa fie suficient de usor de invatat in timp scurt.
Investitia initiala s-a ridicat la 800 de euro si a constat in achizitionarea softului necesar crearii CD-urilor si o imprimanta de birou capabila sa printeze pe suprafata CD-ului. "Imprimanta respectiva face fata unor comenzi de maximum 100-200 de bucati, nefiind competitiva pentru comenzi mai mari. Am incercat sa limitam pe cat posibil investitia initiala pana cand aveam certitudinea ca acest gen de afacere va avea un viitor si pe piata din Romania. O imprimanta specializata in printare si copiere CD-uri se ridica la o valoare de aproximativ 3.000 de euro", explica Murar.
Firma Impact Design ofera in principal servicii de grafica si fotografie publicitara si pe langa acestea si cd-uri de prezentare. In judetul in care firma isi desfasoara activitatea nu exista o concurenta foarte mare in acest domeniu, asta si din cauza faptului ca cererea pentru aceste servicii este deocamdata extrem de mica, desi exista avantaje evidente fata de alte metode clasice de promovare. Cifra de afaceri a Impact Design a crescut fata de 2005, dar administratorul firmei nu poate spune ca aceasta crestere s-a datorat inceperii unei afaceri cu CD-uri de prezentare. "Mai degraba a fost cresterea portofoliului de clienti prin oferirea unor servicii complete de publicitate, de calitate buna si nu in ultimul rand prin preturi extrem de competitive", explica el.
Tariful pentru realizarea unui CD de prezentare difera foarte mult in functie de complexitate, cerintele clientului sau cantitatea de date. Nu se poate stabili un pret decat dupa o consultare cu clientul. "In aceasta afacere nu exista preturi de genul: "Va oferim CD-uri de prezentare cu doar 100 de euro". Pretul pentru multiplicare se ridica la maximum 5 lei, acesta presupunand CD-ul printat color, carcasa slim, coperta carcasa policromie si inscriptionarea fisierelor pe CD. Pentru noi afacerea nu consta totusi in multiplicarea CD-urilor, ci in partea de creatie si realizare a CD-ului", spune Murar.
Lunar firma primeste in jur de 3-5 comenzi pentru partea de CD-uri de prezentare, dar in general de la clienti care solicita si alte servicii.
Printre clientii firmei se numara primarii care doresc o prezentare cat mai completa, foto, video, audio, text si interactiva a localitatii pe care o conduc pentru a fi oferita la intalniri oficiale sau firmele mici de productie sau servicii care pot inmagazina o cantitate mult mai mare de date pe un CD decat pe un pliant tiparit, service-urile auto care considera ca un CD de prezentare oferit unei agentii de asigurari le mareste sansa de a obtine un contract cu agentia respectiva, dar si artisti plastici care doresc sa-si prezinte portofoliul intr-un mod elegant.
Clientii romani prefera deocamdata metodele clasice, "palpabile" de promovare, fiind inca reticenti la aceste CD-urile de prezentare.
El este de parere ca o astfel de afacere este profitabila daca oferi si alte servicii aditionale de publicitate si daca ai un om foarte bun pentru marketing care sa fie in stare sa explice avantajele acestui gen de promovare in fata celor clasice.
Murar ar sfatui un tanar intreprinzator sa limiteze la maxim investitia initiala, chiar daca timpii de executie cresc simtitor la tiraje mari si sa inceapa acest gen de afacere in momentul in care are cel putin un client care ar fi interesat de acest gen de servicii. "In momentul in care ai realizat deja cateva CD-uri pe care sa le prezinti clientilor, afacerea incepe sa functioneze. Se poate miza si pe orgoliul clientilor.
Dan Teodorescu de la Digital Image s-a gandit sa deschida o astfel de afacere cand era anul II la facultate. Astfel, a realizat un studiu de piata in vederea determinarii concurentei pe acest segment, a facut un buget pentru achizitionarea echipamentelor si sustinerea afacerii pentru o perioada, pana cand aceasta a devenit rentabila. "Cea mai importanta etapa a fost aceea a elaborarii unei strategii de pozitionare pe piata astfel incat sa ne diferentiem de imaginea competitorilor nostri, aceea a oferirii unor simple servicii de tipografie", spune el.
Investitia initiala a fost de 5.000 de euro, suma plasata integral in achizitionarea aparaturii care sa permita functionarea la standardele de calitate pe care si le-au impus in desfasurarea activitatii.
"Avand in vedere ca afacerea se dezvolta ca o alternativa sau completare a solutiilor conventionale de publicitate precum cataloage, carti de vizita, am cautat furnizori atat pentru aparatura, cat si pentru consumabile pe internet. Am incercat sa selectam acei furnizori care ofereau standardele de calitate dorite pentru produsele noastre", spune Teodorescu.
Businessul Digital Image consta in analizarea nevoilor de promovare multimedia a fiecarui client si realizarea unei prezentari integrate pe care o inscriptioneaza pe cd-uri, minicd-uri sau bizcarduri.
In plus, Digital Image ofera servicii de consultanta si dezvoltare platforme web, cat si dezvoltarea de site-uri complexe pentru clienti care isi dezvolta semnificativ afacerea pe internet.
Cifra de afaceri estimata pentru anul trecut este de 30.000 euro, in crestere fata de 2005. "Aceasta crestere s-a inregistrat in primul rand datorita unei evolutii a cererii de calitate din partea clientilor nostri, cat si unui buget mai mare alocat de catre acestia actiunilor de promovare", spune Teodorescu, apreciind ca cifra de afaceri va avea o crestere de aproximativ 30-40% anul acesta, in special datorita colaborarii cu mai multe companii din Franta pentru care dezvolta un tip special de platforma web si servicii de e-learning personalizate.
Pe partea de personalizare a cd-urilor si realizarea de bizcard-uri, firma inregistreaza in jur de 4-5 comenzi semnificative pe luna, atat din punctul de vedere al complexitatii produsului, cat si ca volum. Pentru realizarea platformelor de e-learning cererile sunt mai putine, dar mai insemnate din cauza volumului mare de munca necesar si complexitatii elaborarii acestora.
"Lucram cu clienti din cele mai variate domenii, de la furnizori de materiale de constructii pana la afaceri dezvoltate exclusiv pe internet. In mod evident acestia din urma sunt cei mai receptivi la metode de promovare oferite de Digital Image, datorita publicului initiat caruia i se adreseaza", spune Teodorescu. El adauga ca lunar costurile pentru functionare sunt de aproximativ 2.000 euro.
Cele mai cautate servicii pe care le ofera sunt acelea de dezvoltare platforme web. Din lista lor de produse, personalizarea de CD-uri ocupa locul al doilea.
In acest moment, procentul clientilor care opteaza pentru astfel de solutii este comparabil mai mic decat cel al companiilor din afara tarii, insa Teodorescu este increzator in viitorul acestui serviciu, deoarece in ultima perioada a sesizat un trend ascendent al cererii pe acest segment. "Clientii romani sunt din ce in ce mai receptivi si, din fericire pentru noi, calitatea a trecut in lista lor de cerinte inaintea pretului, pretul fiind unul dintre factorii care au condus la o dezvoltare greoaie a acestei ramuri a marketingului", precizeaza el.
Scepticismul clientilor l-a constatat inca de la inceput, dar a descoperit ca prin rabdare si oferirea de promotii acestia inteleg avantajele propuse de produsele lor si apoi le doresc ca parte integranta a strategiei lor de promovare.
Numarul angajatilor Digital Image a crescut de la doua la sapte persoane, aceasta crestere datorandu-se numarului din ce in ce mai mare de clienti, precum si cerintelor acestora.
"Dorim sa dezvoltam aceasta afacere pana in momentul in care cartile de vizita din carton sa fie inlocuite intr-o proportie de peste 80% cu bizcarduri personalizate", completeaza Teodorescu. El spune ca aceasta este o afacere in care isi poate folosi imaginatia pentru a oferi solutii creative clientilor si in acelasi timp apeleaza si la elemente tehnologice si rationale pentru a oferi solutii benefice.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania