Afaceri de la zero

Cat imi dai ca sa-ti spun ce cadouri sa le faci partenerilor de afaceri

14.02.2006, 20:41 Autori: Andreea Groenendijk , Ioana David
Aflate in fata rafturilor pline ale magazinelor, persoanele cu venituri peste medie se hotarasc cu greu ce cadouri sa aleaga pentru partenerii de afaceri sau persoanele dragi. Un business care are ca scop rezolvarea acestor dileme se dovedeste inspirat.

Oferind cadouri nonconformiste si exclusiviste - de la rasnite de cafea marca Peugeot pana la inimioare in forma de puzzle - firmele se intrec in inventivitate si profituri. "Am observat ca mai toti prietenii mei isi cumparau din strainatate lucrurile pe care astazi noi le aducem in Romania, cu toate ca multe dintre ele erau voluminoase", a spus Mihaela Netcu, directorul Alexia Design din Bucuresti.

Netcu a deschis in noiembrie 2002 show-room-ul Living din Bucuresti, care vinde cadouri pentru mediul de business.

"Partea aceasta de cadouri mai deosebite era complet neacoperita in Bucuresti. Nici in prezent oferta nu este foarte generoasa, insa in parte si datorita cererii relativ scazute. Romanii incep si ei, incet, incet, sa se preocupe de detalii, de obiectele mai mici", a continuat aceasta.

Investitia initiala a fost de aproximativ 60.000 de euro, care, spune Netcu, au provenit din surse proprii.

"Primii clienti au fost prietenii care aveau propriul lor business, dar si doamne care ne-au gasit intamplator sau straini care traiesc in Romania si care cumparau foarte nonsalant intrucat erau familiarizati cu aceste produse din afara", a afirmat reprezentanta Living.

In categoria cadouri de business pot fi incluse tirbusoanele, carafele, accesoriile de vin si de bar, dar si lumanarile sau un suport de carti de vizita mai ingenios.

"Feedback-ul a fost impresionant", a adaugat acesta. In unele cazuri, povesteste Netcu fara a da nume, au venit la noi presedintii sau directorii de banci, dupa care si-au trimis si angajatii din departamentul de marketing.

"Multi au fost impresionati de rasnitele de cafea marca Peugeot. In 1850, familia Peugeot, si-a inceput afacerile cu o moara, apoi a continuat cu rasnite, cu biciclete, si abia apoi cu masini. O parte din familie a ramas cu vechiul business. Sigla acestora a ramas in continuare leul", povesteste Netcu.

"Modele pe care le prezentam sunt de la cele traditionale la cele moderne, high-tech. Mecanismul este original si garantat pe viata, ceea ce le diferentiaza de cele clasice", a continuat ea.

Pretul pentru un set cu o rasnita de sare si piper este in jur de 200 RON (55 de euro).

Una dintre problemele cu care se confrunta afacerea o reprezinta costurile mari de transport. Asta datorita faptului ca aducerea marfurilor din exterior se face in cantitati relativ mici, astfel ca pretul unei livrari se resimte mult mai mult in pretul din raft.

"Avem de la furnizorii nostri preturi europene pe care le mentinem cu greu, datorita profitului care se reduce foarte mult", a declarat Netcu. Ea spune ca niciunui roman

nu-i place sa fie pus in situatia de a cumpara un obiect din strainatate cu 30 de euro si sa vina in tara unde sa constate ca pretul acestuia este de peste 200 de lei (55 de euro).

"In business, de obicei, lumea isi alege cadourile din cataloagele promotionale, care sunt intr-adevar potrivite daca ai nevoie de cateva sute sau poate mii. Dupa parerea mea, daca esti o banca de renume, trebuie sa fii foarte atent la cadourile pe care le oferi partenerilor de afaceri", crede Netcu. Ea spune ca atunci cand primeste un cadou, clientul trebuie sa fie impresionat si sa-l pastreze, nu sa-l dea mai departe rudelor sau angajatilor, asa cum se intampla in multe din cazuri.

"Cu un buget de 1.000.000 de lei vechi (30 de euro - n. red.), poti sa faci si 50 de cadouri. Insa pentru cei cu dare de mana exista, spre exemplu, truse de golf de aproximativ 300 de euro", a afirmat reprezentanta Living.

Pentru clientii fideli, compania a realizat carduri de fidelitate care le asigura un discount de 10% din intreaga comanda pe care o fac.

"Avem de asemenea un newsletter cu informatii despre designeri, despre expozitii bineinteles cu un focus pe brandurile pe care le preluam si noi", spune Netcu. Cei mai renumiti sunt designerii scandinavi, in special cei din Finlanda si Danemarca, unde, spune Netcu, au fost puse bazele industriei.

Spre exemplu, o lampa ce exista in show-room-ul Living a fost selectata pentru o expunere permanenta in Muzeul de Arta din New York.

Reprezentanta firmei spune ca nu scapa din vedere nici extinderea in alte locatii, insa pentru moment nu este vorba de nimic concret.

"Un nou concept pe care il pregatim este "Wedding List" - Lista de casatorie. Ideea de la care se pleaca este urmatoarea: viitorii soti isi aleg cadourile de nunta, pentru ca apoi sa mentioneze in invitatia de nunta ca lista de cadouri este deschisa la magazinul Living. Invitatii vor alege astfel cadoul din lista deja existenta. In acest fel se elimina posibilitatea ca doua persoane sa apara cu acelasi cadou. Cu toate ca multi romani ar putea gasi neobisnuita aceasta practica, ''afara'' se pare ca este foarte cautata", spune ea.

"Ideea ne-a venit observand piata romaneasca din pozitia de consumatori. Am observat o lipsa de calitate atat in zona serviciilor, cat si in selectia produselor comercializate. Cu alte cuvinte, preocuparea comerciantilor se indreapta in foarte mica masura spre client", spune Maia Degeratu, director de proiect si asociat la firma ITEC, care detine magazinul Klasse din Bucuresti.

In acest magazin, numit si "pravalia cu delicatese", se gasesc produse alimentare (branza cu mucegai, bomboane belgiene de ciocolata, sampanie fina), obiecte decorative, cd-uri cu muzica feng-shui, creme de corp si altele.

"Tot ce se poate armoniza fericit in alcatuirea unui cadou. Oferim clientilor si posibilitatea de a expedia cadoul prin curierul nostru, respectand toate regulile etichetei in domeniu. Acest serviciu este oferit de pravalie in mod gratuit", a continuat Degeratu.

Pentru Pravalia cu delicatese s-au investit pana in prezent 50.000 de euro, iar magazinul are 6 angajati. Firma care detine Klasse este specializata in importuri de produse alimentare si exporturi de materiale de constructii. ITEC are o fabrica proprie de cherestea in Mosoaia, judetul Arges.

De la deschiderea din iulie 2005 si pana in prezent, magazinul a realizat o cifra de afaceri de 35.000 de euro, iar reprezentanta sa spune ca se asteapta la o crestere de cel putin 50% anul acesta.

"Ne adresam unei clientele cat mai numeroase, care este interesata nu doar de valoarea, ci si de forma si modalitatea de prezentare a unui cadou atunci cand isi propun sa-l faca. In acelasi timp, ne adresam tuturor iubitorilor de delicatese, oferindu-le si posibilitatea livrarii la domiciliu", a precizat reprezentanta Klasse.

Potrivit acesteia, cadourile Klasse nu sunt neaparat scumpe, cat spectaculoase. "Un cadou Klasse poate costa chiar si sub 100 lei (circa 27 de euro -n.r.)", a conchis aceasta.



Cand e vorba de cadouri, originalitatea conteaza cel mai mult

O sticla cu un mesaj, care ajunge la destinatar intr-un cufar sub forma de comoara. Aceasta a fost ideea de afaceri a unor tineri din Bucuresti.

"Totul a pornit de la un joc de copii. Initial am dorit sa ne facem propriul magazin online, sa atacam o nisa, sa nu vindem de toate", a declarat Iulian Dragomir, unul dintre proprietarii companiei Webvertise, care detine si brandul Comoara Mea.

Acesta a pus in 2004 bazele afacerii Comoara Mea alaturi de Ionut Parvu si Valentin Agachi.

In secolul vitezei, al Internetului, al multinationalelor si al oamenilor grabiti, cadourile traditionale nu ii mai multumesc pe multi executivi. "Unul dintre prietenii nostri avea nevoie de un cadou si acest lucru a venit chiar in perioada in care voiam sa ne deschidem un magazin. Ne-am gandit la mare, la ideea de cadou care vine de departe. Am vrut sa renuntam la cadourile traditionale care din punctul meu de vedere sunt perimate moral", a adaugat el.

Asa a aparut afacerea Comoara Mea, un magazin online care a concretizat ideea celor trei. Ce este de fapt Comoara Mea? "Pe site exista niste mesaje predefinite care au fost realizate impreuna cu o studenta de la litere", povesteste Dragomir. Cei care doresc pot trimite celor dragi mesajele deja existente pe site, sau "daca se cred mari poeti" pot sa-si realizeze o varianta proprie, care va ajunge cu siguranta la cei dragi. Mesajul nu este transmis pur si simplu destinatarului, ci este asezat intr-o sticla, care la randul ei va fi livrata intr-un cufar de lemn. "Pretul unei ''comori'' este de 49 de lei noi (14 euro), la care se adauga taxele de transport de 11 lei pentru Bucuresti si 16 lei pentru provincie", spune Dragomir.

"Comoara Mea este un brand unic, foarte sentimental, foarte personal, caruia nu poti

sa-i dai o valoare materiala. A fost mai mult un test al nostru, o incercare de a vedea reactia pietei, de a vedea cum merge un magazin online", mai spune Dragomir.

Investitia initiala a fost de 17.000 de euro, suma care in aproximativ un an a fost amortizata. Inceputul, ca in orice afacere, a fost mai dificil. "Initial am avut unele probleme cu transportul, din cauza caruia am pierdut niste clienti. In prezent lucram cu o alta companie de distributie si totul merge foarte bine", mai spune reprezentantul companiei.

Clientii Comoara Mea sunt in special tinerii cu varste de pana la 35 de ani. In prezent compania are trei salariati.

Cei trei asociati de la Comoara Mea nu vor insa sa se opreasca aici. "Pentru Ziua Indragostitilor am lansat un nou produs. Este vorba de o inimioara ce va fi livrata sub forma unui puzzle", povesteste Dragomir. Insa acesta nu este singurul proiect care urmeaza sa fie lansat sub brandul Comoara Mea. "Birthday Alarm este un soft ce iti aminteste ziua apropiatilor", afirma Dragomir. El crede ca majoritatea oamenilor au dificultati in a-si aminti zilele de nastere ale celor dragi. "Este un proiect foarte cautat. In prezent sunt cateva sute de persoane care folosesc Birthday Alarm, insa pana la sfarsitul acestui an estimez ca minimum 6.000 de oameni se vor inscrie", a declarat el.

Cea mai aglomerata perioada a anului pentru firma Comoara Mea este cea a Sarbatorilor de iarna, cand vanzarile cresc in medie cu 200% fata de o luna obisnuita. "In mod traditional, si februarie aduce vanzari importante, dar cam la o treime din cele ale lunii decembrie", a mai spus el. Potrivit datelor firmei, numarul persoanelor care au vizitat site-ul anul trecut in perioada Craciunului a fost de aproximativ 12.000. Intr-o luna obisnuita, compania primeste intre 100 si 200 de comenzi.

Atat pentru cutiile din lemn, cat si pentru sticle, Comoara Mea are cate un furnizor, insa Dragomir nu a dorit sa precizeze numele acestuia.

Comenzile nu sunt insa intotdeauna numai cele existente pe site. "Ni s-a cerut mai demult sa confectionam un cufar "mai special" care sa fie incuiat cu o cheita. Initial am trimis la destinatar cheita, iar mai apoi cufarul", isi aminteste Dragomir.

In Occident, spune el, preturile sunt mult mai ridicate, in jur de 30-40 de euro fara transport, insa piata romaneasca este limitata la utilizatorii de Internet. "Preconizam o crestere a vanzarilor odata cu marirea gamei de produse. Pana la Craciunul din acest an, intentionam sa avem cel putin sapte produse", a adaugat Dragomir.



Target cu venituri peste medie

* Pentru a intra intr-o afacere de comert cu cadouri aveti nevoie de circa 20.000 de euro (in varianta cometului pe internet) - 60.000 de euro (daca investiti si intr-un show-room).

* Segmentul tinta in acest tip de afacere sunt persoanele cu venituri medii si peste medie. Acest lucru va permite practicarea unor preturi mai ridicate.

* In cazul in care importati produsele comercializate, un dezavantaj este costul ridicat al transportului.

* O decizie importanta este alegerea companiei de curierat cu care veti colabora. Daca o livrare intarzie, acest lucru poate crea o imagine nefavorabila firmei, indiferent daca produsele sunt de calitate.

* Daca optati pentru comertul cu cadouri de business, aveti posibilitatea sa creati parteneriate cu companii mari (multinationale), care comanda de regula un produs intr-un volum foarte ridicat.

ioana.david@zf.ro ; andreea.groenedijk@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania