Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Panaete din Buzău a investit peste 300.000 de euro în ferma Dealul Sofiei şi a început să vândă producţia online. În prima lună, site-ul a adus venituri de 5.000 de euro

10.08.2020, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Până anul trecut, fructele Dealul Sofiei se găseau şi în mari hipermarketuri, precum Carrefour sau Cora l Anul acesta însă, colaborarea a încetat, iar antreprenorii s-au reorientat, deschizând un magazin online propriu.

Familia Panaete din comuna To­pli­ceni, judeţul Buzău, a ho­tărât acum şapte ani să-şi fo­losească experienţa în agricul­tură pentru a pune bazele unei ferme care poartă astăzi numele Dealul Sofiei. Busi­nessul s-a născut din dorinţa de a con­suma fructe şi legume crescute cât mai natural.

„Ideea a aparţinut nepoţilor mei, care au venit cu propunerea de a face o afacere în domeniul acesta, al agriculturii. Condiţia a fost să fie totul ecologic. Am început de la zero, nu aveam absolut nimic”, a povestit Vasile Panaete, unul dintre fondatori, la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Primul pas a fost achiziţia terenului, busi­nessul începând cu patru hectare, suprafaţă care a tot crescut şi a ajuns astăzi la 18,8 hectare în total, terenuri fragmentate care urmează să fie comasate. Pe ele sunt cultivate atât livezi, cât şi vii, legume, plante de nutreţ şi cereale.

„Avem cireş, prun şi măr, din fiecare specie câte trei soiuri, pentru că suntem încă la început şi vrem să vedem ce se pretează mai bine în zona respectivă.”

Producţia este comercializată deocam­dată ca atare în zona Bucureştiului, în maga­zinul Nasul Roşu, şi în alte oraşe mai mari din ţară, precum Sibiu, dar familia Panaete îşi doreşte să şi proceseze fructele şi să le vândă apoi în formă uscată sau suc.

„La început, din economii şi credite, am investit 250.000 de euro. De-a lungul anilor, orice profit l-am reinvestit. În total, am ajuns la investiţii de circa 320.000 de euro, în terenuri, o hală de 120 de metri pătraţi care este acum în lucru, unde ne gândim să facem sucuri şi fructe uscate, sortare, ambalare şi depozitare. În aproximativ un an, la roada de anul viitor, o să putem livra primele sucuri marca Dealul Sofiei.”

Până anul trecut, fructele Dealul Sofiei se găseau şi în mari hipermarketuri, precum Carre­four sau Cora. Anul acesta însă cola­bo­rarea a încetat, iar antreprenorii s-au reorientat, deschizând un magazin online propriu. Site-ul a început să funcţioneze la jumătatea lunii mai, iar într-o lună a ajuns să genereze vânzări de 5.000 de euro.

„Contăm mult pe cumpărăturile online. Vrem ca anul viitor să ajungem la 30.000 de euro vânzări doar pe site. Anul trecut, vânzările au fost de 80.000 de lei (aproape 17.000 de euro). Cred că în 2020 ne menţinem la rezultatul de anul trecut, pentru că am avut probleme în iarnă cu precipitaţiile şi nu avem producţie pe toate suprafeţele. Totul depinde de natură într-un business ca acesta”, spune Vasile Panaete.

De altfel, agricultura ecologică nu este doar imprevizibilă, ci şi costisitoare. Produsele chimice ar putea da garanţia producţiei, însă regulile agriculturii ecologice pot face uneori ca producţia să fie aproape de zero. Un kilogram de cireşe Dealul Sofiei de pildă costă 18 lei, fără a suferi modificări în funcţie de momentul intrării pe piaţă.

Munca se face momentan doar cu ajutorul membrilor familiei, deşi, într-o perioadă, Dealul Sofiei a avut şi un angajat. Pentru a minimiza costurile însă, familia a decis să se implice doar ea în agricultură pentru moment.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania