Afaceri de la zero

Cu o bucata de carton si putin lipici va fac un cartier rezidential

24.01.2006, 18:05 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Dezvoltarea exploziva a pietei imobiliare a adus noi oportunitati firmelor care realizeaza machete si softuri de proiectare.

Din dorinta de a face cat mai "vizibile" proiectele imobiliare pe care intentioneaza sa le dezvolte, companiile de investitii care activeaza pe acest domeniu apeleaza de foarte multe ori la firme specializate care pun in practica, la o dimensiune mult redusa, proiectul de dezvoltare imobiliara.

Potrivit unor surse din Ordinul Arhitectilor din Romania, organizatie profesionala cu personalitate juridica de drept privat, ce reuneste toti arhitectii cu drept de semnatura din Romania, in tara exista aproximativ 5.500 de arhitecti, dintre care 90% au drept de semnatura si fac parte din acest ONG. Cu toate acestea, foarte putini arhitecti se "indeletnicesc" si cu realizarea machetelor fizice sau virtuale.

"Acest fenomen apare deoarece aceasta meserie presupune indemanare si rabdare iesite din comun si o experienta care pe vremuri se castiga in atelierele de traforaj si lacatuserie din scoala, lucru care astazi s-a pierdut. Sunt putini cei care mai bricoleaza, de cand a aparut calculatorul cu oferta sa", este de parere Cristian Vizdei, unic actionar al firmei Arhi Atelier, companie specializata in realizarea de machete fizice pentru proiectele imobiliare. Firma are sediul in Bucuresti si a fost infiintata in 2003, iar in prezent, activitatea de machetare realizeaza aproximativ 44% din venituri.

"Am inceput aceasta activitate in 1990, ca un hobby. Initial a fost o modalitate de a expune proiectele, pe vremea cand imaginile, ce puteau fi realizate pe calculator nu erau foarte sugestive. Cu timpul machetele au devenit un mod preferat de a realiza expozitii pentru faptul ca astfel de lucrari, in miniatura, realizate cu maxim de detalii sunt foarte apreciate de potentialii clienti care pot admira in detaliu viitoarele investitii", declara Cristian Vizdei.

Potrivit conducerii Arhi Atelier, timpul necesar realizarii unei machete de 50 de centimetri se realizeaza in 2-3 saptamani, iar o macheta de 2-3 metri patrati a unui cartier rezidential, de exemplu, poate dura si doua luni. Materialele folosite se procura de la importatorii autohtoni de materiale plastice sau de constructii.

"Realizam proiecte complete pentru orice tip de imobile si, cu toate ca avem clienti cu standarde ridicate, nu s-a intamplat vreodata ca o firma sa ne ceara o anumita macheta, iar noi sa nu o putem realiza. Desi poate parea greu de crezut, pe piata romaneasca exista materiale si tehnologii de ultima ora pentru realizarea machetelor", precizeaza Vizdei.

In opinia acestuia, realizarea machetelor nu este o activitate cu o dinamica deosebita, astfel ca, deocamdata, afacerea se rezuma la asigurarea unor salarii decente pentru cei care lucreaza si la asigurarea unui profit modest, care, de obicei, este reinvestit in unelte sau in amenajarea spatiului de lucru.

"Principalii nostri clienti sunt companiile imobiliare mari, care vand ansambluri rezidentiale. De asemenea, mai colaboram cu birourile de arhitectura care fac machete ale unor proiecte mai importante, in scopul de a-si lamuri unii clienti care nu isi pot imagina in spatiu un desen pe hartie sau pe ecranul calculatorului", mai declara managerul Arhi Atelier.

Pretul mediu al unei machete de mici dimensiuni este de cateva sute de euro, in timp ce valoarea unui proiect mai amplu poate ajunge pana la cateva mii de euro. In aceste conditii nu sunt foarte multi cei care isi permit acest efort investitional. Compania bucuresteana colaboreaza atat cu clienti interni cat si externi, mai ales ca pentru straini machetele realizate in Romania sunt un adevarat chilipir, in conditiile in care in Europa pretul acestora poate fi chiar de zece ori mai mare.

"Singura problema pe care o avem in colaborarea cu clientii straini are legatura cu transportul peste granita al machetelor, iar asta deoarece la vama se desfac pachetele si nu intotdeauna cu foarte mare grija sau de catre persoane calificate sa manevreze aceste modele", precizeaza Cristian Vizdei. Pe langa realizarea propriu-zisa a machetelor compania se mai ocupa si de intretinerea acestora in perioada derularii proiectului imobiliar pe care acestea il materializeaza.

"De obicei clientii stiu ce vor, strainii sau romanii bine informati fiind cei cu care nu intampinam probleme de comunicare. Exista insa si persoane care nu apreciaza corect valoarea efortului pentru realizarea unei machete, mai ales in cazul in care nu suntem dispusi sa facem rabat de la calitate. Avem insa sperante ca in momentul in care aceste persoane vor avea posibilitatea sa faca o comparatie intre preturile practicate in Occident si cele existente in tara vor aprecia la adevarata valoare aceste miniaturi", mai spune managerul companiei.

Potrivit acestuia, pe piata in domeniu exista putine persoane capabile sa realizeze lucrari de calitate. Cu toate ca activeaza pe o piata concurentiala, aceste persoane se cunosc intre ele si chiar colaboreaza la unele proiecte importante cu termene de finalizare scurte. "Este o activitate specializata, iar cei ce lucreaza in acest domeniu trebuie sa inteleaga desenul tehnic si sa-l poata transpune intr-un model spatial, incluzand toate detaliile. Solutiile pentru realizarea unei machete presupun informatii despre materiale si tehnici de ultima ora, dar si multa inventivitate", este de parere Vizdei.

Veniturile nete obtinute intr-un an de compania Arhi Atelier sunt de 12.000 de euro, iar asta pentru ca machetele fizice nu sunt deocamdata platite in Romania la valoarea lor de piata.

"Desi exista cereri pe piata, nu putem practica preturi comparabile cu cele de pe piata externa, deoarece nu exista putere de cumparare. Chiar si la valoarea actuala a lucrarilor multi dintre investitorii imobiliari se orienteaza inspre studenti la arhitectura, care realizeaza machete la preturi destul de mici", a declarat Cristian Vizdei.

Potrivit acestuia, situatia actuala existenta pe piata machetelor se va modifica radical o data cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, mai ales datorita faptului ca firmele romanesti care realizeaza machete vor putea aborda mai clar si piata externa.

Desi majoritatea arhitectilor sunt de acord ca machetele sunt un bun instrument de studiu pentru ei, pe durata procesului de proiectare si un mijloc de comunicare cu clientul in stadii avansate de elaborare a proiectelor, nu toti agreeaza machetele fizice, mai ales pentru ca in acest caz costurile si timpul de executare sunt mai mari decat in cazul machetelor electronice.

Serban Tiganas este adeptul machetelor electronice, in primul rand deoarece clientii nu sunt dispusi sa plateasca o macheta fizica la o valoare rezonabila. "O data ce ai dotarea necesara, computer si programe, este mult mai ieftin sa construiesti un model electronic. In plus macheta fizica se poate folosi doar pentru a fi privita si eventual fotografiata, pe cand macheta electronica nu foloseste numai contemplarii, ci si proiectului efectiv, care se poate prelucra prin sectionare, tot in mediul virtual, obtinandu-se planuri, sectiuni, volume sau comportament structural", spune Serban Tiganas, unul dintre actionarii companiei Dico & Tiganas birou de proiectare SRL. Firma clujeana a fost infiintata in 1997, are doi parteneri si 23 de angajati.

"Practica machetelor a fost extrem de utilizata in perioada comunista, chiar pana la machetomania lui Ceausescu, care era incapabil sa citeasca planuri, fatade sau alte reprezentari. In acea perioada s-a ajuns la performante bune in calitatea machetelor, nu neaparat si a arhitecturii", declara Serban Tiganas.

Compania de proiectare clujeana are clienti atat corporatii, cat si persoane care dezvolta investitii imobiliare. In cei aproape zece ani de activitate biroul de proiectare Dico & Tiganas a adunat comenzi din peste 30 de orase din Romania. "Clientii sunt de mai multe categorii. Unii stiu bine ce vor, altii au nevoie de consiliere pentru a dezvolta un teren. In Romania costurile pentru activitatea de proiectare sunt cu mult in urma celor din alte tari europene, astfel ca si costul machetelor este mult redus", precizeaza Tiganas.



Concurenti putini

* Numarul arhitectilor autorizati care realizeaza machete este foarte redus in Romania.

* Companiile imobiliare solicita machete pentru proiectele lor pentru ca au un impact vizual mai mare asupra clientilor decat cele realizate pe calculator.

* Pretul mediu al unei machete de mici dimensiuni este de cateva sute de euro, in timp ce valoarea unui proiect mai amplu poate ajunge pana la cateva mii de euro.

* Machetele realizate de companii romanesti sunt de pana la zece ori mai ieftine decat cele din Occident.

* O oportunitate importanta pentru firmele romanesti sunt clientii straini, insa exista si riscuri legate de transportul machetei in strainatate.



Pentru toate e nevoie de "un soft"

Dezvoltarea pieTei machetelor virtuale a dus la aparitia pe piata romaneasca a unor firme care au ca domeniu de activitate realizarea softurilor pentru proiectare si machetare. Una dintre aceste companii este Nemetschek Romania, reprezentanta locala a grupului german Nemetschek AG, unul din liderii mondiali in domeniul solutiilor de proiectare asistata de calculator si consultanta pentru domeniul arhitecturii, constructiilor si managementul constructiilor. Pachetul de programe pentru proiectare a fost dezvoltat sub marca Allplan, iar in prezent, acest soft este disponibil in 14 limbi, fiind utilizat in peste 160.000 de companii din peste 142 de tari.

Reprezentanta Nemetschek Romania si-a inceput activitatea in anul 1993. In prezent, are un palmares de peste 900 de licente vandute unui numar de peste 400 de clienti din intregul spatiu geografic al tarii. Printre clientii din Romania se numara: Aedificia Carpati, Ilbau Romania, Metroul Bucuresti, Princer, Bog''Art, ISPE sau ISPH.

"Vanzarile de software Allplan in Romania au crescut spectaculos in ultimii doi ani, noi reusind sa ne asiguram o pozitie de lider pe piata romaneasca de proiectare asistata de calculator pentru arhitectura si constructii. Principalul atu pe care l-am avut in fata altor firme care comercializeaza acest gen de programe a venit din faptul ca noi nu am fost doar un vanzator de programe, ci am asigurat si suport clientilor nostri", a declarat, Dan Moraru, director general al Nemetschek Romania.

Reprezentanta din Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 460.000 de euro, valoare reprezentand o crestere de 36% fata de 2004. Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 500.000 de euro. "Rezultatele bune pe care le-am obtinut intr-o perioada in care altii au avut probleme financiare se datoreaza faptului ca atentia noastra nu este focalizata exclusiv pe domeniul vanzarilor, efortul nostru indreptandu-se intr-o masura foarte mare asupra suportului tehnic acordat clientilor. Nu este suficient sa vinzi, trebuie sa consolidezi vanzarea astfel incat utilizatorii sa lucreze eficient", a mai declarat Dan Moraru.

Dupa o analiza a pietei autohtone, Nemetschek Romania si-a extins domeniul de activitate si in zona de administratie publica, lansand un pachet de programe, Allfa - destinat gestiunii patrimoniului imobiliar, publicul tinta fiind cu precadere primariile. Astfel, acestea vor putea avea evidenta completa a datelor despre imobile, spatii, clienti, contracte, precum si prognoza spatiilor disponibile si alocarea lor din timp.

"Prin aceasta aplicatie se urmareste scaderea costurilor de infrastructura, cresterea si eficientizarea activitatilor de analiza si raportare prin acces rapid la date informatice, inclusiv prin Internet, precum si estimari de bugete", a precizat directorul general al Nemetschek Romania.

Chiar daca in ultimii ani, potrivit specialistilor in domeniu, s-a pierdut traditia machetelor fizice, exista inca firme care deruleaza afaceri profitabile in acest sector. De asemenea, multe dintre companiile care dezvolta proiecte imobiliare prefera sa prezinte clientilor o macheta fizica, ceea ce le permite, in conditiile in care lucrarea e executata corect, o vizualizare mai buna a proiectului. anca.rif@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania