Afaceri de la zero

Ce a fost mai intai: obsesia femeilor pentru cosmetice sau grecii care sa le satisfaca mofturile?

24.03.2006, 00:00
In momentul in care au intrat pe piata lanturile de magazine de cosmetice, conceptul era nou si iesit din comun pentru ceea ce se cunostea la nivel local in acel moment. In primul rand, cosmeticele de lux se gaseau in putine magazine, niciodata foarte multe marci la un loc, asa ca optiunile nu erau foarte multe si nici foarte variate.

Intra in scena, insa, doua lanturi de profil: Ina Center si Beauty Shop - Sephora. Ultimul, adus de grecii de la Sephora Marinopuolos, a intrat in Romania in 2000 si a deschis cate un magazin in fiecare an de atunci. Mai mult, 2006 si urmatorii doi ani vor aduce o cimentare a prezentei companiei in Romania. Sephora Marinopuolos urmareste sa isi dubleze reteaua de magazine chiar din acest an. Potrivit unor declaratii recente ale reprezentantilor companiei, planurile Sephora Marinopuolos in Romania implica o investitie totala de 10 mil. euro pana in 2008, in deschiderea a 13 unitati Beauty Shop si Sephora in Bucuresti, dar si in orase precum Iasi, Cluj sau Timisoara.

Strategia Sephora Marinopuolos implica lansarea sistematica de produse cosmetice de lux pe piata romaneasca, branduri precum Stila, StriVectin-SD, Dr. Murad, Jose EisenBerg si Anthony Logistics. In magazinele Beauty Shop se gasesc si marci precum Clinique, Estee Lauder, Givenchy, L''Oreal sau Pupa.

"Am ales piata romaneasca datorita mentalitatii oamenilor de aici, care sunt foarte trendy", spune Georgios Betchavas, country manager al companiei. Potrivit acestuia, clientii autohtoni aloca sume importante pentru produsele cosmetice.

Betchavas a precizat ca piata romaneasca de profil este asemanatoare cu cele din zona Balcanilor, dar are o crestere mult mai mare decat pietele mature din Vest. "Tara si pozitia ei geografica sunt strategice pentru noi, impartirea populatiei este foarte importanta, in Romania exista mai multe orase mari ca tinta pentru afaceri. Este un lucru unic in Europa", a mai precizat Betchavas. Cele cinci magazine Beauty Shop existente pe piata au generat o cifra de afaceri de 10 mil. de euro in 2005.

Piata cosmeticelor din Romania a fost evaluata anul trecut la 200-250 mil. euro si a inregistrat o crestere de 10-15% in fiecare din ultimii ani, in special datorita intrarii pe piata a companiilor de talie internationala, care au investit foarte mult in segmentul de marketing, uneori pana la cateva zeci de milioane de euro.

Pe de alta parte, pe piata activeaza importatorul Sarantis Romania, subsidiara locala a companiei elene Sarantis. Acestia aduc in Romania marci precum BU, XPose, Dare, Str8, pe segmentul de parfumuri, cosmeticele La Prairie, Juvena si Pupa, precum si diferite produse de ingrijire a locuintei, printre care gama Fino. Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 28 mil. euro in 2005 si vizeaza o crestere de 15% anul acesta. La gama de produse destinate barbatilor, cresterea a fost de 30% anul acesta, iar Fino a inregistrat vanzari mai mari cu 40% fata de perioada similara din 2004. Compania isi estimeaza o cota de piata de 20% pe segmentul produselor de ambalat alimente. Grupul Sarantis este prezent in 23 de tari, in sase dintre acestea avand subsidiare.

Un alt nume important adus pe piata prin franciza de greci este The Body Shop, care are sase magazine in Romania (dintre care patru in Bucuresti, unul in Constanta si unul in Timisoara). Compania a inregistrat pe piata autohtona o cifra de afaceri de 1,6 mil. euro. The Body Shop, companie de origine britanica, este adusa in Romania prin intermediul The Body Shop Grecia.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania