Afaceri de la zero

Afacerile lor infloresc odata cu venirea primaverii si se ofilesc cand vine iarna

18.04.2006, 00:00
Ingrijirea pielii, curatarea si hidratarea cu balsam sau lapte hidratant nu mai reprezinta de mult un tratament aplicat doamnelor la salonul de infrumusetare, ci si masinilor. Cativa intreprinzatori s-au gandit ca o spalatorie auto este afacerea perfecta pentru a specula dorinta oamenilor de a avea intotdeauna o masina curata si sclipitoare.

"Este o problema foarte simpla: masinile se murdaresc si trebuie sa fie spalate. E ca si cum ti se face foame si trebuie sa mananci", spune Paul Romanescu, proprietarul Ana Papa''s Grup, o spalatorie auto de la marginea Bucurestilor, care se bucura de fidelitatea multor clienti, nu numai din zona, dar si din Ploiesti.

Romanescu si-a inceput afacerea in 2003, avand o experienta in domeniu de sase ani si ca partener, un taximetrist, pasionat de tot ce era legat de masini. Impreuna au investit intr-o prelata pe care au cumparat-o in rate, in furtune si bureti si si-au deschis o spalatorie auto.

In ciuda inceputului dificil, Romanescu isi aminteste si acum cat de mare a fost satisfactia atunci cand lumea a inceput sa-i cunoasca si sa apeleze din ce in ce mai mult la serviciile lor.

In prezent are un alt asociat, care se ocupa strict de partea administrativa si cu care acum sapte luni a cum-parat un teren pentru deschiderea actualei spalatorii.

"In primul rand trebuie sa ai un teren. De acolo pleaca totul. Apoi trebuie sa inaintezi toate documentele pentru detinerea certificatului de urbanism, autorizatie de constructie, autorizatie de mediu, daca ai vecini iti trebuie acordul lor in scris, apoi utilajele si utilitatile. Toate acestea costa si necesita timp", explica el.

Pe masura ce afacerea s-a dezvoltat, Romanescu a renuntat la furtun si burete in favoarea unor aparate de spalat cu jet de inalta presiune, a unor aspiratoare pentru curatat tapiteria, a unui compresor cu furtune de aer pentru fiecare rampa si a unei masini de polishat.

Iar cand spalatoria a inceput sa mearga bine si-a amenajat o sala de asteptare, un balcon pentru clienti, birouri cu aer conditionat si televizor si chiar o gradina cu flori.

In primele sapte luni de activitate spalatoria Ana Papa''s Grup a inregistrat o cifra de afaceri de 21.000 lei (6.000 euro), dar asta in conditiile in care a fost iarna si vremea a fost urata.

"Am incercat sa ne mentinem: cheltuieli si un profit mic. Iarna este intr-adevar o perioada mai grea, daca vremea este urata. In cazul in care ai vreme buna poti sa speli si iarna", este de parere Romanescu Si pentru ca totul sa mearga ca pe roate, patronul si-a ales angajati pe masura. "Cei mai importanti sunt angajatii. Poti sa bagi bani multi si sa nu ai angajati de incredere. Totul depinde in primul rand de ei: sa nu bea, sa nu fure, sa vina la munca. Dar eu mi-am format un nucleu de 5-6 angajati cu care lucrez de ani de zile si atunci problema e rezolvata in proportie de 80%", spune proprietarul.

Tarifele stabilite de Ana Papa''s Grup nu difera foarte mult de cele propuse de majoritatea spalatoriilor auto.

Astfel ca o spalare completa costa 17 lei, un spalat interior costa 9 lei, iar exteriorul 8 lei. Clientii fideli insa beneficiaza si de o cafea sau un suc, toate acestea fiind incluse in pret.

Pe langa simpla spalare, soferii isi mai pot alege dintr-o gama larga de servicii: spalarea motorului, operatiuni de degresare a caroseriei, a jentilor, dar si cos-metica auto, despre care proprietarul spune ca este "punctul forte al spalatoriei".

Cosmetica auto consta in curatarea plafonului, a scaunelor, a mochetei, a fetelor de usi si a portbagajului, tratament la piele, in cazul in care tapiteria este din piele, curatarea bordului si hidratarea acestuia cu balsam sau lapte hidratant, polishare si ceruire. Acest tratament special costa intre 350 si 530 de lei (100 si 150 de euro), mult mai mult decat o spalare obisnuita. "Din acest motiv cererea este mai redusa, dar si castigurile sunt mai mari", specifica proprietarul Ana Papa''s Grup.

Romanescu a apelat la bonusuri si programe de loialitate pentru a atrage cat mai multi clienti, dar si pentru a-i multumi pe cei existenti. "La un numar de spalari, acordam una gratuita, iar clientii fideli, care vin zilnic, sau cel putin de 2-3 ori pe saptamana, primesc 20% discount la operatiunile de cosmetica auto, un spalat interior - exterior gratuit si un deodorizant. Avem si sistem de abonament. Cu 100 de lei pe luna, clientul isi poate spala neconditionat masina si are reducere mai mare la cosmetica auto, care poate ajunge si la 50%. Sunt multe facilitati capabile sa atraga clientul", este de parere posesorul spalatoriei. Rezultatul: peste 50 de masini spalate zilnic, cu toate ca au fost zile in care s-a depasit suta.

Clientii sunt atat persoane fizice, cat si persoane juridice, din toate categoriile sociale. Spalatoria are contracte cu firme importante de pe piata locala, ceea ce ii asigura posesorului o din ce in ce mai mare cifra de afaceri.

Pentru anul acesta preconizeaza o crestere sigura. "Am deschis aici de sapte luni, la inceput am fost noi pe piata, dar acum lumea a inceput sa ne cunoasca, stie ce servicii oferim si in afara de asta incepe cosmetizarea auto. Deci luam tot anul in plin: primavara-vara-toamna.

Cele mai cautate servicii sunt: spalarea interioara, exterioara. De curand, cosmetica auto a devenit una dintre serviciile la care apeleaza din ce in ce mai multi clienti. Paul Romanescu are o teorie a sa: " Acum se iese din iarna. Este praf, mizerie, lumea se pregateste de primavara, trebuie sa avem masina curata".

Sunt insa si servicii la care soferii nu apeleaza decat foarte rar. La spalarea motorului, de exemplu, nu se apeleaza decat in cazul in care proprietarul masinii doreste sa isi vanda automobilul. Si asta pentru ca dealerii auto nu o recomanda.

Au existat si dificultati care au ingreunat bunul mers al firmei, dar totul a fost rezolvat in timp. Obtinerea autorizatiei a pus multe probleme la inceput, iar angajatii l-au determinat pe Romanescu sa fie foarte atent la oamenii cu care colaboreaza. Majoritatea au plecat, mai ales iarna, cand vremea a fost urata.

"Iarna in general toti fug de spalatorii... e frig, e umezeala, apa e rece... Noi spalam cu apa calda, dar oricum e greu si majoritatea se retrag", explica patronul.

In prezent spalatoria functioneaza cu 7 angajati, dar pe viitor se vor mai face angajari, tinand cont ca vremea va fi frumoasa." Vine primavara, vine vara si lumea o sa vina la spalat, la cosmetica. O sa avem nevoie de mai mult peronal", spune Romanescu.

Proprietarul Ana Papa''s Grup considera ca elementul esential pe care trebuie sa se bazeze o spalatorie este calitatea. "Spalatoria se afla intr-o zona cu clienti foarte pretentiosi. Sunt oameni cu masini bune, cu putere financiara, de aceea trebuie sa mergem pe calitate. Nu este ca in centru, unde este cantitate, clientii vin, pleaca, fara sa conteze cat de bine speli masina. Aici daca nu speli bine, pierzi clientul, pierzi bani si automat afacerea este in impas", considera Romanescu.

El are totusi planuri mari pentru viitorul afacerii sale. Pe langa faptul ca doreste o promovare a cosmeticii auto, care i-ar putea aduce profituri mai mari, se gandeste ca pe termen lung sa-si deschida un lant de 3-4 spalatorii auto, deoarece "romanii sunt foarte receptivi si vin cu foarte multe idei din afara, desi conceptia ramane de multe ori aceeasi".

Tot pe conceptia romanilor da vina si Virgil Georgescu, proprietarul spalatoriei auto Sagitar, care a dorit sa realizeze un colaj unic intre calculatoare si spalatoria auto, dar s-a lovit de reticenta clientilor sai, in ceea ce priveste domeniul IT.

Virgil Georgescu, specialist in calculatoare, si-a inceput afacere in 1999, cand a infiintat o spalatorie auto, Cibernetica, cu care a crezut ca va patrunde pe piata foarte usor, tinand cont ca nimeni nu mai realizase asa ceva. " Mi-am spus ca in timp ce isi spala omul masina, poate sta pe Internet, se poate juca pe calculator, poate sa analizeze oferta de calculatoare, mai consulta un specialist, si uite asa timpul petrecut la spalatorie trece in mod util", spune Georgescu. "Spre dezamagirea mea, toate au ramas la nivel teoretic: omul care este specialist in calculatoare nu vrea sa mai auda de ele, pentru ca a iesit intr-o pauza sa spele masina, iar ceilalti habar nu au de computere. Sunt soferi la patroni si nu sunt interesati de domeniul asta", adauga el.

Au fost si cazuri in care ideea sa a prins la clientii care venind la spalatorie au dorit sa trimita un e-mail, sa navigheze pe Internet sau chiar sa faca o comanda direct din magazinul domnului Georgescu de laptopuri si componente IT.

In prezent proprietarul are spalatoria si magazinul Sagitar, dorinta proprietarului fiind aceea de a spala cat mai multe masini pe zi si a avea cat mai multe contacte pe partea de IT cu posesorii autoturismelor. "As vrea ca in felul acesta sa se lege un spalat auto de o comanda de componente de calculator, soft, echipamente de tehnica de calcul de care are omul nevoie", explica Virgil Georgescu.

Posesorul firmei este constient ca afacerea sa nu este profitabila, dar se multumeste cu terenul pentru care nu trebuie sa plateasca chirie, cu o spalatorie in care vin in medie 10-20 masini zilnic si un magazin alaturat, dotat cu bar, calculator si componente IT de vanzare. "Daca ar fi trebuit sa platesc pentru terenul acesta, evident ca m-as fi gandit sa produca ceva. Dar eu m-am gandit la confortul omului. Sa stea sa bea o cafea, sa citeasca presa, reviste de specialitate, sa se uite pe un calculator", spune proprietarul.

In ceea ce priveste spalatoria, aceasta a fost amenajata tot pentru a atrage clientii si pentru a le conferi acestora un sentiment de incredere. Cele doua linii de spalat sunt separate printr-o perdea transparenta, pentru ca omul care sta in magazin si isi bea cafeaua sa vada cum i se spala masina, pentru a nu exista suspiciuni. "Nici mie nu-mi place sa merg la service si sa nu stiu ce se intampla cu masina mea. Unii nu sunt pregatiti ca mentalitate, altii ca seriozitate, pentru a nu aparea suspiciuni sau discutii", recunoaste Georgescu.

Cifra de afaceri a firmei Sagitar a crescut, fata de anul anterior, dar asta pentru ca serviciile trebuie sa tina cont de coeficientul de in-flatie, de coeficientul asezarii preturilor, al energiei, al apei, al gazelor naturale. Cu toate acestea numarul de masini care apeleaza la serviciile domnului Georgescu a scazut de la an la an.

Daca in 1999 tehnologia de spalare era una obisnuita, cu burete, furtun si sampon la galeata, acum se foloseste samponul ecologic, jet de apa, pulverizator la 4-5 atmosfere, sprituirea masinii, uscarea cu jet de aer cald. "Incercam sa tinem pasul cu noile tendinte de a spala masina cat mai placut si mai eficient. Astfel multumim si clientul, reducand si din timpul nostru", spune proprietarul.

Toate aceste facilitati sporesc costurile de spalare, iar daca adaugi apa, curentul si salariile angajatilor, pretul este mai mare decat cel cerut de cei de la Sagitar. "Profitul este atat de mic incat uneori te intrebi de ce mai continui afacerea", recunoaste administratorul spalatoriei.

O spalare interior-exterior costa 18 lei, iar daca soferii doresc si alte servicii ca: ceruire, polish, dessing, curatare tapiterie, spalarea motorului, pretul va fi automat mai mare. "Avem foarte multi clienti cu venituri mici care se multumesc uneori doar cu spalatul exteriorului masinii", explica Romanescu. Cu toate acestea, firma are si clienti fideli care vin sa isi spele masina saptamanal.

Dupa parerea proprietarului, oamenii au inceput sa se preocupe din ce in ce mai mult de masina lor, dar cu toate acestea nu recomanda afaceristilor sa investeasca intr-o spalatorie auto. "Spalatoria nu este o afacere. Se cheltuieste prea mult", recunoaste el.

Chiar daca in prezent nu se bucura de un profit prea mare, Georgescu spera intr-un viitor mai bun. "Asteptam sa vedem ce va fi la anul, ce alte cerinte vor aparea. Trebuie sa gandim pozitiv. Poate va aparea cineva care sa faca comenzi de calculatoare si asa sa pot compensa o activitate cu cealalta".



Tot ce vrei sa stii despre spalatorii

* pentru a-ti deschide o spalatorie auto ai nevoie de: teren, documente pentru obtinerea certificatului de urbanism, autorizatie de constructie, autorizatie de mediu, utilaje, utilitati

* un spalat complet costa 17 lei

* spalat interior costa 9 lei

* spalat exterior costa 8 lei

* cosmetica auto costa intre 350 si 530 de lei

* o spalatorie are in medie intre 50 si 100 de clienti pe zi
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania