Afaceri de la zero

Cu cat mai vechi, cu atat mai profitabile

12.01.2006, 18:41 Autor: Lavinia Marin
Pornite din pasiunea pentru citit a proprietarilor, anticariatele de azi sunt afaceri profitabile pentru cei care au inceput pe treptele Universitatii Bucuresti.

Lucretiu Tudoroiu, directorul general al anticariatului Lucretius, a inceput aceasta afacere pentru ca era pasionat de citit si avea nevoie de bani ca sa-si cumpere alte carti. "Am inceput sa cumpar carti de la 14-15 ani, dar pasiunea s-a dezvoltat dupa ce am intrat la facultate. In acea perioada era dificil sa ma intretin si sa-mi cumpar carti tot timpul, din acest motiv am sesizat oportunitatea inceperii unei afaceri cu carti. In toamna anului 1990, am inceput prin a vinde carti sambata in targul din Valea Cascadelor din Bucuresti. La un an dupa aceea, in 1991 toamna, am inceput sa vand carti pe treptele de la Universitate, zona in care si-au inceput afacerile majoritatea celor care detin anticariate in ziua de astazi", spune Tudoroiu.

Treptat afacerea s-a dezvoltat, in perioada comertului prin sistem de tonete Tudoroiu ajungand sa aiba chiar 7-8 angajati. In prezent, detine un singur anticariat in Bucuresti, aproape de Universitate, specializat pe carti de geografie si drept, Tudoroiu fiind licentiat in drept.

"Vand carti din categorii diverse, scrise atat de autori romani, cat si strani, si nu numai in limba romana, dar si in limbi straine. Dar, daca in perioada anilor ?"90 predomina sistemul generalist: de la carte interbelica pana la manuscrise, in primii cinci ani ai secolului XXI a aparut mai pregnanta specializarea pe diverse domenii: pe carte curenta sau pe domenii (carte de arta, dictionare, carte de medicina). Anticariatul nostru este specializat pe carte juridica si geografie."

Desi a inceput singur afacerea cu carti si a avut perioade in care avea chiar 8 angajati,Tudoroiu are in prezent numai 5 angajati. "Este o meserie grea pentru ca in fiecare zi te lovesti de lucruri noi, trebuie sa inveti tot timpul si nu sunt multe persoane care sa aiba cunostintele necesare si care sunt dispuse sa lucreze in acest domeniu. De aceea cui nu-i place pleaca."

Directorul anticariatului Lucretius considera ca anticariatul este o afacere, in ciuda faptului ca nu se compara ca volum de vanzari sau rata a profitului cu alte afaceri precum petrolul sau cheresteaua, deoarece este o piata specializata cu putini clienti pe anumite categorii de carti. "De exemplu bibliofili (colectionarii de carti - n.r.) autentici nu sunt foarte multi, deoarece depinde atat de pasiunea pentru carte, dar si de ascensiunea sociala", explica Tudoroiu, care din pasiunea pentru carte uneori achizitioneaza carti pentru biblioteca sa personala in defavoarea profitabilitatii afacerii sale. "Vorba lui Tudor Arghezi: daca o faci ca afacere te poti imbogati, daca o faci din pasiune te paste falimentul", a adaugat el.

Anticariatele ar trebui sa fie o afacere foarte profitabila, in opinia lui Tudoroiu, daca oamenii ar incepe sa considere investitiile in carte la fel de valoroase precum investitiile in arta.

"Tot timpul arta (tablourile in special) a reprezentant o pasiune pentru colectionari, tablourile fiind vazute ca valori. In timp ce cartea a fost usor proscrisa, pentru ca, spre deosebire de tablouri, cartile contineau opinii. Cartile au fost depreciate, astfel existau campanii de denigrare a cartii tiparite inainte de 1947 prin care promovau arderea cartilor, existand chiar si cataloage cu carti interzise."

Datorita unei cereri mari pentru cartea juridica, atat din partea magistratilor, cat si a avocatilor, Tudoroiu a incercat sa se orienteze catre carte rara destinata celor care vor sa aprofundeze dreptul, dar si catre bibliofilie. "In ceea ce priveste bibliofilia, cererea este variata: unii doresc carte romaneasca de secolul XVII, altii vor carte germana sau franceza, unele persoane doresc chiar carti de vanatoare. In strainatate sunt cautate exemplarele numerotate cu numere mici: de exemplu daca s-au tiparit 800 de exemplare se cauta cele cu numarele 6-12", afirma proprietarul anticariatului Lucretius, care explica ca principalii cumparatori de bibliofilie au varste intre 30-40 si 60-70 de ani.

Tudoroiu spune ca a inceput sa se specializeze si pe bibliofilie pentru ca in ultima perioada aceasta tendinta a cunoscut o dezvoltare foarte mare.

"Orice colectie incepe de la un anumit nivel, iar cel ce le face daca are un spirit deschis invata si-si rafineaza gusturile, de fiecare data cand vede lucruri extraodinare. Dar, este necesar sa apara tot timpul clienti noi pentru ca un client vechi si-a facut in principal o biblioteca si daca nu se apuca de alte domenii, isi va limita investitiile in carti."

Preturile cartilor din anticariatul Lucretius variaza intre 2 lei si 10.000 de lei (2.700 de euro). Cartea normala, de interes general costa intre 2 lei si 20 de lei, iar cartile rare, ce sunt mai greu de gasit, costa intre 5.000-10.000 de lei.

In opinia lui Lucretiu cartile de anticariat se impart in trei categorii: carte de consum (pentru citit, folosita rar, al carui pret nu depaseste 20 de lei), domeniu de carte care indiferent de perioada in care a fost publicata vor avea tot timpul persoane interesate sa le achizitioneze (cumparate pentru cercetare, in care continutul fixeaza valoarea, dar si carti gravuri cautate de oamenii cu pregatire universitara); carte colectionata pentru furmusetea ei in sine (harta frumos colorata, frumusetea gravurii, legatura, tiparire rara, editii numerotate, cu dedicatii de la autor.

"Multe dintre ele sunt achizitionate pentru valoarea lor. De exemplu, se cauta prima editie Eminescu. Nu poti sa spui ca oamenii doresc sa achizitioneze aceasta carte ca sa invete poezii de Eminescu, ci pentru valoarea acestei editii." Tudoroiu cumpara carti, in principal, de la persoanele care vor sa-si vanda bibliotecile. Cartile se cumpara intre 30 si 50% din valoarea cu care se vand la magazin daca se plateste cash, si poate ajunge la 50-75% daca se vand in regim de consignatie.

Tudoroiu este increzator in viitorul anticariatelor din Romania si in special al cartii ca obiect de investitii.

"Cred ca cei cu venituri mari vor incepe sa investeasca in carte ca obiect de investitii, tendinta care a inceput sa se vada in ultima perioada. Preconizez ca partea de bibliofilie se va dezvolta mai mult in viitor, precum si anticariatele accesibile care vand carte curenta, deoarece cartile noi au costuri de editura foarte mari."

Ana Neagu este din Constanta si a decis

sa-si deschida un anticariat in iulie 2004, bazandu-se pe biblioteca familiei si pe experienta pasiunii sale pentru citit.

"Mai intai a fost testarea pietei prin vanzarile online. Am constatat o cerere foarte mare pentru cartile pe care le aveam. Apoi a urmat deschiderea magazinului. Investitia initiala a constat in renovarea magazinului si plata tuturor taxelor, iar valoarea acesteia a fost de aproximativ 3.000 de lei", a declarat Neagu asociat la anticariatul-librarie Gad Global din Constanta.

Pretul mediu al unei carti in cadrul anticariatului Gad Global este de 7 de lei, cel minim fiind de 0,5 lei, iar cel maxim e de 80 de lei. Clientii anticariatului constantean sunt din toate categoriile sociale. "Avem clienti fideli printre muncitori in constructii, precum si profesori universitari sau medici", a spus Neagu.

Reprezentantul anticariatului Gad Global afirma ca cele mai cautate carti sunt cele de spe-cialitate, spiritualitate, SF, istorie, beletristica. "Surpinzator nu prea au cautare cele de dragoste", a adaugat Neagu. Desi anticariatele nu aduc un nivel foarte ridicat al profitului, Neagu ar recomanda aceasta afacere tuturor pasionatilor de carte. "Nu va asteptati la un profit mare. As recomanda aceasta afacere numai celor care au dragoste fata de carti. Intra omul in anticariat, poate nici nu vrea sa cumpere, intri in vorba cu el, incerci sa afli cam ce il pasioneaza si ii prezinti 5,10 carti. Aproape intotdeauna iese cu o carte", explica Neagu.

Ea precizeaza ca vanzarile online reprezinta 85% din totalul vanzarilor anticariatului Gad Global. "Vanzarea online va creste datorita maririi numarului de utilizatori de Internet si al reducerii timpului in care oamenii au timp sa mearga la librarii."

Planurile de viitor ale anticariatului constantean sunt pe termen scurt si mediu deschiderea a doua magazine de acest gen in Constanta, iar pe termen lung deschiderea unui lant de anticariate in tara.



Si-a pus cartile pe Internet si vanzarile au explodat

Gigel Chiazna este informatician si a decis sa-si deschida un anticariat online in perioada facultatii deoarece avea nevoie de bani si voia sa vanda cateva carti din biblioteca personala.

"Nefiind multumit de perioada de asteptare pana se vindeau la anticariat, m-am gandit sa incerc sa le vand eu dand anunturi pe Internet, apoi realizand o pagina web simpla. Cu timpul, vazand ca reusesc sa le vand si chiar ca primesc cereri, am inceput sa ''vanez'' diverse titluri vandabile la anticariate si sa le pun pe site. Cererea crestea si odata cu cresterea site-ului, mi s-a parut o afacere destul de interesanta, mai ales ca ma preocupa comertul electronic si dezvoltarea de site-uri web, eu fiind de pregatire informatician. Prin urmare, in 2001 am pornit firma impreuna cu fratele meu", spune Chiazna, care a pornit cu biblioteca proprie, apoi investind in carti achizitionate de la anticariate si librarii. In prezent Chiazna da anunt in ziar de fiecare data cand doreste sa achizitioneze alte carti. "Cred ca primul site avea maximum 50 de carti, acum avem peste 6.500 de carti de anticariat introduse si inca cateva mii care inca nu sunt disponibile pe site", a adaugat el.

In ceea ce priveste finantarea achizitiei cartilor in compania Anticariat Online, Chiazna a inceput cu salariul sau de progra-mator pe care-l primea de la alta firma la care lucra, apoi a renuntat la serviciul sau, a investit intr-un stoc de carti, a inchi-riat un apartament, a cumparat echipamente de birou necesare, o masina si intentioneaza sa mai inchirieze un apartament pentru o desfasurare mai buna a activitatii companiei sale.

Chiazna nu a dorit sa se concentreze pe carti rare, ci mai mult pe carti de larg consum in stare cat mai buna si la preturi rezonabile. "Preturile variaza foarte mult, nu avem carti prea valoroase, nu ne-a preocupat comertul cu carti de anticariat de valoare din cauza mediului impropriu: in acest caz, cumparatorul prefera sa vada cartea, doreste ceritficate de autentificare, garantii." Proprietarul Anticariatului Online din Craiova spune ca principala sa problema sunt clientii neseriosi. "Web-ul fiind accesibil oricui, surprizele nu ne-au sarit nici pe noi si sunt sigur ca orice site de comert electronic a trecut prin asta. Avem clienti care fac comenzi false sau refuza sa primeasca comenzile din fel si fel de motive aberante", afirma Chiazna.

Anticariatul Online a inregistrat o cifra de afaceri de 120.000 de lei (33.000 de euro) in 2004, iar Chiazna estimeaza ca aceasta a crescut cu peste 300% in 2005 datorita evolutiei comertului electronic si al penetrarii Internetului in Romania.

Chiazna crede ca principalele probleme ale anticariatelor din Romania sunt lipsa spatiilor de vanzare, dar si a persoanelor interesate sa investeasca in acest domeniu, din aceste motive nu doreste sa investeasca intr-un spatiu fizic de vanzare. "Este mare lipsa de spatii de vanzare, am observat asta peste tot, nu doar in Bucuresti. In orasele mai mici, din pacate nici nu exista anticariate peste tot, oamenii prefera sa vanda telefoane mobile - e mai profitabil, iar cine incearca sa vanda carte trebuie chiar sa si-o doreasca. De aceea, nici nu am incercat sa vindem ''offline''. Online, inca este destula liniste, din pacate din 2001 si pana acum nu am perceput o concurenta reala pe domeniul anticariat. Nu pot sa dau o explicatie", spune proprietarul Anticariatului Online.

Desi vinde peste 10.000 de carti lunar si considera ca anticariatul sau online este o afacere profitabila, Chiazna ar investi in vanzarea de produse IT daca ar incepe o noua afacere. "Este o afacere profitabila, un anticariat poate fi chiar mai profitabil decat o librarie, problema este volumul afacerii care din pacate este destul de redus fata de alte tipuri de comert datorita valorii reduse a produsului. Din fericire, cartea este (inca) un produs vandabil, chiar daca nu ca alte genuri de produse, si conform unor statistici recente, inca este cel mai vandut produs online. Recomandare pentru altii ... da, inca este loc pe piata de la noi. Insa eu daca as porni din nou, as merge pe vanzare de produse IT."

Planurile de viitor ale Anticariatului online craiovean sunt extinderea gamei de produse vandute cu jucarii, papetarie, DVD-uri, dar si marirea numarului de angajati, marirea vanzarilor pe piata externa (Chiazna lansand un nou site www.books-zone.com ), vanzarea de carte straina si pornirea unei edituri.

"Pe termen lung ne-am dori sa urmam modelul amazon.com prin largirea si mai mare a gamei de produse, potentialul nostru de promovare online fiind deja foarte mare, cautam modalitati de a-l fructifica cat mai mult", declara Chiazna. lavinia.marin@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania