Afaceri de la zero

Cat costa sa-ti indeplinesti visul din copilarie?

26.10.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


?Daca ar fi sa vorbim de viitorul indepartat, peste 10 - 15 ani, ma vad facand cumparaturi la Paris, plimbandu-ma prin Central Park West, cu o slujba in Romania, probabil avand propria mea revista. Daca este sa vorbim despre viitorul apropiat, atunci as vrea sa am o casa in Bucuresti, sa fiu independenta financiar, sa-mi pot permite sa-mi fac o vacanta in strainatate", spune Cristina, studenta care vrea sa lucreze in domeniul relatiilor publice.



In general, tinerii romani stiu ce isi doresc, dar nu stiu cum sa ajunga la acele lucruri, nu stiu sa-si defineasca prioritatile si nu au deloc idee care sunt costurile necesare pentru a accede la cariera mult visata. Cel putin asa reiese din studiile Junior Achievement Romania (JAR), organizatie nonguvernamentala care deruleaza din 1993 si in Romania programe de educatie financiara.





Inainte sa-ti proiectezi un business pe an, e necesara p strategie de viata



Ce vor mai exact tinerii? Un loc de munca, o afacere, bani si independenta. Madalina este inca eleva de gimnaziu, dar isi doreste sa devina avocat pentru ca ii place. De aceasta meserie a auzit din filme, de la prieteni si colegi. ?Ca sa ajung avocat trebuie sa invat foarte mult, sa ma duc la o facultate de limbi straine, nu de informatica, eventual sa urmez facultatea in alta tara. As vrea sa am un salariu bun, o casa mare, nu exagerat de mare, o masina. Daca as avea salariul pe care il doresc, atunci as calatori, mi-as cumpara haine, diverse lucruri".



In general, tinerii nu sunt obisnuiti sa economiseasca, iar banii de care dispun se duc pe CD-uri cu muzica si cu jocuri sau pe dulciuri. ?De obicei, parintii imi administreaza banii. Eu le spun ce vreau sa-mi cumpere si daca sunt de acord, imi cumpara. Nu prea economisesc banii pe care ii am, ii dau pe reviste, CD-uri cu muzica, jocuri. Poate ar trebui sa incep sa pun deoparte", spune Matei, elev de gimnaziu.



Tocmai pentru ca tinerii nu stiu exact cum sa ajunga acolo unde isi propun, JAR, impreuna cu Citigroup, una dintre cele mai importante companii de servicii financiare din lume, a inceput derularea programului educational ?Proiectul tau: Viitorul". Acesta isi propune sa-i invete pe tinerii intre 10 si 22 de ani cum sa-si construiasca si sa-si planifice viata si viitorul prin dezvoltarea capacitatii de a intelege propriul sistem de valori, optiunile profesionale, dar si conceptele esentiale care stau la baza economiei, finantelor si afacerilor, precum si costurile educatiei si deciziilor din viata.



?Vrem sa-i invatam pe tineri ca inainte sa-si proiecteze un business plan, sa-si proiecteze o strategie de viata. Mai exact sa le oferim solutii pentru facilitarea accesului la informatie economica curenta, sa ii sprijinim in dezvoltarea de abilitati necesare ocuparii unui loc de munca si, prin proiectele pe care le propunem, sa reducem numarul de tineri care parasesc definitiv tara", explica Stefania Popp, director executiv al JAR.



Programul este finantat de Citigroup Romania, prin Fundatia Citigroup care a acordat pentru inceput 10.000 de dolari, necesari editarii de manuale. "Acest proiect este o noua oportunitate pentru elevii si studentii nostri sa acumuleze cunostinte si sa-si dezvolte aptitudini de care Romania viitorilor leaderi are nevoie. Citigroup cunoaste profesionalismul si beneficiile aduse de programele JAR si, de aceeea, timp de patru ani a continuat sa sprijine financiar si prin voluntari activitatea acestei organizatii", a declarat Witold Zielinski, presedintele Citibank Romania.





Cursuri de presa economica



In premiera in Romania, in cadrul acestui program se vor introduce la orele de curs folosirea de articole din presa de business ca modalitate de conectare a orelor de economie cu mediul economic actual prin ?The Economics Journal Classroom edition". ?Pentru prima data acest concept a fost introdus de Junior Achievement si Wall Street Journal in Statele Unite ale Americii. In Romania, avem deja raspunsuri pozitive de la doua ziare de specialitate si speram sa fie si altele care sa ni se alature", spune Popp.



Consultanti voluntari pe tot parcursul derularii programului vor fi profesionistii Citigroup Romania, care vor oferi tinerilor o parte din experienta lor. Ei vor dezbate cu elevii subiecte variate care vor include istorii de succes, gestionarea banilor, abilitati necesare pentru functii de conducere, aspecte derivate din domeniul financiar si al economiei de piata. Cristela Moldoveanu, Global Transaction Services Head al Citibank Romania este cea care se va ocupa de studentii participanti la program. Ea recunoaste ca s-a numarat printre tinerii care au vrut sa plece din tara. ?Noi, oamenii, atunci cand vorbim despre viitor, ne gandim ca la ceva dat de soarta, dar viitorul este ceea ce noi insine cream, e viziunea noastra pe care vrem sa o implinim care ne contureaza aspiratiile si pasiunile si care ne motiveaza sa mergem mai departe", spune Cristela Moldoveanu.



Majoritatea tinerilor, spune aceasta, considera ca in strainatate lucrurile sunt altfel. ?Cred ca vor castiga ce le lipsea acasa fara insa sa renunte la obiceiurile de acasa. Ceea ce nu se intampla".





Cursuri complementare sau optionale



La etapa pilot a programului (pana in decembrie) vor participa peste 1.000 de elevi, urmand ca ulterior numarul acesta sa creasca. Atat elevii cat si profesorii vor avea acces la metode de predare noi si originale, la instrumente care le vor permite sa inteleaga si sa-si insuseasca concepte precum valori personale, optiuni de cariera, gestionarea banilor, vor dobandi abilitati sporite de adaptare la economia de piata, de constientizare a costurilor educatiei si ale vietii.



Programul va fi introdus in 500 de institutii de invatamant din intreaga tara. Are o structura modulara, interactiva si aplicativa si se va desfasura, fie in cadrul orelor de dirigentie, educatie civica sau economie sau ca ore optionale. Elevii si studentii vor participa la sesiuni si seminarii si se vor intalni cu profesionisti din lumea de afaceri. Programul este structurat pe patru mari module: ?Eu si economia", ?Succesul Profesional", ?Banii si bancile" si ?Presa economica in clasa". Astfel, vor fi abordate teme precum ?Alegerea valorilor si a carierei", ?Ce am si ce datorez - Bani si necesitati", ?Cum <cresc> banii", ?Cum isi pierd banii valoarea", ?Riscurile si satisfactiile in cazul oferirii banilor cu imprumut", ?ABC-ul Creditului", ?Cine ma poate credita", ?Servicii bancare", ?Tipuri de asigurari".





Junior Achievement Romania este afiliata la Junior Achievement International si Junior Achievement - Young Entreprise, Europe. Organizatia este finantata de peste 100 de companii, fundatii si persoane particulare si ofera invatamantului romanesc un set de programe testate si adaptate, referitoare la mecanismul afacerilor si al economiei de piata. Ele se adreseaza atat mediului preuniversitar, cat si adultilor din intreprinderile noi sau nou privatizate si viitorilor intreprinzatori, adica tuturor intre 6 si 22 de ani. Aceste programe sunt introduse in scoli ca materii optionale, in urma conventiei incheiate cu Ministerul Educatiei Nationale. Pana in momentul de fata, peste 250.000 de elevi si studenti romani au beneficiat de aceste programe. JA International doreste ca in 2005 programele sale sa ajunga anual la peste 10 milioane de tineri din intreaga lume. Tot pana in 2005, JAR isi propune ca 1 din 5 elevi din Romania sa beneficieze cel putin o data de un modul al sau.





Bancherii Citigroup, consultanti voluntari ai programului



Citigroup este una dintre cele mai importante companii de servicii financiare din lume, care functioneaza in peste 100 de tari. Fundatia Citigroup si-a propus sa se implice financiar pe parcursul urmatorilor 10 ani in dezvoltarea programelor de educatie financiara din intreaga lume. De-a lungul acestor ani, Citigroup si Fundatia Citigroup vor aloca proiectelor educationale aproximativ 200 de millioane de dolari, vor crea organizatii, precum Office of Financial Education, care sa sustina dezvoltarea educatiei financiare si vor dezvolta strategii care sa incurajeze participarea celor 275.000 de angajati Citigroup din toata lumea sa participe, ca voluntari, in proiecte educationale sau in proiecte caritabile initiate de organizatiile non profit.
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania