Afaceri de la zero

Cum a pierdut un client ca Petrom

01.02.2006, 20:26 Autor: Lavinia Marin
Infiintata in 1990, compania bucuresteana Genimpex a inceput prin importul si distributia unor ceasuri elvetiene de mana cunoscute la nivel international precum Doxa, Atlantic, Edox, Olma sau Nina Ricci. Din 2001 s-a orientat si catre distributia ceasurilor publicitare produse de compania elvetiana Inducta.

"Prima actiune care ne-a facut sa ne orientam catre acest domeniu a fost o licitatie organizata de Guvernul Romaniei prin care se dorea achizitia unei instalatii complexe de ceasuri. Din pacate, nu am castigat aceasta lictatie, dar datorita acesteia am ajuns sa reprezentam Inducta, un fel de Rolls Royce in lumea ceasurilor mari, compania elvetiana aparand si in Cartea Recordurilor prin constructia unui ceas de marimea unui bloc cu 10 etaje", povesteste Dan Badea, directorul si actionarul majoritar Genimpex.

El a explicat faptul ca in cazul ceasurilor publicitare Inducta secundarul este inlocuit cu un disc ce a devenit suport publicitar. Preturile ceasurilor publicitare elvetiene distribuite de Genimpex variaza intre 3.000 si 80.000 de dolari, in functie de dimensiune, grafica sau dispunerea pe unul sau doua cadrane.

Ceasul de 80.000 de dolari are dimensiunea de 4 metri patrati, motor extern care ii asigura rotatia in jurul propriului ax, precum si un sistem de protectie impotriva schimbarilor de frecvente sau a caderilor de tensiune, acesta putand functiona si 48 de ore fara sursa de alimentare.

"Ne-am axat pe ceasuri publicitare in speranta ca vom reusi sa ne impunem pe piata publicitara din Romania, din Bucuresti in special. Ne gandeam sa colaboram cu companiile de media pentru instalarea unui ceas de acest gen la fiecare intersectie, acestea urmand a-si recupera banii investiti prin inchirierea spatiului publicitar de pe discul ceasului. Din pacate, nu am reusit sa finalizam acest proiect inca, pentru ca avem nevoie si de acordul oficialitatilor locale", spune Badea.

Actionarul majoritar Genimpex spune ca proiectul cu companiile de media nu este prima incercare de acest gen. In urma cu cinci ani compania bucuresteana a incercat un parteneriat cu Petrom pentru echiparea benzinariilor cu ceasuri Inducta. "Trebuia ca deasupra preturilor, in locul lupului (sigla Petrom -n.r) de acum, sa fie un ceas pe al carui disc sa scrie Petrom. Dar s-a ajuns la concluzia ca instalarea ceasului in benzinarii nu este o strategie foarte buna deoarece oamenii vor vedea cand au intrat si cand au plecat din benzinarie, putand calcula mai usor timpul petrecut in benzinarie." Cu toate ca cererea de ceasuri publicitare anticipa ca o sa vina in principal de la companii mari ce activeaza pe piata romaneasca, Badea a fost placut surprins cand proprietarul unei pensiuni din Covasna a comandat un ceas publicitar pentru pensiunea sa. "Pensiunea era a unui medic veterinar roman care lucrase multa vreme in Germania", spune Badea.

Genimpex a furnizat ceasuri pentru companii precum Rompetrol, Pepsi, reprezentante Opel si acum negociaza instalarea unor ceasuri publicitare in reteaua de hypermarketuri Cora. "In Romania ceasurile publicitare nu au acelasi succes ca in strainatate. De exemplu, in Elvetia astfel de ceasuri sunt peste tot, in fiecare primarie, iar in spitale ceasurile publicitare sunt la fiecare etaj, facand reclama la diverse medicamente sau companii de farmaceutice", explica Badea.

El crede ca in ultima perioada ceasurile si in special cele de mana trec printr-o perioada dificila. "Asta in principal deoarece oamenii prefera mobilul in locul ceasului de mana. Chiar marii producatori internationali de ceasuri care pana de curand erau in competitie stransa au format un cartel si deruleraza campanii de promovare a ceasurilor de mana", afirma Badea.

Compania International Genimpex a avut in 2004 o cifra de afaceri de aproape 250.000 de euro si un profit net de 14.000 de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finante.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania