Afaceri de la zero

Ar fi simplu daca ar fi vorba doar de niste bigudiuri

05.03.2003, 00:00 Autor: Diana Sava

La un capat al lantului sunt proprietarii de saloane de infrumusetare, cosmeticienele, stilistii si instructorii de fitness. La celalalt capat se afla producatorii de cosmetice profesionale si fabricantii de aparatura pentru saloanele de infrumusetare. Legatura intre acestia o asigura o categorie de firme care ies mult mai putin in fata, dar care fara de care nici unii, nici ceilalti nu pot exista: comerciantii de aparatura si cosmetice. La noi, desi in ultimii ani au aparut saloane de infrumusetare aproape la fiecare colt de bloc, numarul firmelor care sa le poata echipa cu tot ce le trebuie a ramas extrem de redus.
Mai mult, nu oricine care se declara furnizor de cosmetice si aparatura pentru saloane corespunde acestei definitii: in unele cazuri, asa se recomanda chiar si producatorii de confectii metalice care se apuca de fabricat foarfeci si clesti pentru unghii. Activitatea in sine e in principiu profitabila, intrucat, contrar impresiei neavizatilor, atat substantele chimice folosite, cat si utilajele se uzeaza moral destul de repede si trebuie inlocuite, pe masura ce tendintele in materie de tratamente si proceduri de infrumusetare se inlocuiesc unele pe altele.
Totusi, nu oricine poate castiga din acest fel de comert: si la noi, ca si in strainatate, trendul spre concentrarea de tip "one stop shop" este acelasi; rentabilitatea unei firme care intra pe aceasta piata este cu atat mai mare cu cat e in stare sa asigure cat mai multe din articolele necesare unui salon cosmetic, de la banalele sampoane de par si pana la echipamente de ultima ora pentru tratarea celulitei. Unele firme au incercat sa mearga chiar mai departe si sa devina furnizori de "afaceri la cheie" in domeniu, oferind saloanelor de infrumusetare, pe langa mobilier si consumabile, consultanta pentru deschiderea, finantarea si organizarea activitatii lor. Este cazul firmei CD Beauty System, care a intrat pe piata in 1992, iar la ora actuala a ajuns consultant pentru cei care vor sa inceapa o afacere in industria de frumusete.
"Suntem un incubator de afaceri, nu vindem numai aparate si echipamente, ci un concept. Sugeram clientilor care este cea mai buna alegere din toate punctele de vedere, asiguram consultanta privind amenajarea spatiului, alegerea serviciilor optime, a echipamentelor necesare, instruirea personalului si oferim si solutii de finantare", afirma Daniel Cristea, directorul general al firmei.
Afacerea a inceput din intamplare, dupa cum insusi marturiseste. Inginer de profesie, Cristea lucra pe atunci la IPA (Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Automatizari) si impreuna cu cativa colegi a fost solicitat sa repare un aparat cosmetic la o scoala pentru formarea cosmeticienilor. "Am vazut atunci la ce nivel erau facute aceste aparate si ne-am zis ca noi putem face altele mai bune. Asa am inceput sa producem aparate, cu componente din import", explica Daniel Cristea.
Investitia initiala "nu a fost nici mica, dar nici mare", in conditiile in care totul s-a pornit de la zero. "Nici acum dupa 12 ani nu putem spune ca stim totul, ci doar ca stapanim domeniul. Am invatat pas cu pas, am trecut prin toate etapele, de la a gandi un echipament, la a-l produce si apoi la a-l vinde. Apoi am participat la multe seminarii si expozitii internationale. La inceput a fost destul de greu sa alocam din venituri peste 1.000 de dolari anual pentru a putea participa la aceste seminarii si expozitii".
Perioada respectiva a fost influentata foarte mult de pionieratul Internetului, dar si schimbarile economice si financiare ale vremii. "Am avut parteneri din Italia care dupa falimentul Bancorex n-au mai vrut sa faca afaceri cu noi decat daca plateam inainte", isi aminteste Cristea.
Primul aparat produs de CD Beauty System cu piese din import a fost un hibrid, dar conceptia si realizarea acestuia au fost suta% romanesti. Unul dintre primele aparate cosmetice a ajuns la Constanta si e folosit si acum, dupa zece ani de zile, de salonul caruia i-a fost destinat.

Solariile sunt cele mai scumpe
La ora actuala, firma are in jur de 30 de angajati si a reusit sa devina unic distribuitor in Romania al catorva marci straine, intre care Sorisa (Spania) pentru echipamente de cosmetica, electroterapie si epilare definitiva, Sportarredo (Italia) pentru solarii, HA¤rtling Pharma (Germania), pentru produse cosmetice profesionale, Rica Cosmetics (Italia) pentru ceara de epilat si BMP (Italia) pentru echipamente de coafura.
Printre produsele cel mai solicitate de clienti se numara linia de produse cosmetice cu caviar, linia pentru tratamentul cuperozei, linia de protectie solara si proceduri speciale din categoria "lifting fara bisturiu". La aparate, preturile pot varia intre 28 de euro pentru un incalzitor pentru ceara de unica folosinta, si 32.000 de euro pentru solarii ultraperformante. Daniel Cristea spune, totusi, ca pana acum cel mai scump produs importat n-a costat mai mult de 19.000 de euro. La produsele cosmetice, preturile sunt intre 5-6 euro si 40-45 de euro. Acestea sunt preturile de import, la care firma mai pune un adaos de maxim 10%, iar in cazul produselor cosmetice, cabinetele adauga pana la 30%. La ora actuala, firma lucreaza cu peste o mie de saloane de frumusete din intreaga tara, prin intermediul a cinci distribuitori zonali.
Consumabilele sunt importate pe stoc (se importa de doua ori pe luna), iar echipamentele pot fi aduse pe stoc - in cazul celor uzuale, care au preturi rezonabile - sau numai la comanda, in cazul echipamentelor personalizate sau dedicate si care sunt destul de scumpe. "Nu pot sa aduc un solariu care costa, de exemplu, 12.000 de euro si sa-l tin in stoc pana apare cineva care il cumpara. Astfel de produse le aduc numai la comanda. De asemenea, si mobilierul este adus la comanda, pentru ca sunt 28 de modele de scaune si 18 culori si este foarte greu sa-i multumesti pe toti".

Investitia maxima: 30.000 de euro
Echiparea unui salon de infrumusetare poate costa intre 3.500 de euro si poate ajunge la 30.000 de euro, atunci cand salonul este complet echipat cu aparate de ultima ora. "Este un domeniu din care se fac bani, dar sunt multi care nu au inteles ca s-a dus vremea compromisului. Au fost persoane care au venit la mine sa inceapa o afacere si dupa ce le-am explicat ce presupune aceasta au plecat multumindu-mi ca le-am deschis ochii".
CD Beauty System are o metoda proprie de evaluare a saloanelor de infrumusetare. Ca si in cazul hotelurilor, saloanele au stele - de la doua pana la cinci stele. In fisa clientului, Daniel Cristea mentioneaza cate stele are salonul respectiv. In opinia sa, pot fi saloane care nu au dotare, dar unde clientii sunt tratati cu profesionalism si pot fi saloane de lux ca dotare, dar unde calitatea managementului si a serviciilor lasa de dorit. "Noi echipam pe an in jur de 12-15 saloane mari, care ofera o gama de patru-cinci servicii. Ceilalti, care au doar unul-doua servicii, sunt insa majoritari".
Pe langa dotare si amenajare, firma ofera si metode de finantare a activitatii saloanelor: pe termen scurt, de pana la patru luni (in acest caz nu se pune nici o conditie, depinde de bonitatea clientului); intre sase si 12 luni (in acest caz nu se cere dobanda, dar i se impune clientului prin contract sa cumpere consumabile de la CD Beauty System) si in leasing, prin intermediul a doua societati de profil. "Cele mai folosite variante sunt primele doua. Oamenii cand aud de leasing sunt bucurosi, dar cand vad conditiile dau inapoi, pentru ca acestea sunt asemanatoare cu cele ale camatarilor. La noi, o persoana da o suma de bani in avans, apoi o suma de bani la montarea salonului si apoi, restul, de 40 sau 60%, o esalonam intre patru si 12 luni", spune Cristea.

O piata foarte fluctuanta
Pe piata din domeniu sunt foarte putini jucatori - in total ceva mai mult de zece companii. Principalii concurenti ai firmei sunt Leea Trade, Contrast Impex, Axelle Trading si Kharma Cosmetice, toate din Bucuresti; in restul tarii astfel de firme se numara pe degetele de la o mana. Daniel Cristea afirma ca firma sa acopera acum in jur de 20-25% din piata. "Concurenta este buna pentru ca ne stimuleaza sa ne dezvoltam. Nu putem spune ca suntem cei mai buni pe toate domeniile, dar suntem pe locurile fruntase, iar avantajul nostru e ca putem oferi un pachet de servicii complet".
Piata din domeniu e volatila, pentru ca depinde foarte mult de nivelul de trai al populatiei. In plus, cererea fluctueaza foarte mult in functie de sezon. De exemplu, in aceasta perioada creste cererea la produsele de epilat si la solarii. "Romanii inca se mai uita la pret, banul conteaza foarte mult si aceasta este din cauza educatiei si a starii materiale. Pe viitor, piata va evolua si concurenta va fi si mai acerba, de aceea nu vor mai rezista decat cei seriosi, care vor avea un parteneriat  corect cu clientul".
Problemele cu care se confrunta firma sunt legate de fiscalitate, de legislatia instabila, dar marea lupta se da, dupa cum spune Daniel Cristea, cu produsele de mass market, care se gasesc in magazine si care sunt puternic promovate. In plus, multi din cei care incep o afacere in domeniul frumusetii o gandesc doar pe termen scurt, cu venituri rapide si amortizare scurta. "In realitate nu se intampla niciodata acest lucru. Rezultatele si veniturile vin, dar numai dupa o anumita perioada de timp, dupa ce ai reusit sa demonstrezi ca oferi ceva de calitate".
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania