Afaceri de la zero

Au gasit o nisa de piata pe care sa vanda profitabil sandale si pantofi "made in Romania"

31.03.2006, 00:00
Pe o piata dominata de produse chinezesti, vandute la suprapret, cativa intreprinzatori au descoperit ca productia de incaltaminte poate fi o afacere profitabila.

Daca inainte de 1989, productia de incaltaminte era un domeniu cu traditie in Romania, in prezent, numarul producatorilor care au curajul sa se incumete pe pietele externe este foarte mic.

"Afacerea cu incaltaminte am inceput-o in 2004 dupa ce in prealabil ma axasem pe importul de produse de imbracaminte, mai exact de haine de dama", a declarat Cornelia Tianu, proprietara firmei Tara Piticilor.

Tara Piticilor este o companie care activeaza intr-un domeniu care prinde din ce in ce mai mult avant in ultima vreme: productia de incaltaminte pentru copii. Factorii care incurajeaza acest business sunt cresterea natalitatii din ultimii ani, precum si faptul ca, spre deosebire de un adult, un copil, fiind in crestere, trebuie sa-si schimbe incaltamintea mult mai des.

"Pentru ca nu gaseam produse de incaltaminte pe gustul meu pentru fetita pe care tocmai o nascusem

m-am gandit ca nu ar fi rau un business in domeniu. Pana atunci, obisnuiam sa-i cumpar din magazinele de profil, insa aici pantofii erau foarte scumpi si nici nu erau din piele", a continuat Cornelia Tianu.

Investitia initiala trebuia sa fie de 10.000 de euro, dar in final s-a ridicat la 50.000 de euro. Banii au mers in achizitionarea de masini si de materiale.

"Eu am terminat Facultatea de Medicina din Bucuresti, iar in perioada de care vorbim trebuia sa imi sustin lucrarea de diploma. Si cum intr-o afacere de import, trebuie sa petreci foarte mult timp in afara, am hotarat ca este mai practic sa fac pantofi pentru copii", a mai spus Tianu.

In acel moment, isi aminteste ea, nu stia mai nimic despre aceasta afacere, insa era dispusa sa invete.

"Ii lasam mai mult pe partenerul meu si pe mama lui sa se ocupe de business. La un moment dat au intervenit unele probleme, si am ramas singura. De fapt, am ramas eu si fratele meu care este student in anul doi, la Facultatea de Management din cadrul ASE", a mai spus Tianu.

Insa acestea nu au fost singurele initiative pe care le-a avut. S-a inscris chiar si la un curs de management pentru a se asigura de succesul afacerii.

Productia de pantofi nu este asa de simpla precum ar parea la prima vedere. Una din problemele cu care compania se confrunta o reprezinta aprovizionarea cu materii prime. "Talpile le aducem din Turcia, unde o talpa costa in jur de 0,9 dolari, spre deosebire de Romania, unde pretul aceluiasi produs este de 2,2 dolari", a spus reprezentanta Tara Piticilor. Dar chiar si asa preturile pe care le obtin din Turcia nu sunt extraordinar de mici.

Insa aceasta nu este singura problema a producatorilor de incaltaminte. "Pe piata din ziua de azi, o concurenta foarte mare ne fac producatorii din China si Turcia", a afirmat Tianu.

Pentru moment, compania lucreaza prin intermediul distribuitorilor. Aceasta are o prezenta demna de luat in seama pe piata Ardealului. "Oamenii de aici sunt mai deschisi, si mai dispusi sa dea mai mult pentru a se asigura de calitate, spre deosebire de Bucuresti, unde se intra foarte greu", este de parere Tianu.

Ea intentioneaza ca in viitor sa-si deschida propriul magazin, deoarece, spune ea, ar putea oferi incaltaminte de calitate la preturi mai mici. "Am cumparat, de exemplu, fetitei mele o pereche de cizme din China cu numai 3 dolari. Precizez ca nu erau din piele. Cand m-am intors in tara, am constatat ca aceeasi pereche de cizme se vindea cu 1,1 milioane de lei (37,5 dolari). Patronului bineinteles ca ii convine sa ia din China incaltiminte care nu este din piele si sa o vanda aici", a explicat Tianu.

In ceea ce priveste locatia viitorului magazin, aceasta nu a fost inca stabilita, insa reprezentanta companiei a precizat ca poarta discutii cu cei de la City Mall. "Cu toate ca nu stiu unde anume va fi situat, stiu cum va arata: ca in Tara Piticilor, adica foarte haios", spune Tianu.

Ea spune ca in prezent cauta un teren, pentru a-si deschide o fabrica in zona, deoarece au mai fost astfel de amplasamente in zona, si prin urmare se gaseste forta de munca, ceea ce pentru productia de incaltaminte este o problema. "Se ajunge la o manopera foarte scumpa, chiar si de 20 de lei pentru o pereche", a precizat Tianu.

Cu toate acestea, vanzarile companiei merg bine, iar planurile de expansiune nu se opresc aici. "In prezent, vindem circa 300 de perechi pe luna, dar o sa ne extindem colaborarea cu inca un distribuitor", a mai spus Cornelia Tianu.

Planurile de extindere ale companiei nu se opresc inca aici. "Ma gandesc sa incep exportul in Franta si Belgia, insa pentru acest lucru ar trebui sa obtinem toate standardele ISO, ceea ce este foarte dificil", a completat Tianu.

Daca exporturile vor demara anul acesta, cumpararea terenului se va concretiza cu siguranta in 2006. Iar constructia propriu-zisa a fabricii nu este o problema care se rezolva repede, deoarece "constructiile nu se fac asa de repede in zilele noastre".

Preturile incep de la 17 lei pentru pantofii de dimensiuni mici, dar pot ajunge si la 70 de lei, in cazul cizmelor de piele pentru fete cu blana naturala.

Productia de incaltaminte este nisa de piata care aduce foarte putin profit, respectiv 1 euro pentru o pereche de incaltaminte pentru copii si peste 10 euro pe pereche pentru adulti.

Ea spune ca in ultimul timp, nu parintii sunt cei care iau decizia cu privire la incaltamintea copilului. "Daca unui prichindel nu ii place incaltamintea, si de ce cele mai multe ori se intampla sa nu-i placa, acea pereche nu va fi cumparata", declara Tianu.

Si meseria de designer de pantofi este foarte cautata in ultima perioada, iar pentru cei care merg pe cont propriu, realizarea de desene si tipare este intr-adevar o provocare.

"Dupa ce am lucrat in cadrul companiei Comart, anul trecut am decis ca este momentul sa plec la drum singur, si astfel am inceput sa ma ocup de realizarea desenelor si tiparelor, ca si multiplicarea acestora pentru pantofi, sandale, saboti", a declarat Zamfir Dumitra, designer. El deocamdata lucreaza, pe comanda, atat pentru persoane fizice, cat si pentru unele companii din domeniu, iar pentru acest an si-a propus sa infiinteze propria companie.

Realizarea unei perechi de pantofi nu este o operatiune asa simpla, cum poate s-ar putea crede. "Intai se realizeaza copia medie a calapodului, apoi desenul, dupa care se scot tiparele, se croieste, urmeaza pregatitul pentru cusut, trasul pe calapod si in final finisatul", a spus Dumitra. In ceea ce priveste modelele acestea sunt de cele mai multe ori sugerate de clienti, dar bineinteles si specialistul are un cuvant greu de spus.

Cele mai cerute modele, spune Zamfir, sunt cele clasice, cu toc ortopedic, si cele cu tocul de 3-4 centimetri. "Sunt foarte putine companii care realizeaza in Romania tocuri, majoritatea fiind aduse din afara."

El spune ca in industria de incaltaminte, in prezent, numarul companiilor este foarte mare, insa dimensiunile acestora sunt mici. "Companiile mari, fie si-au restrans activitatea, fie au dat faliment. Cele mai multe dintre ele lucreaza cu circa 10 persoane", a mai spus Zamfir Dumitra.

Pantofii realizati de acesta sunt din piele naturala, ceea ce ridica pretul intrucat pretul unei metru patrat de materie prima trece de 70 de lei. In ceea ce priveste perspectivele acestui domeniu, Zamfir Dumitra vede o crestere a numarului de producatori in perioada urmatoare, cu toate ca multi producatori lucreaza in sistem lohn.



Patru ponturi pentru producatorii de pantofi

* Investitia intr-o fabrica de incaltaminte pentru copii se ridica la circa 50.000 de euro.

* Preturile articolelor de incaltaminte pentru copii incep de la 17 lei (4,6 euro) pentru pantofii de dimensiuni mici, dar pot ajunge si la 70 de lei (aproape 20 de euro), in cazul cizmelor de piele cu blana naturala, pentru fete.

* Talpile folosite in productia de incaltaminte sunt importate din Turcia, unde o talpa costa in jur de 0,9 dolari, spre deosebire de Romania, unde pretul aceluiasi produs este de 2,2 dolari.

* Productia de incaltaminte aduce un profit de 1 euro pentru o pereche de incaltaminte pentru copii si peste 10 euro pe pereche pentru adulti.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania