Afaceri de la zero

Europenii au strans cureaua in martie

07.04.2006, 00:00
Vanzarile cu amanuntul din zona euro au cunoscut in martie cea mai importanta scadere din ultimii doi ani, ceea ce duce la cresterea riscului ca reducerea cheltuielilor consumatorilor sa impiedice reluarea cresterii economice in zona, scrie Bloomberg.

Consumatorii, care reprezinta mai mult de jumatate din economia celor 12 tari care formeaza zona euro, au tinut in frau consumul. Declinul contrasteaza cu cresterea rapida din sectoarele de servicii si productie, care au determinat BCE sa majoreze ratele dobanzii pentru a preveni presiunile inflationiste.

"Consumatorii sunt inca cel mai slab element al reluarii cresterii economice", a declarat Dominic White, economist la ABN Amro din Londra.

Vanzarile de retail au scazut in Germania, Franta si Italia, cele mai mari economii ale zonei euro, pentru prima data din februarie 2005. Indicele german al vanzarilor retail a scazut pana la 46,5, cea mai mica valoare de la cea de 50,2 de puncte inregistrata in luna septembrie a anului trecut.

Vremea rece a amplificat reticenta consumatorilor de a cheltui. "Conditiile meteo de la mijlocul lui februarie ne-au afectat afacerile", a spus Wolfgang Werner, director executiv la Practiker.

Metro, al doilea retailer din Europa, sustine ca profitul din trimestrul patru a inregistrat o scadere, ca urmare a evolutiei slabe a hypermarketurilor Real. In Franta, cea de-a doua economie a zonei, indicele vanzarilor pentru sectorul de retail a ajuns la 48,7 de la 50,7, aratand o scadere a increderii consumatorilor.

Oficialii Kesa Electricals, retailerul de electronice, au declarat ca profitul anual a scazut cu 19%, in parte datorita reducerii vanzarilor lantului BUT din Franta.

Acelasi indice a scazut, de asemenea, si pentru economia italiana de la 47,1 la 46,3, cea mai mare contractie din iunie 2005. Increderea consumatorilor a scazut datorita perceptiei ca alegerile de luna viitoare pot duce la esuarea eforturilor guvernului de a stimula cresterea economica.

Pentru a fi siguri, retailerii din regiune sunt optimisti, asteptandu-se la realizarea tintei in aprilie. Marimea vanzarilor planifi-cate a crescut pana la 67,8 puncte, cea mai mare valoare din ultimele 27 de luni. Indicele care oglindeste cererea pietei italiene fata de produsele de retail a crescut pana la valoarea de 44,9 de puncte de la cele 42,8 inregistrate in februarie.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania