Afaceri de la zero

Ei nu se supara deloc daca uiti sa-ti platesti ratele

29.11.2005, 17:44 Autor: Catalin Lupoaie
Cresterea consumului a dat un impuls puternic firmelor de recuperare de credite, care se asteapta anul acesta la o dublare a pietei fata de anul trecut.

"La doua luni dupa ce am cumparat televizorul a fost o furtuna puternica si un fulger puternic a ars televizorul. Daca pe mine m-a pedepsit Dumnezeu, atunci inseamna ca cei de la magazin mi-au dat televizorul cu inima rea si nici eu nu le mai platesc nimic", este unul dintre motivele invocate de debitori atunci cand sunt cautati de firmele de recuperare de creante.

Desi romanii nu s-au familiarizat cu recuperatorii, acest business a inceput sa se dezvolte, mai ales odata cu cresterea consumului.

Atrase de explozia creditului de consum, marile companii de recuperare de creante din Europa au deschis filiale locale, pregatite sa absoarba creditele neperformante de pe piata. Chiar daca, in Romania sunt deocamdata doar 7 hipermarketuri, fata de Ungaria care are 60 la o populatie de doua ori mai mica.

"Datele furnizate de Banca Nationala a Romaniei arata ca nivelul creditului de consum va atinge cota de 15-17% din PIB. Acum, valoarea debitelor neincasate de institutiile financiare variaza in functie de procedurile interne si serviciile oferite de acestea si poate fi in medie de cateva procente din creditele acordate", spune Adrian Boghiu, managing director al companiei KSI Kasol-venzia Endeks.

Germanii de la KSI Kasolvenzia au intrat pe piata roma-neasca in ianuarie 2003. "Activitatea de recuperare debite este prezenta pe toate pietele mature si era normal ca ea sa inceapa sa se dezvolte si in Romania", precizeaza Boghiu. Grupul german EOS, care detine KSI Romania, a investit initial 500.000 de euro, suma care a fost amortizata in doi ani.

Dupa numai doi ani de la infiintare, KSI Kasolvenzia estimeaza ca are o cota de piata de 44%, in conditiile in care serviciile sale de colectare creante se adreseaza tuturor categoriilor de clienti care ofera bunuri sau servicii de credit. Printre clientii corporativi se numara Orange, Connex, Banca Tiriac, Banca Romaneasca, Finansbank sau Euroline Retail Service.

Fiecare companie de pe aceasta piata are propria baza de date prin care monitorizeaza activitatea firmelor si care ofera clientilor informatii despre bonitatea unei eventuale firme cu care acestea doresc sa colaboreze.

KSI administreaza creante in valoare de peste 85 mil. euro si a colectat aproximativ 19 milioane euro pentru clientii sai, de cand a aparut pe piata, conform datelor prezentate de companie.

"Aceasta majorare se datoreaza in mare parte volumelor crescute primite de la institutiile de credit de consum", explica Boghiu. Potrivit acestuia, piata de recuperare de creante se va dubla anul viitor, datorita cresterii pietelor de retail si a pietei comerciale.

Marea parte a veniturilor KSI Kasolvenzia provine din procesul de colectare din sfera creantelor catre persoane fizice. "Una din cele mai interesante situatii este cea a unei debitoare care lucra in strainatate. In momentul in care s-a incercat contactarea debitoarei nu au fost gasiti decat parintii acesteia, care ne-au informat ca fiica lor lucreaza in Germania. Dupa ce i-am informat pe parinti de posibilele consecinte ale neplatii datoriei respective, acestia si-au contactat fiica. Debitoarea a contactat biroul nostru din Germania si a efectuat plata", povesteste directorul firmei.

"S-a stricat televizorul si nu am mai vrut sa platesc ratele" sau "Nu am avut bani si pentru rate, pentru ca meditatiile copilului au fost scumpe", sunt doar cateva din motivele de care se lovesc recuperatorii de creante de la firma Coface Intercredit. "Daca creditorii ajung la firmele de recuperatori, nu mai pot scapa fara sa plateasca datoriile", afirma Cristian Ionescu, directorul general al Coface Intercredit. Compania a intrat pe piata in 1996, cand recuperarea de creante se afla intr-un stadiu incipient. "Ponderea cea mai mare in afacerile noastre este acoperita de contractele de recuperare business-to-business, care sunt de obicei mai mari de 200.000 de euro", precizeaza Ionescu. Potrivit datelor prezentate de companie, Coface Intercredit detine o cota de 29% din piata de risk management B2B.

"Debitorii sunt instiintati mai intai printr-o notificare scrisa, apoi se verifica prin telefon daca datornicul a primit scrisoarea. Din acest moment, debitorul mai are circa 3 luni la dispozitie pentru a gasi o solutie de plata: plan de plati sau achitarea integrala a debitului. In caz contrar, debitorul este actionat in instanta", spune Cristian Ionescu.

Potrivit datelor prezentate de companie, in cazul in care creantele au o vechime de un an, sansele de a recupera suma restanta sunt de 15%, in timp ce pentru o vechime de 30 de zile, rata de succes ajunge la 89%. "La inceput este partea amiabila, in care le prezentam oamenilor cine suntem si ce vrem de la ei. Sunt si persoane care incearca sa se ascunda, dar intr-un final sunt gasite", explica Ionescu.

Exista si cazuri mai speciale, care sunt mai greu de rezolvat. S-a intamplat ca o persoana debila mintal sa faca un credit, fara sa fie instiintata. Cineva a falsificat datele persoanei debile mintal si a inregistrat-o cu functia de subinginer, potrivit reprezentantilor Coface Intercredit. Intr-un alt caz, un batran din mediul rural, care se deplasa mai greu, si-a cumparat un televizor si cand a venit iarna, nu a putut sa mai ajunga in oras sa plateasca ratele. "De cele mai multe ori motivele neplatii datoriilor ne arata si sursele de plata", apreciaza Ionescu. Coface Intercredit percepe, in medie, un comision de circa 10-15% pentru fiecare caz, pe care il opreste doar in cazurile in care are succes si recupereaza datoriile. "Daca debitele sunt mai vechi de 3 ani, e mai greu sa recuperam suma, iar in aceste cazuri percepem un comision de 35%", mentioneaza Ionescu.

Compania se asteapta anul acesta la o dublare a cifrei de afaceri, pana la 1,2 milioane de euro, in conditiile in care marja de profit a companiei se situeaza la circa 25-40%.

Investitiile pentru infiintarea unei firme de recuperare de debite nu sunt majore. In cazul Coface, investitia initiala a fost de 100.000 de euro si a constat in utilarea unui "collection-center"cu mobilier, computere si centrala, precum si intr-un soft de recuperare specializat si de apelare rapida.

"Oamenii inca inteleg destul de greu cum actioneaza sistemul de colectare a debitelor, se feresc de noi crezand ca suntem recuperatorii de peste Prut", spune Iulian Urban, presedintele firmei Urban&Asociatii. Urban&Asociatii si-a inceput activitatea de recuperare a debitelor in 1997, dupa ce pana atunci compania oferea servicii clasice de asistenta si reprezentare juridica. "In prezent, acoperim atat zona bancara, cat si constructiile, transporturile, IT sau distributie", precizeaza Urban.

Potrivit reprezentantilor, Urban&Asociatii are de recuperat si de colectat creante in valoare de 80 mil. euro. "Ponderea clientilor persoane juridice in cifra noastra de afaceri este de peste 90%", explica Urban. Cei mai importanti clienti ai companiei Urban&Asociatii sunt Michelin, Banca Transilvania, Volksbank, Finansbank, Medlife, Societatea Romana de Televiziune, Altex sau Domo.

Anul acesta compania a investit circa 2 milioane de euro in extindere.

"In acest moment, avem 180 de angajati, luand in calcul si personalul care se afla in perioada de pregatire, iar numarul lor va ajunge la 250 pana in aprilie 2006", adauga Urban.

Urban&Asociatii percepe un comision de 2% in cazul in care creditorul apeleaza in timp util la serviciile de recuperare de debite, spune Urban, iar la o vechime de 3 ani de neplata a debitului, compania practica un comision de 20%. Prezenta inca din 1991 pe piata romaneasca cu servicii de elaborare si furnizare a rapoartelor de credit, compania Creditreform a intrat pe piata de recuperare de debite in 1994.

"Politica noastra pentru recuperarea creantelor de la debitorii din Romania se bazeaza pe principiul "no collection, no fee", adica nu se percep taxe de deschidere sau de preluare a cazurilor, ci doar comision de succes pentru sumele recuperate", spune Dolores Vrabie, director de vanzari al companiei Creditreform. Potrivit acesteia, comisionul de succes pentru recuperarea creantelor de la persoane juridice poate varia intre 8%-12% din suma recuperata, in timp ce in cazul pentru recuperarea debitelor de la persoane fizice variaza intre 8%-20%. "In functie de volumul debitelor de recuperat, oferta poate sa fie subiect de negociere", precizeaza Vrabie.

In cazul companiei Creditreform, rata cazurilor rezolvate cu succes pe cale amiabila este de 70% din totalul cazurilor preluate.

catalin.lupoaie@zf.ro

Debitorii sunt instiintati mai intai printr-o notificare scrisa, apoi se verifica prin telefon daca datornicul a primit scrisoarea. Din acest moment, debitorul mai are circa 3 luni la dispozitie pentru a gasi o solutie de plata: plan de plati sau achitarea integrala a debitului. In caz contrar, debitorul este actionat in instanta.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania