Afaceri de la zero

FIFA a redenumit stadioanele pentru a-si proteja partenerii oficiali

09.06.2006, 00:00
Suporterii si pasionatii de fotbal care vor urmari Campionatul Mondial din Germania vor putea observa ca majoritatea stadioanelor au fost rebotezate.

Din cele 12 stadioane care vor gazdui meciurile Campionatului Mondial de Fotbal, nu mai putin de sapte au fost redenumite in "Fifa WM Stadion" - rezultat al actiunii FIFA de a elimina insemnele sponsorilor obisnuiti inainte de debutul turneului, relateaza BBC News.

Munchen, Hamburg, Frankfurt, Hanovra, Koln, Gelsenkirchen si Dortmund au inlaturat numele sponsorilor, deoarece FIFA doreste un mediu "curat" pentru cei 15 parteneri oficiali. Pentru aceasta, numele companiilor care nu se afla printre sponsorii oficiali ai FIFA au fost inlaturate.

In Munchen si Hamburg, acest fapt a insemnat ca siglele imense de la intrarea in stadioane, care cuprindeau numele sponsorilor - Allianz si AOL - au fost date jos.

Totodata, in Nurnberg, stadionul a fost "curatat" de numele sponsorului, dar, cu aceasta ocazie le-a fost permis sa revina la vechea denumire a stadionului - The Frankenstadion - in locul unui nume propus de FIFA. Cu toate acestea, oficialii a trebuit sa elimine de pe arena orice legatura cu sponsorul - in cazul acesta Easycredit.

La inceputul anului, banca locala Norisbank a incheiat un contract pe o perioada de 10 ani cu o valoare de 8 - 10 milioane de euro pentru a avea imprimat brandul cardului de credit pe stadionul de 46.000 de locuri din Nurnberg.

Acum, toate insemnele si steguletele vor fi inlaturate pana la sfarsitul competitiei. Numele stadionului - Frankenstadion - a fost reinviat, nume provenit de la regiunea locala - Franconia.

"Nimeni nu era dispus sa plateasca pentru a sponsoriza o echipa locala mai mult decat Norisbank, care este o banca locala din spatele cardului Easycredit", a declarat Andreas Franke, jurnalist la Nurnberger Nachrichten.

"Localnicii ar fi preferat ca stadionul sa fie denumit Norisbank Stadion, dar acestia au insistat asupra numelui Easycredit. Din cauza asta, nu cred ca suporterii sunt foarte suparati de revenirea la numele traditional pe parcursul Campionatului Mondial".

Fiecare stadion, inconjurat de un gard care delimiteaza un "perimetru de securitate", a fost incredintat FIFA in conditii "neutre", cu toate semnele publicitare inlaturate. Operatiunea a costat clubul Hamburg 500.000 de euro - despagubiri acordate sponsorului AOL pentru inlaturarea insemnelor companiei de Internet de pe stadion.

Nurnberg a fost unul dintre putinele locuri in care oficialitatile au convins FIFA ca un nume regional pentru stadion nu reprezinta niciun pericol pentru sponsorii oficiali.

La Stuttgart, localitatea unde isi are sediul grupul auto Daimler-Benz, Gottlieb Daimler Stadium si-a pastrat numele, alaturi de Fritz Walter Stadion din Kaiserslautern, Centralstadion din Leipzig si Olympiastadion din Berlin. Dar unele dintre cele mai mari dispute intre FIFA si orasele gazda au fost provocate de drepturile comerciale din zonele adiacente stadioanelor si de la ecranele-gigant oficiale de transmitere a meciurilor. La mijloc sunt oportunitatile de promovare pentru sponsorii oficiali ai FIFA.

Fiecare din cei 15 sponsori, inclusiv branduri precum Adidas, Coca-Cola sau Yahoo, cheltuieste aproximativ 40 de milioane de euro pentru dreptul de a purta titlul de "partener oficial" al Campionatului Mondial din 2006.

Mai sunt si sase "sponsori nationali", precum Deutsche Bahn sau grupul energetic EnBW, care au platit 13 milioane de euro fiecare pentru exclusivitate locala. Acestia sunt sponsori unici pe categoria lor de produse si pot folosi logo-uri si marci inregistrate precum "World Cup" in reclamele lor.

Oficialii FIFA sunt extrem de atenti sa nu rateze afacerile care vor aduce venituri de aproximativ 700 de milioane de euro prin omiterea unor produse sau insemne straine in perimetrul sigilat al stadioanelor.

Federatia mondiala a platit in schimb pentru drepturile de folosire a stadioanelor pe parcurusul celor patru saptamani ale competitiei, avand ultimul cuvant asupra evenimentelor din timpul Campionatului Mondial.

"Noi vindem partenerilor oficiali exclusivitate si acesta este lucrul pe care trebuie sa-l garantam", a declarat Gregor Lentze, directorul de marketing al Campionatului Mondial. Acesta este de acord totodata ca cererile FIFA au reprezentat un "soc cultural" pentru multe orase.

Corpul mondial de organizare s-a aflat de asemenea in discutii cu autoritatile locale, incercand sa obtina sprijinul acestora pentru eliminarea produselor "neoficiale" de pe caile de acces spre stadioane. Organizatia a incercat sa se asigure ca detine controlul asupra celor 12 festivaluri oficiale ale suporterilor din orasele gazda.

FIFA monitorizeaza chiar si tipurile de logo care pot fi afisate la festivalurile suporterilor, cu o atentie sporita acordata insemnelor si produselor celor 15 parteneri oficiali.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania