Afaceri de la zero

Baby-sitter-ul e primul care simte ca afacerile merg bine

29.09.2005, 18:59 Autor: Lavinia Marin
Aproape inexistenta cu ceva timp in urma, clasa de mijloc incepe sa se cristalizeze si in Romania. Si cum familiile cu venituri ridicate trebuie sa aloce efort si un timp suplimentar pentru cariera, de multe ori ajung in situatia de a-si "externaliza" indatoririle casnice de care nu mai au timp sa se ocupe. Asa se face ca zeci de idei de afaceri mici si profitabile iau fiinta in jurul familiilor bogate si ocupate. Este si cazul agentiilor de baby-sitting, afaceri mici, dar care cresc continuu.

"Majoritatea clientilor nostri sunt oameni cu o afacere proprie sau care au un serviciu extrem de solicitant, in care programul de lucru depaseste 10-12 ore", spune Ramona Dima, asociat la o astfel de agentie de baby-sitting.

Agentiile de baby-sitting ofera, in principal, servicii de recrutare si selectare de persoane pentru ingrijire copii si au aparut din nevoia mamelor cu un program de lucru solicitant de a-si lasa copiii in grija unor persoane de incredere.

Ramona Dima si-a deschis propria agentie de baby-sitting in 2002 pentru ca avea nevoie de o bona si de o menajera si nu a reusit sa gaseasca o agentie specializata care sa o ajute in aceasta problema. "In acea perioada agentiile de baby-sitting nu-si faceau publicitate si am remarcat ca era o oferta slaba de servicii in acest domeniu. Am decis sa deschid aceasta afacere bazandu-ma pe experienta mea materna, pe cunostintele de pedagogie si de resurse umane care m-au ajutat in recrutarea personalului si pe cele juridice care m-au ajutat in elaborarea contractelor", a marturisit Ramona Dima, care a absolvit Facultatea de Drept, licelul pedagogic si o serie de cursuri de integrare europeana si resurse umane.

Dintre clientii agentiei, familiile de straini sau mixte reprezinta 25% si tot acestia sunt clientii cei mai exigenti. Acestia doresc bone cu un nivel de pregatire ridicat care cunsoc cel putin o limba straina.

La inceput si-a promovat agentia prin anunturi in mass-media, in reviste de specialitate destinate tinerelor mame. Singura dificultate intampinata de ea in demararea acestei afaceri a fost reticenta oamenilor de a angaja persoane straine ca sa aiba grija de copiii lor.

Serviciile agentiei Ramona Dima nu sunt destinate numai recrutarii de personal pentru ingrijire de copii, dar si pentru batrani si bolnavi. "Noi eliminam eventualele probleme cu care s-ar confrunta parintii daca ar da un anunt in ziar si s-ar intalni cu 10-20 de persoane straine si nu ar stii in cine sa aiba incredere ca sa aiba grija de copiii lor", spune proprietara afacerii.

Printre planurile de viitor al Ramonei Dima se numara deschiderea de noi puncte de lucru in Militari, Drumul Taberei, Baneasa si Aviatorilor si diversificarea obiectului de activitate prin organizarea de petreceri pentru copii.

In ceea ce priveste piata agentiilor de bone din Romania, Dima crede ca aceasta este intr-o continua crestere.

"Daca in 2002 existau 5 agentii, acum sunt peste 30 si numarul lor este in crestere. Cred totusi ca va fi o fluctuatie destul de mare in randul acestor agentii, deoarece ai nevoie de perseverenta si rersponsabilitate pentru a rezista, iar cele care nu fac fata vor disparea", afirma femeia de afaceri.



Bonele aduc afaceri de zeci de mii de euro

"Am infiintat firma in 2003 impreuna cu un prieten si inca de la inceput ne-am indreptat atentia catre serviciile de recrutare personal pe sectorul bone (baby-sitter).

In momentul in care ne-am pus problema daca sa facem sau nu o astfel de firma am citit cateva statistici si evaluari privind numarul de nou-nascuti si trendul cresterii populatiei pentru urmatoarea perioada, iar cifrele erau destul de optimiste", povesteste Bogdan Constantinescu, unul dintre membrii fondatori Hara International.

Firma Hara ofera servicii de recrutare, selectie si plasare de personal pentru baby-sitting (ingrijire si supraveghere copii la domiciul familiei si in alte locatii, de exemplu: hoteluri pentru familiile care se afla temporar in Bucuresti), ingrijire varstnici sau bolnavi, menajere si administratori proprietate (familii care sa locuiasca sau semiintern pe proprietatea angajatorului avand ca indatoriri administrarea si intretinerea intregii proprietati).

Agentia Hara a necesitat o investitie initiala de 3.000 de dolari (circa 2.500 de euro) si investitii ulterioare in valoare de 7.000 de dolari (circa 6.000 de euro).

Fondatorul Hara spune ca familiile care solicita serviciile agentiei sale au un statut social mediu si ridicat, care isi permit sa plateasca pe cineva care sa aiba grija de copil, sa le faca menajul sau sa ingrijeasca o ruda mai in varsta sau bolnava.

"Majoritatea familiilor care apeleaza la astfel de servicii o fac pentru ca nu au alta solutie, dar exista si persoane care desi au timpul necesar opteaza si pentru ajutorul unei bone sau menajere", adauga el.



Trei sferturi din clienti sunt romani

Intre 20% si 25% dintre clientii celor de la Hara sunt straini, majoritatea fiind oameni de afaceri straini, dar si ambasadori sau artisti din industria filmului. "E mai usor sa oferi astfel de servicii strainilor, deoarece acestia au experienta necesara, dar si cerintele acestora sunt pe masura asteptarilor", spune Constantinescu.

"In ceea ce-i priveste pe romanii care apeleaza la astfel de servicii as putea spune ca incep sa inteleaga, sa le vada utilitatea, sa se obisnuiasca cu acestea. In primul rand pentru ca sunt fortati de imprejurari: lucreaza tot mai mult si in acelasi timp doresc sa aiba si o familie. Acest lucru il demonstreaza si piata care este in crestere", mai adauga el.

Hara a inregistrat in 2004 o cifra de afaceri de 17.000 de dolari (circa 14.000 de euro) si estimeaza ca anul acesta sa obtina peste 25.000 de dolari (19.000 de euro) numai din servicii de recrutare si plasare de personal.

Hara preia in general un comision de 50% din salariul negociat de catre angajator pe prima luna. In plus, exista si o taxa fixa de interviu de 60 de lei noi, in care sunt prezentate clientului 3-5 persoane selectate in functie de cererea initiala. Agentia are trei angajati sunt psihologi specializati in recrutare si selectie de personal.



Noi nise de piata

Planurile de viitor ale celor de la Hara constau in imbunatatirea calitatii serviciilor si cresterea cotei de piata. "In acest sens vom continua sa investim in promovarea serviciilor de recrutare, in paralel cu dezvoltarea unui loc de joaca si petreceri pentru copii, care va fi deschis in luna octombrie, servicii deficitare in acest moment pe piata", mai spune fondatorul agentiei.

In ceea ce priveste piata, Constantinescu crede ca fiecare agentie aplica politica pe care o considera necesara in functie de strategia firmei si cerintele pietei. "Nu de putine ori a trebuit sa facem fata frustrarilor unor clienti care au fost prost tratati de catre alte agentii de profil. Cred insa ca, in timp, piata va selecta furnizorii de astfel de servicii si vor ramane numai cei care vor trata cu profesionalism atat clientii, dar si persoanele pe care le recruteaza", afirma el.

"Piata se va dezvolta in paralel cu dezvoltarea mentalitatii celor care au nevoie de astfel de servicii, la un nivel cat mai apropiat de cel al tarilor dezvoltate si bineinteles in pas cu cresterea natalitatii", explica Bogdan Constantinescu.

Active Center s-a deschis in 2001 avand ca activitate principala pregatirea gravidelor sau a cuplurilor in perioada de sarcina sau la nastere. Programele derulate aveau in vedere pregatirea fizica in perioada sarcinii - prin programe de gimnastica posturala si acvatica pentru gravide - ca si pregatirea pentru nasterea naturala.

"Aceste activitati si-au propus sa promoveze pregatirea pentru sarcina si nastere naturala intr-un context in care rata operatiilor cezariene si mortalitatea materno-infantila situau Romania pe primele locuri in Europa. La cateva luni, unele dintre fostele noastre gravide au inceput sa ne caute si sa ne roage sa le ajutam sa-si gaseasca o bona care sa aiba grija de copilul lor. In acest context am hotarat sa infiintam in cadrul centrului si o agentie de baby-sitting care sa vina in mod profesionist in intampinarea tutror celor care incepusera sa ni se adreseze", a spus Vania Limban, unul dintre fondatorii Active Center.

Serviciile de baby-sitting ale celor de la Active Center se adreseaza in principal clientilor centrului. "In general sunt femei care si-au inceput o cariera, cu venituri lunare de peste 700 de euro si care doresc sa reinceapa serviciul la aproximativ sase luni dupa nastere", spune ea. Circa 90% dintre clientii celor de la Active Center sunt romani, restul de 10% fiind persoane straine.

Printre planurile de viitor ale firmei Active Center se numara dezvoltarea activitatii part-time datorita cresterii numarului de solicitari de bone pentru perioade scurte de timp, de la cateva zile pana la cateva ore.

Limban crede ca piata agentiilor de bone este in ascensiune deoarece "numarul femeilor care doresc sa aiba o cariera in paralel cu cresterea copiilor este intr-o continua ascensiune, mai ales ca cerintele marilor companii cer sacrificarea unui numar de ore de lucru ce poate depasi in mod frecvent 10 ore pe zi".



O bona de "top" poate castiga si 500 de euro pe luna

Agentia de baby-sitting este un tip de afacere in care investitiile materiale nu sunt la fel de importante precum dezvoltarea personalului si, in special, responsabilizarea acestuia.

"Daca persoana in cauza nu se implica, nu are succes, mai ales ca aici este vorba despre copii", afirma Ramona Dima, proprietara agentiei de baby-sitting cu acelasi nume.

Ea spune ca e foarte important ca o bona sa fie "sanatoasa fizic si psihic, cu experinta in domeniul ingrijirii copiilor, instruita (adica sa nu faca dezacorduri gramaticale, sa aiba un vocabular bogat si sa fie comunicativa). Este de preferat sa nu fie fumatoare si sa nu aiba animale de casa."

Tarifele practicate de agentia Ramona Dima variaza in functie de orele de lucru si de nivelul de pregatire al bonei. "Daca vorbim despre o bona de cerinte medii care locuieste aproape de familia in cauza aceasta este platita cu 500 lei noi pe luna pentru 8 ore, 600 lei noi luna pentru 10 ore, 800 lei noi pe luna pentru 12 ore. O bona de "top" poate fi platita si cu 500 de euro pe luna", explica Dima.

Preturile practicate de Active Center pentru servicii de baby-sitting variaza in functie de numarul de ore prestate, de calitatile persoanei recomandate, ca si de cerintele clientului. "Un pret mediu este de 4 lei noi (circa 1,1 euro - n.r.) pe ora si aici puteti face calculul pentru 4,6,8,10 sau chiar 12 ore pe zi inmultit cu 30-31 zile pe luna", explica Vania Limban.

lavinia.marin@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania