Afaceri de la zero

Cu cateva chibrituri colorate au aprins o afacere noua in Romania

09.02.2006, 20:12 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
In timp ce marii producatorii de chibrituri de menaj de pe piata romaneasca si-au inchis portile in ultimii ani, doua firme care produc chibrituri personalizate si publicitare si-au castigat loc pe o nisa cat se poate de profitabila.

Concurenta importurilor ieftine din fostele tari sovietice sau din Turcia i-a determinat pe marii producatori de chibrituri din Romania fie sa-si inchida unitatile de productie, fie sa se orienteze inspre domenii mai profitabile cum ar fi productia de mobila. Chiar daca piata chibriturilor de menaj se cifreaza in prezent la peste 3 milioane de euro, este formata aproape integral din importuri.

Singurele chibrituri care se mai produc in Romania sunt cele personalizate sau publicitare. Aceasta nisa se cifreaza la peste 500.000 de euro si este impartita intre companiile Match Point din Cluj-Napoca si GrafiNet din Bucuresti.

Chiar si in acest domeniu, un sfert din materiale, mai exact betele de chibrituri, sunt aduse de pe piata externa, lucru care se intampla de altfel si inainte ca fabricile din Romania sa se inchida.

Ciprian Banciu si Mircea Popescu au infiintat firma Match Point in 2003, iar initial au pornit cu activitatea de import si distributie de chibrituri. Dupa un an de zile, pentru a contracara cheltuielile mari de transport, conducerea companiei a inceput sa foloseasca cutiile de chibrituri ca suport pentru reclama.

"Era o nisa de piata foarte putin exploatata, dar nu neaparat noua in Romania. Noi nu am facut decat sa reluam o prospera traditie interbelica. Aceasta forma de publicitate prezinta avantaje incontestabile datorita numarului mare de vizualizari, la preturi accesibile oricarui buget de marketing", declara Anca Eremie, director de vanzari in cadrul Match Point.

Compania a inceput productia de chibrituri in urma cu un an, iar in prezent productia proprie se cifreaza la aproximativ 600.000 de euro, valoare insemnand aproape 50% din cifra de afaceri totala inregistrata de firma.

Firma clujeana se ocupa si de designul cutiilor de chibrituri pentru clientii care nu au o idee clara despre ceea ce vor. Furnizorii de materie prima pentru productia proprie a companiei sunt in proportie de 25% producatori externi de bete de chibrituri.

Proiectele de dezvoltare ale companiei pentru 2006 sunt orientate inspre consolidarea prezentei pe piata externa prin lansarea produselor proprii in Ungaria, Serbia si Austria. Ca urmare a acestei strategii de dezvoltare, firma clujeana estimeaza pentru acest an o crestere a valorii exportului pana la aproximativ 300.000 de euro.

"Am inceput exporturile unor produse proprii la sfarsitul anului trecut, primele piete vizate fiind cele din Elvetia, Italia si Bulgaria. Ne-am orientat inspre export deoarece piata romaneasca, desi in dezvoltare, nu este suficient de matura pentru acest tip de produse", precizeaza Anca Eremia.

Anul acesta, firma clujeana intentioneaza sa lanseze pe piata chibriturile barbeque (pentru gratar si semineu), iar, potrivit propriilor informatii, produsul nu mai exista pe piata romaneasca. Potrivit conducerii companiei, proiectele de investitii pentru 2006 vor fi orientate inspre dezvoltarea capacitatilor de productie pentru chibrituile personalizate si se vor cifra la aproximativ 150.000 de euro.

Pretul unei campanii publicitare prin acest sistem variaza intre 100 de euro si 700 de euro, in functie de tipul de chibrituri, iar comanda minima este de 1.000 de bucati.

"Muncim foarte mult la promovarea si explicarea faptului ca nu e suficient sa-ti pui numele pe un chibrit. Produsul respectiv trebuie sa fie de calitate, atat cartonul si tiparul, cat si betele si suprafata de aprindere", precizeaza Anca Eremia.

"Este posibil ca in acest an sa depasim estimarile de 1,3 milioane de euro pentru cifra de afaceri, iar asta deoarece exporturile ar putea fi chiar mai consitente decat am anticipat", a mai declarat Anca Eremia. Ea a precizat ca pe piata externa criteriile de selectie sunt mai dificile decat in Romania. Potrivit reprezentantei Match Point, intrarea in Uniunea Europeana va fi benefica pentru Match Point deoarece ii va deschide si mai mult piata externa.

Daca la inceput firma trimitea oferte peste oferte pentru a se face cunoscuta, acum foarte multi clienti contacteaza firma pentru ca au vazut produsele. In opinia conducerii companiei, piata chibriturilor publicitare este o piata a carei evolutie a fost intrerupta timp de peste 40 de ani din cauza regimului comunist.

"In tari cu economii puternice, cum e cea a Statelor Unite ale Americii, de exemplu, greu gasesti o firma, indiferent de marimea ei, care sa nu-si promoveze brandul sau produsele pe cutiile de chibrituri. La noi lucrurile se misca mai lent, dar reactiile din piata sunt incurajatoare", mai declara Eremia.

Ultimul produs lansat pe piata, in toamna anului trecut, sunt chibriturile tridimensionale care creeaza efecte speciale de miscare si adancime.

In acest moment firma lanseaza pe piata chibriturile GentlemanÕs Choice, destinate in special pasionatilor de pipa si trabuce, carora le ofera, o lungime suficienta a batului pentru a nu se mai arde la degete.

Compania detine pe langa punctul de productie din Cluj-Napoca, unde se pot produce anual chibrituri publicitare in valoare de 800.000 de euro, si un depozit in Bucuresti. Clientii firmei pentru segmentul de chibrituri publicitare sunt companii din diferite domenii, in timp ce pentru chibrituile de menaj, compania colaboreaza cu majoritatea magazinelor de retail prezente pe piata romaneasca, dar si cu principalele lanturi de benzinarii.

Tot potrivit propriilor estimari, compania detine o cota de piata de aproximativ 65%. Match Point a fost infiintata in 2003, are 21 de angajati, doua puncte de lucru la Bucuresti si Timisoara, sediul central fiind la Cluj-Napoca, iar capital initial de pornire a afacerii a fost de 9.000 de euro.

Un alt jucator important pe piata chibriturilor personalizate este compania bucuresteana GrafiNet, afacere demarata de Catalin Petcu, in 1996, cu un capital social de 10 milioane de lei vechi (1.000 de lei noi).

In 1996, Catalin Petcu lucra pentru o firma americana unde realiza in principal pagini web. Initial, si-a deschis propria firma de IT, dar pentru ca la vremea respectiva piata de profil era destul de saraca, a fost nevoit sa se orienteze spre alt domeniu.

Ideea cu chibriturile a prins contur doi ani mai tarziu si a venit de la cativa prieteni, care calatorisera in strainatate si care luasera ca amintire chibrituri personalizate de la hotelurile la care fusesera cazati.

"Atunci am facut o cercetare de piata si am descoperit ca in Romania la acea perioada nu erau decat doua hoteluri care aveau asa ceva: Intercontinental si Hilton", isi aminteste Catalin Petcu, director general al GrafiNet Design.

In acea perioada insa Petcu nu stia nimic despre ce inseamna sa faci un chibrit, astfel ca timp de sase ani "si-a facut lectiile" despre acest domeniu. Investitia initiala in aceasta afacere a fost 10 milioane de lei vechi, "imprumutati de la o matusa" si care au fost folositi pentru cumpararea unui telefon mobil de sase milioane de lei (600 RON). De restul, a comandat la o fabrica din Capitala utilaje pentru lipit tocuri pentru chibrituri.

Prima comanda de 5.000 de cutii pentru un hotel din Bucuresti a fost realizata in trei luni, deoarece aproape toate etapele productive se realizau manual. Primul utilaj pentru producerea chibriturilor a fost achizitionat in 2002, printr-o finantare Phare nerambursabila si a costat 56.000 de euro.

"Inceputul a fost extrem de greu deoarece a trebuit sa ducem o munca de pionierat si de convingere a clientilor potentiali despre frumusetea si impactul extraordinar al chibritului personalizat. Chiar si locatiile mari erau reticente. Primul mare succes a fost intrarea la Hilton - clienti extrem de seriosi si pretentiosi. Aici am gasit o persoana extrem de amabila care ne-a descris cu lux de amanunte principalele caracteristici pe care doresc sa le intalneasca la un chibrit personalizat care sa "merite" sa stea la "Hilton", mai declara Catalin Petcu.

Urmatorii clienti pentru GrafiNet au fost Marriott, Sofitel sau Intercontinental. In prezent, compania lucreaza cu peste 250 de clienti. "Piata in domeniu este in crestere accentuata, iar principalul motiv este dezvoltarea pietei imobiliare pe segmentul hotelier. De asemenea, tot mai multe lanturi hoteliere din afara se hotarasc sa intre pe piata romaneasca", precizeaza directorul general GrafiNet.



Au renuntat la productie pentru ca le-ar fi adus pierderi

Compania Pal Braila a fost pentru o lunga perioada de timp cel mai mare producator de chibrituri de menaj din Romania. In 1997, firma a fost privatizata, pachetul majoritar fiind cumparat de compania elvetiana Merona Holding.

In 2003, Pal Braila era cunoscuta mai ales pentru productia de chibrituri, activitate ce reprezenta 50% din cifra de afaceri si ca urmare au fost anuntate investitii de 10 milioane de euro pentru dublarea capacitatii de productie a fabricii de chibrituri.

In prezent insa, compania braileana a renuntat la productia de chibrituri, principalul motiv fiind, potrivit conducerii, concurenta importurilor ieftine care intra pe piata romaneasca.

"Pentru a demara productia am avea nevoie de aproximativ 100 de oameni, iar costurile de prelucrare ar fi mult mai mari decat veniturile obtinute din vanzari. Asadar piata romaneasca nu mai este profitabila pe acest domeniu", a declarat Stefan Dobrita, director general Pal Braila.

Pentru a contracara neajunsurile de pe piata chibriturilor compania din Braila s-a orientat inspre productia de mobilier, in 2005 firma anuntand finalizarea unei investitii de aproximativ 40 de milioane de euro intr-o noua fabrica de mobila.

Potrivit conducerii companiei, in noua fabrica se va produce doar mobilier din PAL, iar principala piata de desfacere vizata va fi cea autohtona. Hala de fabricatie are o suprafata de 4 hectare si este situata la periferia orasului Braila. Compania va produce aici mobilier de toate tipurile - bucatarii, camere de zi, birouri, spatii comerciale - produsele destinate exportului in tarile din Uniunea Europeana urmand sa fie diferite de cele pentru piata interna.

Compania PAL Braila este listata pe Bursa Electronica Rasdaq. Potrivit informatiilor de pe site-ul bursei, un alt actionar minoritar al companiei este fondul de investitii Broadhurst.

In timp ce unii producatori de chibrituri

s-au reorientat, altii au renuntat definitiv la afacere. Fabrica de Chibrituri Gherla a functionat in structura companiei Sortilemn pana in iunie 1998, cand a fost cumparata de firma Focus Group Import-Export, reprezentata de Valentin Brancoveanu. Din acest moment, fabrica din Gherla a fost implicata in cateva dispute financiare, care au culminat in vara lui 2005 cu inchiderea acesteia. Contactat de Ziarul Financiar, Valentin Brancoveanu, proprietarul fabricii din Gherla, nu a dorit sa ofere detalii cu privire la valoarea activelor companiei si nici cu privire la viitorul beneficiar al acestor active.

Chiar daca inventia chibritului a marcat un moment important in economia mondiala, piata chibriturilor de menaj s-a restrans in ultimii ani. Anul 1835 marcheaza data de nastere a primului chibrit cu fosfor, numit "lumanare de Turin". Aceste chibrituri erau niste aschii de lemn la capatul carora se aplica o bucatica de fosfor alb, un element toxic. Acesta se aprindea de la sine cand era scos (din apa) in aer, motiv pentru care era greu de folosit. Janos Irinyi, un tanar de numai 17 ani, este inventatorul chibritului cu fosfor ce se aprinde prin frecare. El realizeaza aceasta plecand de la o experienta a profesorului austriac Meissner. Capatul chibritului era uns cu un amestec de fosfor si bioxid de plumb. Fabricarea acestor chibrituri incepe la Viena in 1840.

In 1851, germanul Schrotter obtine un patent de fabricare al fosforului rosu, pe care-l descoperise inca din anul 1845. Spre deosebire de cel alb, fosforul rosu nu este toxic si nu se aprinde in aer. Totusi, problema nu era inca rezolvata din cauza unei dificultati: nu se puteau produce chibrituri cu fosfor rosu deoarece, la atingerea acestuia cu cloratul de potasiu, se producea explozia cloratului. Chimistul Bottcher a avut ideea simpla, dar eficienta de a aplica cloratul de potasiu pe batul de chibrit, iar fosforul, pe cutie. Astfel s-a nascut "chibritul de siguranta". Aprinderea lui se facea prin frecare, iar productia industriala a avut loc pentru prima data in Suedia, de aceea multa vreme au fost numite "chibrituri suedeze".



Investitii mici la inceput

* Din piata totala a chibriturilor de menaj estimata la 3 milioane de euro pe an, nisa chibriturilor personalizate si publicitare reprezinta 500.000 de euro anual.

* Pentru a va deschide o firma de chibrituri personalizate aveti nevoie de cel putin 10.000 de euro, investitii initiale (in cazul in care nu investiti in utilaje si externalizati tiparirea chibriturilor).

* Un utilaj pentru productia de chibrituri personalizate costa peste 50.000 de euro.

* Intrucat pe piata interna nu mai exista producatori de bete de chibrituri, acestea trebuie importate.

* Puteti vinde chibriturile personalizate atat pe piata interna, cat si la export, publicitatea prin chibrituri personalizate fiind mai cunoscuta in Vest.

* La inceput aveti nevoie de cel putin trei angajati: un agent de vanzari, o persoana specializata in design si o persoana care sa se ocupe de productia chibriturilor.

anca.rif@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania