Afaceri de la zero

Cu atat mai bine daca targetul nostru e cu capul in nori

21.04.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

La prima vedere, intre stomatologie, publicitate si aeronava denumita zeppelin pare a nu fi nici o legatura; nu insa si-atunci cand numitorul comun il reprezinta un om de afaceri in opinia caruia cine nu risca nu castiga si care crede ca e mai bine sa nu rezisti impulsului de a cauta mereu ceva nou. Proprietarul primului cabinet particular de stomatologie din Bucuresti de dupa 1990, medicul Florian Lazar si-a propus sa lanseze si pe piata romaneasca advertisingul cu zeppelin, un gen de publicitate foarte popular in Statele Unite.
Orice medic trebuie sa stie sa gandeasca economic, considera Florian Lazar, pentru ca o clinica trebuie condusa ca orice alta afacere. "Cat de bun medic ai fi, daca nu esti si un bun manager, ai dat faliment si ai inchis", spune Lazar, care a urmat un curs de management in stomatologie de sase luni la New York. Stabilit cu familia in Austria, la Viena, din anii '80 pana in prezent a facut afaceri in mai multe tari din Europa, iar la Bucuresti a deschis in '90 primul cabinet particular de stomatologie.
La acea vreme, in Romania existau multe persoane care se indoiau de rentabilitatea unei afaceri in stomatologie, isi aminteste Lazar: "Am crezut atunci ca activitatea de baza va fi exportul de lucrari de protetica dentara, dat fiind ca in Romania mana de lucru este mai ieftina. S-a intamplat insa exact invers, mai mult importam lucrari, iar pacientii romani platesc pentru lucrari executate in Germania si care costa 2.000, 3.000 sau 4.000 de dolari".

Zeppelinul lui Lazar
Prima data, Lazar a vazut un zeppelin in 1983, la Paris. L-a impresionat pentru ca reprezinta o istorie ("este precum Titanicul, pe care nu-l mai numeste nimeni vapor, ci Titanic..."), iar in urma cu o jumatate de an a hotarat sa-si cumpere unul si sa porneasca o noua afacere, furnizand companiilor interesate un spatiu publicitar neconventional. Achizitionat cu 20.000 de dolari din Statele Unite, zeppelinul lui Lazar are o dimensiune de 7x2,2 m, poate fi luminat in interior pe timpul noptii si inscriptionat temporar pe ambele fete.
Construit de contele Ferdinand von Zeppelin in 1900, primul dirijabil pe schelet rigid avea 128 de metri lungime, un volum de 11.300 metri cubi si doua motoare, care-i asigurau o viteza de 29 km pe ora. In 1921, Marina SUA  a dezvoltat zeppelinul umplut cu heliu, numit C7, ale carui ultime performante au fost un zbor deasupra Polului Nord, realizat de colonelul Umberto Nobile si un ocol al lumii, facut de germani cu dirijabilul numit Graf Zeppelin.
Incercarea de a face din zeppelin un vehicul viabil din punct de comercial a luat sfarsit insa odata cu dezastrul din 1937 al lui Hindenburg, aeronava care a luat foc langa New Jersey in timpul unui zbor transatlantic de agrement. Accidentul s-a soldat cu moartea a 36 din cele 97 de persoane aflate la bord.  

Pentru 400 de dolari pe zi
"Un logo inscriptionat pe un zeppelin atrage toate privirile si se vede de la o distanta de 5 kilometri. In Statele Unite s-au facut numeroase studii legate de impactul vizual pe care il are un asemenea gen de reclama si s-a constatat ca iti ramane in memorie timp de o luna", spune medicul stomatolog, in opinia caruia, fata de canalele media traditionale, zeppelinul publicitar are cel mai mare impact asupra consumatorului.
Astfel, conform studiilor facute de americani, din 100 de potentiali consumatori, 90 vizualizeaza cel putin o data mesajul inscriptionat pe zeppelin, 88,1% dintre subiecti isi amintesc mesajul publicitar dupa 30 de minute, 72,7% si-l amintesc dupa o luna de zile, 79,1% dintre subiecti isi amintesc corect numele marcii astfel promovate, iar 47% dintre subiecti mentioneaza mesajul publicitar in conversatiile ulterioare cu altii.
In opinia lui Florian Lazar, reclamele outdoor care se vad in Romania sunt "depasite", iar impactul lor e destul de redus. "Eu cred ca advertisingul cu zeppelin va prinde, desi este o modalitate care implica niste costuri ridicate, pe care nu orice firma si le poate permite".
Inchirierea unui spatiu publicitar pe zeppelin se poate face pe o perioada de minimum sapte zile, la pretul de 400 de dolari pe zi, pret care nu include TVA, taxa de publicitate si costul manoperei pentru realizarea inscriptionarii. Costul productiei inscriptionarii cu autocolant pentru ambele fete ale zeppelinului se ridica la 150 de dolari, in cazul unei singure culori, 300 de dolari la doua culori si 450 in cazul a trei culori, plus TVA.
Compania lui Lazar se ocupa de tot ce tine de logistica, de la designul logo-ului - asa-numitul artwork, la paza - ("zeppelinul trebuie pazit, pentru ca altfel exista posibilitatea sa dispara") si aprobarea de amplasare de la Primaria Capitalei. "Problemele care apar in acest tip de activitate pleaca de fapt de la coruptia romaneasca, se fac afaceri pe sub masa, iar aprobarile constituie si ele o problema; probabil ca va veni o vreme cand va trebui sa-ti iei o aprobare de la primarie si pentru a merge pe strada", considera Lazar.

Masini si computere cu heliu
Atunci cand a cumparat zeppelinul, Lazar a crezut ca primul client va fi chiar el insusi, respectiv clinica sa de stomatologie. Nu s-a intamplat asa; in Austria a colaborat cu firme precum Kodak si Austrian Airlines, iar in Romania a semnat deja un contract cu Pepsi, pentru amplasarea zeppelinului in Piata Unirii pe o perioada de 17 zile.
"In ceea ce ma priveste, lucrurile sunt simple: daca ridic zeppelinul pe cer pentru un client timp de o luna, imi acopar costurile, dar si daca imi fac mie reclama, tot reusesc sa imi amortizez investitia", crede Lazar.
Increzator in potentialul noii sale afaceri, el a mai adaugat in oferta si baloane cu heliu, care zboara la o inaltime de 30 de metri si sunt importate la comanda de la un producator din Los Angeles. Oricarui obiect, de la o masina pana la un computer, i se poate crea o replica gonflabila, apreciaza medicul. Ancorate la sol si lasate sa "zboare", aceste replici gonflabile pot fi vizibile de la o distanta de pana la 4,8 kilometri si utilizate astfel la promovarea celor mai diverse evenimente, targuri, concerte, competitii, la campaniile de popularizare a unui produs sau a unei marci, dar si ca elemente de identificare a unor locatii. 
"Este vorba despre o afacere foarte rentabila in Statele Unite, o adevarata industrie, in special pe coasta de vest, la Los Angeles sau San Francisco. Americanii se bazeaza foarte mult pe acest tip de reclama - si daca a prins in Statele Unite va prinde si in Romania", este convins Lazar. cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania