Afaceri de la zero

Gusturile nu se discuta, nici atunci cand e vorba de o licitatie cu strigare

18.12.2002, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

In sala Emil Cioran a Hotelului Hilton din Capitala au fost expuse, duminica, numeroase lucrari de arta decorativa, portelan, ceramica, metal, icoane, pictura - lucrari semnate Ion tuculescu, Mattis Teutsch, Dimitrie Ghiata, Margareta Sterian -, precum si piese de mobilier - o garnitura de salon in stil Biedermayer. A fost o expozitie care s-a incheiat cu vanzari de aproape 80 de milioane de lei. Organizatorul a fost Casa de Licitatii Monavissa, prima institutie de acest fel care intra pe piata bucuresteana dupa 12 ani de monopol al Casei Alis.
Licitatiile casei, prevazute sa se desfasoare la interval de doua saptamani, vor fi organizate tot la Hotel Hilton. "In viziunea noastra, acest proiect defineste un concept despre arta, contemporana cu prioritate, in conditiile in care avem certitudinea ca putem contribui la formarea unei piete organizate adecvat in Romania. Ne propunem sa asiguram cadrul de afaceri necesar prin care sa satisfacem cererea si oferta de arta si de asemenea, sa dezvoltam un program de marketing specific", spune Alexandru Ghildus, fondatorul si unul dintre asociatii Casei de Licitatii Monavissa.
Profesorul Ghildus, presedintele Uniunii Artistilor Plastici din Romania, are o experienta de peste zece ani in vanzarea de arta contemporana, iar in afaceri a intrat cu o companie de outdoor, Ghildush Design. El considera ca pentru a construi o afacere in domeniul licitatiilor cu obiecte de arta trebuie intai de toate sa demonstrezi ca esti credibil, iar pentru a fi credibil trebuie sa te raportezi la valoarea adevarata - adica sa nu promovezi kitschuri sau falsuri.
"Sunt multumit de felul in care a iesit aceasta prima licitatie, interesul a fost foarte mare atat la expozitie, cat si la licitatia in sine. Este clar ca am dat un semnal pe piata bucuresteana, poate si pe cea din tara, iar semnalul este acela ca trebuie sa ne pretuim corect valorile. Noi am creat un moment cultural cu aceasta ocazie si vrem sa facem acelasi lucru de fiecare data. Ne intereseaza sa fim consecventi in a promova valoarea; se stie ca acest lucru este extrem de dificil, dar noi suntem pregatiti sa rezistam tentatiilor de orice natura", apreciaza Alexandru Ghildus.



La fel ca Bursa de Valori
In lumea artei, Monavissa isi propune sa devina ceea ce este Bursa de Valori pentru tranzactiile de actiuni - sa trezeasca interesul pentru obiectul de arta ca investitie, in special prin promovarea licitatiilor pentru lucrari de arta contemporana, asa-numitele licitatii-eveniment centrate pe un singur artist. Interesul declarat al casei pentru lucrarile de arta contemporana vizeaza si diferentierea fata de singurul sau concurent din Bucuresti, Casa Alis.
Totusi, Monavissa primeste in custodie, in vederea licitatiilor, orice fel de obiecte de arta, din orice epoca - pictura, grafica, sculptura, icoane, sticla, ceramica, covoare, tapiserii, portelan, obiecte din argint, mobilier, bijuterii. Evaluarea obiectelor este realizata gratuit de experti autorizati de Ministerul Culturii si Cultelor si stabileste pretul de intrare in licitatie ca fiind cel negociat de catre casa de licitatii cu deponentul. Cursul de schimb valutar pentru platile care se efectueaza in numerar, cu ordin de plata sau cu carte de credit este stabilit la inceputul licitatiei. Plata obiectelor adjudecate se face intr-un interval de sapte zile de la data licitatiei.



O afacere unde se castiga din comisioane
Casa nu percepe taxa de participare la licitatie; in schimb, la valoarea de adjudecare a fiecarui obiect se adauga urmatoarele comisioane pe care cumparatorul le achita organizatorului: un comision de 19% pentru pozitiile a caror adjudecare este inferioara sumei de 1.000 de dolari, 16,50% pentru valori de adjudecare cuprinse intre 1.001 dolari si 5.000 de dolari si 12,50% pentru valori care depasesc 5.000 de dolari.
Starea de conservare si integralitatea obiectelor adjudecate si achitate trebuie  verificate de catre cumparator in momentul livrarii, iar acesta are la dispozitie o perioada de 15 zile de la data licitatiei pentru a contesta autenticitatea obiectului adjudecat, pe baza unei contraexpertize.
Pentru exportul lucrarilor de arta este necesar acordul Oficiului de Stat al Patrimoniului National. Aceasta reglementare ar putea constitui o sursa in plus de venituri pentru casa de licitatii, care si-a inclus in oferta si intermedierea, in numele cumparatorului, a obtinerii formelor de export, contra unui comision de 10% din valoarea cheltuielilor.



Profitul, peste jumatate de an
Investitia initiala pentru deschiderea casei de licitatii a fost de 30.000 de dolari, iar Ghildus estimeaza ca trecerea la profit va fi realizata in interval de trei-sase luni.
Alexandru Ghildus mai spune ca Monavissa intentioneaza sa dezvolte un program cat mai complet de servicii pentru clienti, care sa cuprinda un site Internet cu catalog online, mailing catre cei interesati - clienti potentiali, licitatii eveniment, consultanta legala in domeniu, export-import, evaluari, comandarea de lucrari la artisti, participarea la licitatii in strainatate, precum si achizitionarea de obiecte de arta care sa devina proprietatea casei de licitatie. In acest fel, adauga el, se urmareste construirea unui nucleu de clienti stabili, carora casa de licitatii sa le poata oferi in mod constant consiliere in domeniu.



Ce mai vinde concurenta
Cea mai mare casa de licitatie din Romania, Alis, a reusit sa depaseasca, la ultima licitatie din luna septembrie 2002, pragul de 2 miliarde de lei ca valoare totala a obiectelor adjudecate. La respectiva licitatie, incheiata cu vanzari in valoare de 2,1 miliarde de lei, tabloul "Piata araba", semnat de G. Rosay, a fost cel mai scump obiect vandut, obtinand 200 de milioane de lei, desi pretul de pornire a fost de doar 15 milioane de lei. O pictura in ulei pe panza numita "Zori de zi" semnata de Ion tuculescu a fost vanduta cu 190 de milioane de lei, iar o lucrare de Gheorghe Petrascu - "Stanca la Capul Caliacra" - cu 150 de milioane. Un "Autoportret" de Alexandru Ciucurencu, nesemnat si care a fost prezentat in cadrul mai multor expozitii, a fost achizitionat contra a 115 milioane de lei, aproape dublu fata de pretul de pornire. Cel mai scump tablou vandut la Alis a fost insa, in urma cu cateva luni, "Barci la Venetia", semnat de Nicolae Darascu, adjudecat contra sumei de 360 de milioane de lei. Nu numai tablourile realizeaza insa valori mari de adjudecare la Casa Alis: tot anul acesta, un inel Art Deco a fost vandut la licitatie cu 475 de milioane de lei, iar o pereche de cercei din aur de 14K si argint cu briliante, lucrati manual, fusese adjudecata pentru suma record de 220 milioane de lei.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania