Afaceri de la zero

Despre valoare adaugata, in tara lohn-ului

27.10.2003, 00:00 Autor: Diana Sava


Valori tangibile vs. valori intangibile. Mai exact, ce este mai important - cifra de afaceri, profitul, numarul de angajati, cota de piata sau competentele, know-how-ul, relatia cu partenerii, imaginea companiei? Aceasta a fost principala intrebare pusa studentilor, dar si celor cu functii executive din mediul business romanesc pentru studiul "Perceptia asupra valorii create in Romania". Acesta reprezinta prima etapa a programului "Leadership pentru Romania", realizat de Leaders Romania si Asociatia Studentilor Sociologi si Asistenti Sociali din cadrul Universitatii Bucuresti (ASSAS), la initiativa Integrator, companie de consultanta in business management.



In ziua cand s-au prezentat rezultatele studiului, aula Academiei de Studii Economice a fost plina de studenti, atrasi mai mult de renumele invitatilor sau al companiilor pe care le reprezinta - Bernard Moscheni, CEO Orange Romania, Bogdan Baltazar, presedinte CA BRD-Groupe Societe Generale, Jean-Pierre Vigroux, Country Senior Partner PricewaterhouseCoopers, Cornel Cojocaru, director de comunicare si PR al Bancii Comerciale Romane (BCR), Diana Croitoru, director de resurse umane la Procter&Gamble. Mai mult decat de studiul respectiv, studentii au fost interesati de chestiuni practice - cum sa isi inceapa propria afacere, cum sa o faca profitabila - si s-au aratat nemultumiti mai ales din cauza faptului ca rar ajung sa fie ajutati cu bani sau cu sfaturi pentru a-si aplica ideile.



"Motivul pentru care am realizat acest studiu e ca vrem sa atragem atentia autoritatilor ca tinerii valorosi trebuie sa ramana in Romania, ca sa perpetueze procesul de creare a valorii. Daca nu valorificam abilitatile lor de lideri, tinerii vor pleca din tara. Romania va continua sa ramana o tara de lohn, iar aceasta situatie nu mai trebuie incurajata. Trebuie investit in cercetare, in tehnologie, in educatie, pentru ca numai asa putem crea valoare", a declarat Liviu Cotora, fondator si presedinte al firmei Integrator.



Cotora considera ca in teoria managementului, accentul tinde sa se transfere de la valorile tangibile la cele intangibile. Scoala anglo-saxona de management a fost orientata in mod traditional pe valorile tangibile, urmarind productia de bunuri si servicii exclusiv prin aspectul ei financiar. Epoca industriala insa a trecut, iar astazi aceeasi scoala de management redescopera valorilor intangibile, cele legate de om, de competentele lui, de cunostintele si aptitudinile lui de a se integra in grup. Aceasta inseamna ca managerul bun va fi nu atat acela care va cauta sa faca bani oricum, ci acela care va sti sa descopere mecanismele care declanseaza creativitatea si inovatia in intreprinderea sa. "Evolutia merge catre activitati purtatoare de intangibile, care implica omul, il valorizeaza si il si rasplatesc pe masura. Lucrul e valabil si in raporturile cu partenerii de afaceri, cu furnizorii, unde aspectul material, produsul, factura, platile, nu mai sunt decat o parte a relatiei. Se redescopera ca o mare parte a schimbului de valori se executa prin intangibile; in fond, si astazi poti afla de la furnizori incotro merge cererea de pe piata", spune Cotora.





Cei mai multi prefera Orange si Mobifon



Topul celor zece companii percepute de studenti ca fiind creatoare de valoare si in care cred ca se pot realiza profesional este: Orange, Connex (MobiFon), Procter&Gamble, BCR, PricewaterhouseCoopers, ING Bank, BRD-SG, Coca-Cola si IBM.



Studiul a fost realizat pe un esantion de 600 de studenti din patru centre universitare (Bucuresti, Cluj, Iasi, Sibiu) si si-a propus sa testeze, pe de o parte, modul in care studentii percep valoarea in Romania si, pe de alta, sa identifice care sunt organizatiile (companii, ONG-uri, asociatii, institutii de presa) pe care ei le percep ca fiind creatoare de valoare si in care cred ei ca se pot realiza profesional.



A doua etapa a programului consta in organizarea unui concurs in randul studentilor care doresc sa faca un internship in cadrul organizatiilor pe care ei le percep ca fiind creatoare de valoare. Integrator va alege zece CV-uri si va identifica, impreuna cu companiile, zonele in care acestia vor putea efectua respectivul internship. Trainingul studentilor privind managementul know-how-ului, al competentelor si al valorii va fi asigurat de catre echipa de consultanti ai Integrator.



Cum se poate crea valoare adaugata? Cu investitii in resursele umane, in know-how, in cercetare si in inovatie. Presedintele Integrator a prezentat mai multe statistici conform carora, in Romania, ponderea cheltuielilor totale de cercetare-dezvoltare in PIB a fost in 2000 de 0,37%, iar procentul de creare a valorii s-a redus cu mai mult de jumatate fata de 1995. "Cum poti fi stimulat sa investesti in know-how, in oameni, cercetare si inovatie daca Romania insasi nu face acest lucru si daca tinerii, viitori creatori de valoare si lideri, nu sunt ajutati sa ramana in tara?"



Studiul a fost, in opinia lui Liviu Cotora, relevant pentru nivelul de maturitate a tinerilor, dar si a directorilor de companii. "Prima data cand am vazut rezultatele am fost surprins, pentru ca tinerii au fost extrem de maturi in identificarea resorturilor prin care o tara isi administreaza valoarea. Si directorii de intreprinderi au dat dovada de maturitate, iar surpriza a venit din partea celor care conduc intreprinderi mici si mijlocii", explica presedintele Integrator.



Conform studiului, aproape 90% dintre tinerii chestionati considera importanta combinarea valorilor tangibile cu cele intangibile pentru succesul unei organizatii. In proportie de 70%, studentii considera foarte importanta crearea de valoare adaugata, dar cand sunt intrebati de importanta componentelor acesteia - competente, know-kow, relatii cu partenerii de afaceri - 90% dintre ei spun ca acestea sunt foarte importante, ceea ce denota faptul ca recunosc importanta valorii adaugate, desi nu cunosc bine termenul.



In cazul executivilor, peste 60% dintre ei considera ca valorile intangibile si tangibile au importanta egala in propria organizatie.





Directorul bun se cunoaste tot dupa profit



Reprezentantii companiilor prezente in top au accentuat foarte mult ca, desi sunt multinationale, angajeaza mereu romani si mai ales tineri. Jean-Pierre Vigroux, Country Senior Partner PricewaterhouseCoopers, s-a declarat mandru ca firma sa este bine vazuta de studenti mai ales pentru ca aceasta e un fel de creator secundar de valoare, prin aceea ca ii ajuta pe clientii sai sa creeze valoare.



Bogdan Baltazar a recunoscut ca se simte nedreptatit de locul ocupat in topul preferintelor exprimate de studenti, "dar este mai bine decat deloc". Pe parcursul discutiei care a urmat, presedintele CA al BRD-SG a fost cel mai transant, declarandu-se adeptul valorilor tangibile. "Este bine sa faci valori tangibile, pentru ca daca nu le faci, nu ai timp sa le faci pe cele intangibile. In functie de profitul net si de performanta la bursa a companiei se judeca de fapt competenta unui CEO. In Romania se practica de cele mai multe ori o forma pervertita a intangibilului. Atunci cand suntem intrebati de ce nu a mers un anumit lucru, raspunsurile sunt de genul "Noi am incercat", "Am facut tot posibilul". Am o alergie la aceste cuvinte soft care mascheaza, de fapt, lipsa de performanta", explica Baltazar.



Unul dintre motivele pentru care exista putina valoare adaugata in Romania este, considera Bogdan Baltazar, ca purtatorii de valoare adaugata, companiile multinationale, sunt foarte putine in Romania. "Investitiile straine directe pe cap de locuitor sunt cele mai mici din Europa. Spunem ca nu avem o imagine buna, dar nu avem nici un mediu de afaceri atragator. In lumea moderna, motoarele dezvoltarii economice sunt companiile multinationale, iar la noi acestea sunt foarte putine". diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania