Afaceri de la zero

Cifrele de afaceri cresc proportional cu numarul de invitati de la nunta ta

26.04.2007, 19:56 Autor: Adriana Rosoga

Concurenta intre firmele care comercializeaza invitatii de nunta este acerba cu toate ca afacerea este una de nisa si sezoniera. Oferta foarte bogata si diversificata, calitatea si promptitudinea serviciilor oferite clientilor, participarea la expozitii,

Mai 2000. Doi indragostiti, el proaspat dat afara a sasea oara, ea studenta la zi si angajata. A fost momentul in care Dana si Alexandru Preotu s-au hotarat sa inceapa o afacere pe cont propriu fara a cunoaste insa ce directie vor urma.
"In acea perioada aveam un mic magazin cu haine de copii in zona Lipscani, magazin care nu mergea bine. In zona erau multe magazine cu rochii de mireasa si impreuna cu sotia mea am decis sa incercam cu invitatii de nunta. Anterior eu lucrasem la o firma care distribuia hartii fine", isi aminteste proprietarul firmei Because of D Design din Bucuresti si detinatorul site-ului Invitatiidenunta.ro.
In primul rand au cautat furnizori de invitatii de nunta si in paralel au conceput si modele proprii. Produsele le-au facut cunoscute posibililor clienti prin lipirea unor mostre in geam, printre hainele de copii, dupa care au asteptat reactii. "Am asteptat destul de putin din momentul in care am pus in vitrina cateva modele. Au intrat niste trecatori, s-au uitat si dupa cateva zile au revenit si au facut comanda", spune Preotu.
S-au bucurat enorm in momentul in care a venit prima comanda de peste 100 de bucati, la scurt timp dupa ce au pornit afacerea, iar dupa aproximativ doua luni de "coexistenta" a invitatiilor printre hainele de copii, magazinul de sase metri patrati s-a specializat numai pe invitatii de nunta.
Au inceput cu doua cataloage si 40 de modele si o comanda la doua zile. In anul urmator, au crescut oferta la 100 de modele din import si 15 modele proprii, iar in prezent au peste 900 de modele de invitatii de nunta si accesorii din hartie: meniuri, carti de asezare, carti de multumire, cocarde, plicuri pentru bani, bomboniere, invitatii pentru botez, cu un pret care porneste de la 5 bani.
Designul invitatiilor imbina decupaje, monograme, culori inspirate din cromatica nuntii si sunt utilizate materiale de la clasica hartie alba sau crem, pana la catifea, iuta rustica, hartie cu insertii florale sau papirusul egiptean, acestea facand parte din mai multe colectii.
Dupa un an de la infiintare, in 2001, au angajat primele doua persoane, iar in prezent numarul celor care lucreaza pentru ei este de 18.
Preotu isi aminteste ca la inceput intre concurenti se numarau magazi0nele cu rochii de mireasa care ofereau si invitatii de nunta. "Acum concurenta este foarte diversa, de la agentii organizatoare de nunti, site-uri pe internet, magazine cu rochii de mireasa si pana la tipografii. Firma noastra este insa specializata numai pe invitatii de nunta", spune el.
In 2002 au avut prima participare la un targ de profil, Expo Marriage si de atunci au devenit participanti permanenti. Deja numarul angajatilor crescuse la patru, iar numarul comenzilor la 7-8 pe zi. Magazinul pe care il aveau devenise prea mic si pentru a-si dezvolta activitatea, au achizitionat un spatiu de 14 metri patrati.
Acesta a fost anul in care au avut multa bataie de cap, greseli la tiparirea textului si primii clienti nemultumiti. Solutia pe care au gasit-o a fost aceea de face proba inainte de tiparire (BT). Metoda consta in tiparirea textului la imprimanta, pe o coala alba, cu tipul de scriere ales de cumparator, pentru a se putea face ultimele modificari si a se putea verifica corectitudinea celor imprimate. Invitatiile se personalizeaza numai dupa insemnarea acestei mostre cu Bun de Tipar (BT).
Urmatorul an, magazinul a fost modernizat si spatiul marit la 18 metri patrati.
In plus au mai fost adaugate la colectia de invitatii inca 100 de modele noi si au mai fost angajate doua persoane.
In 2004, au cumparat utilaje si au inceput productia proprie de invitatii. In acelasi an s-au hotarat sa inceapa si vanzarea online a invitatiilor si au creat astfel site-ul Invitatiidenunta.ro. Anul urmator incep sa propuna clientilor marturii si cocarde. In prezent, in afara magazinului online si a magazinelor proprii din Bucuresti, BoD Design colaboreaza si cu distribuitori din Brasov si Galati.
Comenzile le onoreaza atat prin intermediul magazinului, cat si pe internet, iar o comanda devine valabila dupa ce se plateste un avans de minim 30%. Pentru comenzile pe internet se trimite clientilor o confirmare de primire a comenzii cu detalii despre valoarea avansului, numarul comenzii si un grafic de procesare a comenzii. Personalizarea invitatiilor se face la imprimanta cu jet de cerneala sau la tipar (serigrafic) - se executa o matrita pentru fiecare text in parte.
Cei doi soti au investit in aceasta afacere multa munca, dorinta de perfectionare, multa seriozitate si au tinut cont de ideile clientilor. "Tot ce am obtinut pe parcurs am reinvestit. Nu avem nicio proprietate decat firma, eu si sotia stam cu chirie. Avem doar o masina pe care am achizitionat-o in leasing", marturiseste Preotu.
In ceea ce priveste clientii firmei, proprietarul BoD Design considera ca acestia sunt din ce in ce mai rafinati si mai pretentiosi si au de la un an la altul bugete tot mai mari.
Firma a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 650.000 de lei (195.000 de euro), cu 20% mai mult ca in anul anterior. Preotu a precizat ca factorii care au dus la aceasta crestere au fost oferta foarte bogata si diversificata, calitatea si promptitudinea serviciilor oferite clientilor, multi dintre acestia fiind trimisi de alti clienti, participarea la expozitii, reclama intr-o revista de specialitate si aparitia site-ului. Aceasta afacere are insa un mare minus: sezonalitatea, deoarece nunti se fac doar in sapte luni ale anului. In 2005 profitul firmei se ridica la 13.000 de euro, conform datelor oferite de Ministerul de Finante, in scadere cu 52% fata de 2004.
Pentru acest an, proprietarii BoD Design spera sa obtina o cifra de afaceri cel putin la fel de mare ca si cea de anul trecut.
"Daca ar fi sa o luam de la capat, am face acelasi lucru, pentru ca ne place foarte mult ceea ce facem si nu stim sa facem altceva!", spune Preotu.
Tot in anul 2000 au inceput sa vanda invitatii de nunta si sotii Coman, dar online. "Totul a inceput de la pasiunea sotiei pentru design si papetarie decorativa. Cand am vazut ca prietenii si cunostintele ii apreciaza creatiile (invitatii, felicitari), ne-am gandit sa realizam un magazin virtual dedicat invitatiilor de nunta", povesteste Sorin Coman, managerul Creative Services din Sibiu si al site-ului Invitatii.ro.
El avea experienta in programare si web-design. Cercetand piata, au observat ca in acel moment nu mai exista nimic asemanator pe internetul romanesc. Practic, in anul 2000, au infiintat primul magazin virtual de invitatii din Romania cu personalizare si comanda online pe adresa Invitatii.netfirms.com. S-au gandit apoi sa treaca pe un domeniu .ro si in 2001 au achizitionat domeniul Invitatii.ro.
"Pe atunci nu ne gandeam ca acesta va avea un asa succes si nici ca eram pionierii unui domeniu atat de cautat. Majoritatea magazinelor virtuale de invitatii ce au aparut ulterior au folosit modul de lucru implementat de noi pe site (formularul de comanda, etapele de personalizare si comanda, confirmare bun de tipar, termeni si conditii)", sustine Coman.
Au pornit cu 65 de modele proprii organizate in patru colectii si au avut prima comanda chiar in ziua lansarii site-ului, de la o persoana din Bucuresti. Apoi comenzile au inceput sa curga. Prima comanda a fost de 80 de bucati, dupa care comenzile au variat intre 30 (comanda minima) si 550 de invitatii, comanda cea mai mare din activitatea noastra", precizeaza Coman.
A fost necesar sa angajeze oameni, sa treaca de la PFA (Persoana Fizica Autorizata) la SRL (Societate cu Raspundere Limitata), sa automatizeze procesele de productie, iar cand au introdus si produsele de import, vanzarile s-au extins proportional.
"Am fost primii pe domeniu, dar eram convinsi ca nu pentru mult timp. Concurenta a inceput sa apara cam dupa un an, iar in ultimul an au aparut foarte multe magazine virtuale de profil", spune Coman.
Investitia initiala a fost de 2.000 de dolari, bani necesari pentru achizitionarea de calculatoare, imprimante, licente software, echipament serigrafie, mobilier si pentru plata internetului. In fiecare an cea mai mare parte din profit a fost reinvestit.
In prezent firma are peste 1.000 de modele de invitatii, din care 600 sunt publicate pe site-ul Invitatii.ro si au un pret care variaza intre 1 leu si 12 lei. Majoritatea clientilor prefera insa invitatiile care costa intre 2 si 4 lei bucata.
Din 2002 au inclus pe site si felicitari (modele proprii si de import), iar din 2005 ofera si accesorii pentru nunta (cocarde, marturii).
Cifra de afaceri a crescut in medie cu 40-50% pe an, cresterea datorandu-se faptului ca in cei sapte ani de activitate a functionat publicitatea din om in om.
"Clientii ne apreciaza munca, ne recomanda si revin chiar ei, fie ca nasi, fie pentru nunta unui frate sau chiar pentru botezul propriului copil", precizeaza Coman.
Managerul Creative Services este de parere ca factorii cheie de succes in acest bussiness sunt seriozitatea, flexibilitatea si buna comunicare cu clientii. "Fiind o afacere de nisa si sezoniera, este bine sa fie combinata cu alte servicii, de exemplu foto, video, organizari de evenimente."
Pe viitor, cei doi soti urmeaza sa implementeze alte proiecte in domeniul comertului online, iar in doua saptamani vor lansa un portal de nunti si un forum pe aceeasi tema.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania