Afaceri de la zero

Au ales saunele pentru ca le plac afacerile cu lemn, dar si profitul

07.02.2006, 20:06 Autor: Lavinia Marin
"Mens sana in corpore sano!", le spun producatorii de saune managerilor stresati. Desi vand saune profitabil la export, reprezentantii acestor firme spun ca romanii cu venituri peste medie au devenit foarte receptivi la idee.

Un exemplu este Mihai Nenciu. Dupa ce a locuit multa vreme intr-o tara nordica, Finlanda, a decis in 2001 sa se intoarca in Romania si sa-si deschida o companie specializata pe productia de saune. "Acolo, fiecare finlandez are in casa o sauna si chiar au o vorba: "Cine poate sa ajunga la sauna chiar poate sa faca sauna", deoarece sauna aduce beneficii, confort si relaxare pentru toata lumea, indiferent de varsta. Am fost incantat de acest concept si eram sigur ca va avea succes si in Romania", spune Mihai Nenciu, director general al Siti Construct Constanta.

Valoarea investitiei initiale a fost de 30.000 de euro pentru achizitia unor utilaje speciale pentru productia saunelor. "La inceput am vrut sa fabricam saunele numai cu lemn din Romania, dar nu s-a putut deoarece lemnul nu este de o calitate foarte buna. Asa ca importam din Danemarca, Norvegia si Germania", explica Nenciu.

Clientii producatorului constantean de saune sunt atat persoane fizice, cat si juridice, in principal hoteluri, pensiuni, sali de fitness sau de forta. "60% dintre clientii nostri sunt cluburi sportive, sali de fitness, de forta, iar 40% persoane fizice care doresc sa-si instaleze saune in vile sau case de vacanta", spune Nenciu.

Persoanele fizice care isi achizitioneaza saune de la Siti Construct sunt persoane cu venituri peste medie ce fie detin propriile firme, fie lucreaza in companii multinationale. "Cine are posibilitatea sa-si construiasca o vila are si posibilitatea sa-si cumpere o sauna. In general colaboram si cu firmele de arhitectura, care includ si posibilitatea amplasarii unei saune. Majoritatea saunelor le construim la fata locului, deoarece constructiile din lemn se adapteaza usor la conditiile oferite de spatiu", explica Nenciu.

In opinia directorului Siti Construct, in Romania se manifesta o tendinta care nu prea se regaseste in Occident, si anume, snobismul. "In 5% din cazuri oamenii isi achizitioneaza saune din snobism. E ceva nou, interesant si unora dintre clienti le face placere sa arate sauna celor care ii viziteaza ca sa se mandreasca cu noua lor achizitie."

Cele mai multe cereri primite de cei de la Siti Construct vin din zonele cu potential turistic ridicat, iar localizarea producatorului de saune in Constanta a reprezentat un avan-taj in aceasta afacere, tinand cont ca pe litoral se afla un numar mare de hoteluri si pensiuni. "Dar avem cereri multe si din zonele montane, din Bucuresti si nordul Moldovei", adauga Nenciu.

Preturile saunelor fabricate de cei de la Siti Construct variaza intre 7.000 si 15.000 lei (2.000 - 4.000 de euro). In pret se include: executie, transport, asamblarea, toate accesoriile plus un an garantie pentru instalatia electrica si doi ani garantie pentru lemn. Cele mai scumpe saune avand si anumite dotari gen: infrarosu sau lumini de culori diferite deoarece din ce in ce mai multi oameni cred ca cromoterapia vindeca diverse afectiuni. Saunele sunt prevazute cu o instalatie de detectare la supraincalzire, ce se opreste brusc cand temepratura din sauna depaseste 100 de grade.

Pe langa beneficiile pe care sauna le aduce in ceea ce priveste relaxarea, aceasta este folosita si ca metoda de slabit, in special pentru cei care practica judo, box sau culturism, asa se explica de ce multe cluburi sportive isi achizitioneaza saune.

Saunele sunt fabricate din molid polar, pin nordic si lemn tropical abachi, folosit in general pentru interior.

"Utilizam abachi pentru saunele exclusiviste, mai scumpe. In general teiul este lemnul pe care-l folosim pentru interiorul saunelor. Acesta este singurul pe care nu-l importam", spune Nenciu.

Directorul Siti Construct spune ca 55% din productia companiei se indreapta catre export si in special catre Austria, iar 45% catre piata interna. "In general saunele pentru export sunt special realizate pentru a se asambla la fata locului, asemeni unui joc de lego."

De la infiintare pana in prezent, numarul angajatilor companiei a crescut de la 7 la 24 de angajati, iar cifra de afaceri inregistreaza o crestere anuala de 10-25%. Siti Construct a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de peste 285.000 de euro, in crestere cu 15% fata de nivelul de 250.000 de euro obtinut in 2004.

Nenciu spune ca desi unii clienti au pretentii mai neobisnuite in ceea ce priveste constructia saunelor, incearca sa-i indrume in alegerea celei mai potrivite saune pentru ei. "A existat un client ce dorea ca sauna sa fie vopsita in rosu si sa aiba geamuri colorate, dar noi i-am sugerat ca aceasta nu e cea mai potrivita solutie, tinand cont ca sauna nu se vopseste niciodata pe interior, deoarece are efecte chimice negative asupra lemnului. Plus ca este indicat ca geamul sa fie clasic pentru a putea vedea mai bine ce se intampla in sauna, daca este ocupata sau nu."

In opinia directorului SitiConstruct, productia de saune este o afacere cu perspectiva pe piata romaneasca. "Afacerile cu lemn sunt in general foarte profitabile, mai ales daca ai pasiune pentru lemn si constructii din lemn. Sunt afaceri cu perspectiva de dezvoltare in viitor, chiar daca Romania va intra in UE sau nu."

Desi isi promoveaza imaginea prin reclame in mass-media, cei de la Siti Construct cred ca principalii promotori ai imaginii lor sunt chiar propriii clienti. "Cea mai buna reclama e cea din vorba-n vorba, mai ales ca clientii nostri fac parte din anumite cercuri sociale din care putem atrage noi clienti", explica Nenciu.

Planurile de viitor ale celor de la Siti Construct sunt diversificarea afacerii, dar tot pe linia lemnului. "Am vrea sa realizam si casute pentru gradina, foisor pentru curte, mobilier de gradina, garduri, panouri lemnoase."

Cu o cifra de afaceri anuala de aproape

2 mil. euro, compania FER.KO din Gheorgheni-Harghita, parte a grupului austriac Domo-Sanifer, Koller & Reisinger Produktion-Handel GmbH, este unul dintre cei mai importanti producatori de saune si cabine infrarosu de pe piata romaneasca. "Firma-mama a fost cea care a venit cu ideea productiei de saune, idee care a dus in primul rand la dezvoltarea rapida a actualei firme FER.KO, ce producea mobilier de gradina inca de la infiintare, din 1994", declara Cristinel Trus, directorul FER.KO.

Investitia initiala a fost de 500.000 de euro, bani din care s-a achizitionat o fosta fabrica de mobila, compania trecand destul de repede la productia de circa 100 de saune pe luna. "Este o investitie relativ mare si executia de saune este intr-un fel apropiata de cea a mobilei, sunt schite necesare si oameni calificati in acest domeniu nu existau. A fost nevoie de rabdare si instruire a personalului", explica Trus. An de an au crescut investitiile si impreuna cu acestea si productia de saune a FER.KO care a ajuns la 300 buc./luna, iar investitiile totale la un milion de euro. Odata cu dezvoltarea productiei a crescut si numarul de angajati, de la 30 in 1997 la 100 de angajati, in prezent.

Materiile prime folosite de cei de la FER.KO sunt lemnul de rasinoase, teiul si unele materiale lemnoase din import precum lambriul scandinav. Iar costurile pentru materiile prime (lemn) sunt de aproximativ 80.000 euro /luna, 25.000 euro pentru accesorii si circa 40.000 euro pentru salarii si intretinere.

Producatorul de saune din Gheorgheni practica preturile diferentiate pentru piata interna si internationala.

"Preturile pentru saunele care merg la export sunt ceva mai mici decat cele pentru piata interna pentru ca exportul reprezinta 90% din vanzarile totale si totodata stalpul dezvoltarii firmei noastre. Preturile de pe piata interna sunt intre 1.200 si 2.000 euro, dar pot oscila in functie de dorintele clientului", explica Trus. Cele mai scumpe saune vandute de cei de la FER.KO costa 3.500 - 5.000 de euro si sunt realizate din materiale ce au un miros specific, ce dau iluzia ca te afli in padure, precum hemlock sau cedru canadian.

Trus spune ca cele mai cautate saune de pe piata interna sunt cele realizate din lambriu scandinav, iar cele de pe piata internationala sunt cele realizate din combinatii intre material romanesc si scandinav. Saunele se amplaseaza de obicei in apropierea unei bai si pentru marimi mai mari este necesara o sursa de energie electrica de 380V, iar spatiul trebuie sa cuprinda intre 3 si 7 mp in functie de marimea saunei dorite.

Clientii FER.KO sunt atat persoane fizice, cat si juridice, precum: cluburi sportive, hoteluri si pensiuni, aceasta livrand saune si la domiciliu, pretul transportului si al montarii variind intre 150 si 300 de euro. "Romanii care cumpara saunele noastre formeaza segmentul de piata cu venituri peste medie", explica Trus.

Cu o cota de doar 10% din productie ce se indreapta catre piata romaneasca, FER.KO a preferat sa nu-si deschida propria retea de magazine in Romania, ci sa colaboreze cu magazine specializate precum: Dedeman, Romstal sau Eva Design.

Trus crede ca eco-nomia de piata aduce, pe langa nenumaratele avantaje, si unele dezavantaje precum stresul, problema pe care multi romani nu au cunoscut-o in vechiul sistem. "Inlaturarea stresului si implicit ingrijirea sanatatii este un lucru de luat in serios daca vrem sa facem fata tuturor problemelor pe care le intampinam in viata noastra social-economica. Iar o sauna relaxeaza, ajuta la eliminarea toxinelor si la o imbunatatire a circulatiei sangelui, care duc la randul lor la o mai buna oxigenare a creierului si prin urmare la o mai buna conditie fizica si psihica. Mens sana in corpore sano!" Cu o cifra de afaceri de 1,7 mil. euro in 2004 si de 1, 8 mil. euro, Trus se asteapta la o constanta a valorii acesteia si in 2006.

Directorul companiei considera concurenta un lucru benefic, desi s-a intamplat ca unele firme sa copieze modelele lor. "Concurenta are si ea avantajele ei: contribuie la promovarea produsului, care in Romania, as indrazni sa spun, se afla in faza pionieratului. Chiar daca sunt firme care au copiat unele dintre modelele noastre, noi ramanem inovativi", spune Trus. El adauga ca nici concurenta de pe piata internationala nu este o problema pentru firma din Gheorgheni deoarece ei vand saune in aproape toate tarile din Vest precum Austria, Ungaria, Slovenia, Germania, Franta, Italia, Elvetia. In opinia lui Trus, romanii sunt receptivi la acest concept si majoritatea celor care-si construiesc case doresc si saune. "Aceasta se datoreaza faptului ca este si la moda sa ai o sauna si, nu in ultimul rand, romanul se ingrijeste de sanatatea sa."

Cu toate ca nu stie daca ar recomanda si altor investitori aceasta afacere, Trus intentioneaza sa extinda domeniul de activitate al companiei FER.KO in constructia de case din lemn pentru locuit. "Afacerea nu este atat de profitabila precum cea imobiliara, daca se poate face o astfel de comparatie, dar sunt domenii in care anumiti investitori se pricep cel mai bine si cred ca acesta este impulsul primordial pornirii unei astfel de afaceri."

Companuia IBEK din Odorheiu Secuiesc produce saune finlandeze din 1994, la propunerea unui om de afaceri suedez.

"Ideea a venit in 1994 la o expozitie de casute din lemn cand un om de afaceri din Suedia a cerut saune la export. Impreuna cu o firma de renume din Suedia am facut primele saune, dupa care si pe piata romaneasca au aparut aceste produse de lux", declara Peter Tamas, marketing manager in cadrul IBEK.

Saunele IBEK au fost concepute impreuna cu partenerul suedez, care a furnizat si know-how-ul companiei din Odorheiu Secuiesc. Materialele folosite sunt molid, tei, cedru, hemlock, plop.

Cei de la IBEK sunt specializati pe producerea de saune personalizate, iar preturile acestora variaza intre 1.450 de euro, pentru o sauna mica, si 5.500 de euro pentru o sauna publica, bine echipata. "Suntem producator de saune personalizate, la comanda, si consider ca este un atu in situatia actuala, pe piata acestor produse de lux. Fiecare sauna practic are alt pret in functie de materialul peretilor, al bancilor, nivelul de echipare. Cele mai scumpe saune sunt din material mai nobil cum ar fi cedru, abachi sau hemlock, putand costa pana la 6.000 de euro", spune Tamas.

Conform spuselor lui Tamas, cele mai cau-tate saune sunt cele familiale, pentru 3-4 persoane, cu sobe intre 6-8 kW, cu pret de 2.100-2.300 euro, din molid cu banci de tei sau abachi. "Dar este o cerere in crestere pentru saune mai luxoase, din esente mai exotice. In acest caz, aceeasi sauna poate costa cu 300- 600 euro mai mult."

Productia IBEK este orientata in principal catre piata interna, doar 20% din aceasta mergand catre export. Circa 70% dintre clienti sunt persoane fizice cu venituri mari si 30% saloane de infrumusetare, hoteluri, pen-siuni, sali de fitness.

Tamas crede ca piata romaneasca de saune a inregistrat o crestere in ultimii ani si ca importatorii au un mic handicap fata de producatorii interni deoarece nu produc la comanda si au anumite marimi standard.

"In anii 1996-2001, in jur de 90% dintre romani au cumparat saune din snobism, produsul in sine (sauna) a sosit mai repede pe piata romaneasca decat cultura produsului. Din 2002 vad o schimbare de mentalitate. Oamenii stiu ce este o sauna, stiu cum se foloseste, au inceput sa achizitioneze aceste produse deoarece stiu beneficiile saunei si incearca un nou mod de viata."

lavinia.marin@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania