Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Doi tineri din Timişoara au ajuns la un milion de euro din organizarea de turnee naţionale şi internaţionale

24.03.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

♦ Actualul context economic le frânează dezvoltarea unor noi proiecte, mai ales că zona evenimentelor mari, cu sute de participanţi, este printre cele mai afectate în prezent. Tinerii timişoreni ştiu însă că România poate redeveni un mediu optim „pentru că pieţele încă nu sunt foarte bine dezvoltate şi nici clienţii saturaţi“.

Victor Balaniuc şi Darius Tapa­lagă, pasionaţi de entertain­ment şi spectacole live, au creat Front Row Events, un brand de entertainment - organizare şi promovare de evenimente în 2016. Astăzi, businessul înseamnă peste 300 de spectacole organizate atât în România, cât şi în străinătate, pentru românii din diaspora, ce au adunat peste 90.000 de participanţi.

„Turneele organizate de noi au generat o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro în primii trei ani de activitate“, spune Victor Balaniuc, cofondator al businessului. El a studiat în Anglia la Universitatea din Greenwich, în cadrul „School of Business“ programul „Events Management“.

„Oportunitatea dezvoltării acestui proiect m-a determinat să mă întorc în România, plus spiritul patriotic. Vreau să plătesc taxe şi impozite în România. Consider că dacă îţi doreşti un venit bun şi să faci economii, Occidentul e foarte ofertant, dar pentru un întreprinzător, România este mediul optim, deoarece pieţele încă nu sunt foarte bine dezvoltate şi nici clienţii saturaţi“, spune Victor Balaniuc.

Tânărul antreprenor a început să organizeze evenimente la vârsta de 14 ani, în special petrecerile de Revelion pentru prieteni. „La 16 ani mi-am vândut pianul şi cu banii obţinuţi (500 euro) mi-am cumpărat o staţie şi o pereche de boxe şi am deschis o firmă de sonorizări. Am început să merg la majorate şi la petreceri pentru liceeni, apoi am lucrat pentru un club din Timişoara.“

În al doilea an de facultate, a început să organizeze petreceri house şi tehno, iar în anul III de facultate, a organizat un festival de stand-up, vara, de patru zile, în Grădina de vară din Timişoara. O prietenă de-a sa din Coventry (Anglia) i-a propus să organizeze un eventiment pentru românii din acel oraş, un spectacol de stand-up, iar în decembrie a avut primul eveniment în afara ţării. „Astfel, mi-am zis că dacă a funcţionat acolo, ar putea funcţiona bine şi în alte oraşe din Anglia. Pentru a ne extinde în alte oraşe, am primit o finanţare de la un om de afaceri lituanian din Londra, de 7.000 de euro. Am văzut că a funcţionat în Anglia şi mi-am zis că ar funcţiona şi în alte ţări. Aşa am ajuns ca în 2018 să facem evenimente în 13 ţări, inclusiv în România“, adaugă Victor Balaniuc. Anul acesta, el plănuieşte să se extindă şi în in­dustria teatrului.  Antreprenorul spune că are antrepre­noriatul în sânge, mama sa, antreprenoare, fiind unul dintre primele sale modele. „E foarte greu să înveţi antre­prenoriatul, trebuie să îl simţi.“

Sub Balvia Group, care deţine brandul Front Row Events, cei doi tineri au dezvoltat şi o companie IT în 2018, prin programul Start-Up Nation, Vixie Code, prin care dezvoltă programe software menite să vină în ajutorul afa­ce­rilor aflate la început de drum, de tipul aplicaţii web sau mo­bile, website-uri, întreţinere baze de date sau platforme e-com­merce. „Urmează să deschidem şi o sală de boxing fitness, cu focus pe tehnologie. Clienţii vor fi monitorizaţi prin senzorii din sacul de box, printr-o aplicaţie, şi vor şti în timp real care este nivelul lor. Sala a venit din pasiunea lui Darius pentru sport. (...) Ne place să dezvoltăm proiecte de la zero, să avem provocările unui start-up şi să îl transformăm într-un business sustenabil şi ne bucurăm că avem oportunitatea să ne extindem în mai multe arii“, mai spune Victor Balaniuc.

Sala de boxing fitness va fi dotată cu echipamente „smart“. Capacitatea acesteia este de 25-30 de persoane, iar antrenamentele vor fi împărţie pe clase.

„Programele sportive sunt dezvoltate de la zero alături de antrenorul nostru principal, doctorand în studiul acestui sport. Pe termen lung suntem interesaţi de colaborări cu instituţii în proiecte de cercetare şi de date ştiinţifice, bazate pe monitorizarea progresului persoanelor care participă la studiu, urmărind chiar să dezvolte pro­grame sportive care ameliorează boli precum Parkinsonul“, adaugă antreprenorul.

El mai spune că intenţionează să scaleze afacere prin deschiderea unor săli de boxing fitness în oraşele mari din România, dar şi peste graniţele ţării. „A doua direcţie de dezvoltare scalabilă o reprezintă crearea unui produs de sine stătător: home boxing fitness, un sistem integrat de home gym.“

Totodată, cei doi tineri se implică şi în dezvoltarea unui festival, Codru, care promovează natura, toate încasările din bilete fiind redirecţionate către cauze ecologice. Acesta este organizat în pădurea Bistra, de la marginea Timişoarei, iar la prima ediţie, din 2019, au participat 11.000 de persoane, care au plantat  6.000 de copaci.

Ei organizează două sesiuni de plantare pe an şi în 2020 aşteaptă peste 35.000 de participanţi. De altfel, ei îşi propun să facă şi o maternitate de copaci, o seră auto-sustenabilă, cu scopul de a contribui la împădurirea planetei şi regenerarea pădurilor.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

Citiţi aici ZF e-paper de astăzi

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania