Afaceri de la zero

Cand aurul si diamantele dau ora exacta

06.11.2002, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

Secret Garden, cea mai recenta colectie de ceasuri si bijuterii Piaget, a fost lansata pe 31 octombrie, la Bucuresti, in prezenta lui Yves Piaget, presedintele companiei elvetiene care ii poarta numele. Ambasador al marcii sale prin cele mai importante capitale ale lumii, dintre care, dupa cum a tinut sa precizeze, face de-acum parte si Bucurestiul, Piaget s-a declarat uimit de viteza cu care se dezvolta Romania. "Am fost puternic impresionat de aceasta tara; in urma cu 13 ani nu mi-as fi imaginat ca voi prezenta ultimele creatii Piaget la Bucuresti. tarile, ca si companiile, trebuie sa se adapteze la evolutia continua a lumii, iar Romania mi-a lasat astazi impresia ca este dispusa sa se adapteze lumii secolului al XXI-lea", a spus el.
Piaget este una dintre cele sapte manufacturi de ceasuri de lux din lume, cu o traditie in orologerie de peste 125 de ani. Atat ceasurile, cat si bijuteriile casei elvetiene sunt livrate in serii limitate si se adreseaza clientelei cu venituri mari - o clientela "foarte exigenta, de foarte mult bun gust, care cauta cea mai inalta calitate si tehnologia de ultima ora si este dispusa sa plateasca diferenta", dupa cum spune Yves Piaget.
In opinia lui, bunul-gust este strans legat de cultura. "Romanii beneficiaza de o cultura indelungata si asa se explica gustul lor pronuntat atat pentru calitatea cea mai inalta si pentru frumos" a constatat elvetianul, martor ocular la momentul in care, la magazinul Helvetansa, doi clienti romani au achizitionat un ceas Emperador in valoare de 8.600 de dolari si un inel de 2.700 de dolari.
Intrate pe piata romaneasca in urma cu doi ani, produsele Piaget reprezinta in prezent un procent de 10% din cifra de afaceri a partenerului roman, firma Helvetansa. "Ca valoare, din cifra noastra de afaceri ceasurile reprezinta cel mai mult; numeric insa, bijuteriile Piaget se vand cel mai bine, cu precadere verighetele, al caror pret este de 1.000 de dolari bucata", a precizat Adrian Stoican, directorul general al firmei Helvetansa, reprezentant exclusiv in Romania pentru Piaget.

Majoritatea clientilor sunt barbati
Manufactura elvetiana produce doar 20.000 de mecanisme pe an, iar durata de timp necesara realizarii si finisarii unui ceas de catre artizanii elvetieni este de 9 pana la 12 luni. "De patru generatii, intreprinderea noastra de mestesugari isi considera munca o arta", spune Piaget. Fata de cei sase artizani cu care lucra tatal sau la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, firma numara in momentul de fata 800 de angajati, dintre care 450 sunt mestesugari.
"Piaget nu urmeaza moda; inca de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial anticipeaza moda ceasurilor si se straduieste sa inoveze continuu", considera Yves Piaget. Incepand din 1968, Piaget si-a decorat ceasurile extraplate cu cadrane taiate in pietre semipretioase, onix, opal, coral, lapislazuli sau jad, pietre folosite apoi si la productia de bijuterii. Atat conceperea primului ceas automatic extraplat, cu o grosime de 2,3 milimetri, cat si cea a primului model sport, Piaget Polo, au fost la vremea respectiva inovatii importante in lumea orologeriei.
Cel mai scump ceas Piaget a fost creat in 1981. Ceasul, a carui confectionare a durat doi ani, era din platina (154 de grame) pavat cu 296 de diamante de mare puritate si un diamant albastru de 3,85 carate. A fost achizitionat de un client japonez pentru suma de 3,5 milioane franci elvetieni.
 "Piaget a reinventat ceasul ca bijuterie de mare valoare, pe care femeile il pot purta seara, la ocazii foarte speciale", spune Yves Piaget. La Bucuresti, "vedeta" colectiei prezentate este un ceas de dama High Jewellery, din aur alb, decorat cu 347 de diamante si 24 de safire.
Totusi, majoritatea clientilor Piaget sunt barbatii - pentru ca, explica el, "ceasul barbatesc Piaget este un simbol al statutului social, este cumparat si apreciat de barbatii care vor sa-si exprime pozitia sociala, sa se identifice cu succesul carierei lor, de la vedete de cinema, vedete ale lumii muzicale si ale sportului, la sefi de stat si prim-ministri".
Vreme de decenii intregi, ceasurile Piaget au fost lucrate exclusiv in aur si platina; este singura manufactura din lume care foloseste aur de 18 carate la ceasurile sale. In primavara anului trecut, Piaget a trecut insa si la alte materiale, o data cu lansarea Upstream, primul ceas din otel.

Asia, cea mai buna piata
Firma Piaget a fost preluata in 1988 de grupul elvetian Compagnie Financiere Richemont, al doilea furnizor de articole de lux pe plan mondial dupa grupul francez LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton. Principalul sau actionar este familia de origine sud-africana Rupert. Cele mai cunoscute marci ale grupului sunt Cartier (bijuterii), Piaget, Baume&Mercier, Vacheron Constantin (ceasuri), Alfred Dunhill (marochinarie), Mont Blanc (stilouri); detine, de asemenea, 80% din actiunile firmei de bijuterii Van Cleef&Arpels.
Richemont a avut in anul fiscal 2002, incheiat in martie, o cifra de afaceri de 3,35 miliarde de dolari si un profit net de 372,4 milioane de dolari. Cea mai mare parte din venituri au provenit din vanzarea ceasurilor de aur (23%), a altor tipuri de ceasuri (23%) si a bijuteriilor (22%). Deocamdata, anul fiscal 2003 n-a inceput prea bine, dat fiind ca vanzarile pe primele cinci luni (perioada aprilie-august 2002) au scazut cu 6% in Europa si cu 3% in America de Nord si de Sud, Japonia si Asia.
In ceea ce priveste Piaget, 60% din vanzarile acestei marci sunt asigurate de piata asiatica, in timp ce vanzarile de pe piata europeana reprezinta 27%, iar piata americana - 10%.

Un ceasornicar monden
In varsta de 60 de ani, Yves Piaget traieste in prezent la Monaco impreuna cu Helga, cea de-a doua sotie. Are doi copii din prima casatorie - un baiat care lucreaza in domeniul comunicarii la Geneva si o fata care lucreaza in industria hoteliera, in Statele Unite.
Piaget este presedinte al unei firme de transport prin cablu, al unei agentii de turism din Chandolin, detine o societate de elicoptere si conduce o comisie de comunicare si marketing a Oficiului de Turism din Geneva.
Nascut in 1942 la La Cote-aux-Fees, un sat din Muntii Jura, Yves Piaget reprezinta a patra generatie de ceasornicari in familia sa. Nasterea lui a coincis cu deschiderea de catre familia Piaget a primului atelier profilat exclusiv pe orologerie. A copilarit la ferma bunicului ("duceam o viata simpla, ca la tara, nu vedeam portocale decat de Craciun").
In tinerete a studiat mecanica si fizica la Universitatea Neuchatel, apoi pietrele pretioase la Institutul de Gemologie din Los Angeles. A urmat traditia familiei, urcand toate treptele ierarhice, de la vanzator in magazinul deschis de tatal sau la Geneva in 1959 si pana la pozitia de presedinte.
De-a lungul timpului, multi dintre clienti i-au devenit prieteni, a frecventat oameni politici, actori si muzicieni. Spune despre Mireille Mathieu ca este precum sora lui mai mica; a condus afacerile ei o buna perioada de timp, dupa moartea impresarului cantaretei.
Marea pasiune a lui Piaget, in afara de ceasuri si polo, o constituie hipismul si, dupa cum marturiseste, "tot ceea ce este legat de cai". "Sunt pasionat de tot ceea ce fac, de intreprindere, de inalta tehnologie si mai ales, sunt pasionat si preocupat de viitorul lumii in care traim", declara el.
Om riguros si crescut in cultul disciplinei, Piaget a fost adeseori comparat cu mecanismul unui ceas elvetian. Considera ca a ramas intotdeauna cu picioarele pe pamant gratie educatiei primite in copilarie: "M-am ghidat intotdeauna dupa o vorba a strabunicului meu, <sa faci mereu mai mult decat e necesar>".

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania