Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Betty Benkö a creat brandul de îmbrăcăminte La Bernadette din dorinţa de a duce mai departe „poveştile, legendele şi semnele noastre. Sunt luni în care primim 100 - 150 de comenzi“

21.01.2021, 00:07 Autor: Livia Gheorghe

La Bernadette, un brand artizanal de modă, s-a născut din dorinţa fondatoarei, Betty Benkö, de a duce mai departe povestea femeilor din trecut care au cusut şi brodat obiecte vestimentare sau de decor, iar astăzi brandul îmbină o parte de reciclare, de reutilizare a unor ţesături vechi cu designul unor produse moderne.

Sacoşa de broderii a bunicii a fost punctul de plecare în povestea brandului La Bernadette, creat de Bernadette (Betty) Benkö, o tânără din Braşov care a ajuns să lucreze în industria de publicitate din Bucureşti şi a vrut să ia cu ea o parte din tradiţiile cu care a crescut. „Numele provine de la numele meu, este un brand născut din pasiune. Proiectul a început prin 2014, moda de atunci fiind o influenţă pentru mine. Ştiam că bunica avea o sacoşă plină de broderii şi am zis să le folosesc. Având ca inspiraţie hainele din magazine, am zis să fac un produs nou, care să nu fie încă pe piaţă. Am creat o vestă căreia i-am pus o broderie pe spate“, povesteşte Betty Benkö. Ea spune că nu avea nicio experienţă în zona de design vestimentar când a început afacerea. 

Primele comenzi pentru vestele create de Betty Benkö au venit de pe o platformă online pentru comunitatea artizanilor din România, iar preţul era de 90-100 lei. „Investiţia a fost mică la început, materialele folosite nu erau foarte scumpe“.

Dezvoltarea La Bernadette a venit odată cu participarea la primele târguri, când a apărut şi nevoia de a extinde portofoliul, de a crea şi alte produse pe lângă veste, produse care au păstrat însă linia de început a brandului, elementele tradiţionale.

„Apoi au început colaborările cu magazine. Acum, realizăm produsele în funcţie de cerere, din cauza pandemiei, ele se mai găsesc doar într-un singur magazin. Înainte de pandemie, produsele se găseau în patru magazine, în patru oraşe, chiar cinci la un moment dat, acum am rămas doar în online“.

Fondatoarea La Bernadette spune că 2020 a fost un an complicat pentru micul business, iar vânzările nu au mai ajuns la nivelul din 2019. „Martie şi aprilie au fost luni cu aproape zero comenzi. Începând cu luna mai, lucrurile au început să meargă mai bine, au început să mai vină comenzi“.

Brandul de modă a avut în 2019 o cifră de afaceri de 30.000 de euro, iar fondatoarea spune că sunt luni foarte bune în care primeşte şi 150 de comenzi, dar şi luni în care numărul acestora scade. Toate produsele sunt realizate printr-o colaborare cu un atelier din Bucureşti, colaborare care s-a păstrat şi în pandemie în ciuda greutăţilor prin care a trecut toată piaţa de modă.

„Produsele care se vând cel mai bine sunt vestele, dar mai produc şi hanorace cu motive tradiţionale din ţesături autentice sau fuste cu broderie, foarte apreciate de clienţi“.

Betty Benkö spune că în 2021 va lansa noi produse şi arată că pentru orice antreprenor, e important să te reinventezi. Consumatorul care cumpără de la o afacere mică îi permite acesteia să susţină la rândul ei o altă afacere mică, şi astfel pot creşte comunităţi de antreprenori care pariază de la început pe produse fabricate în România.

 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania