Afaceri de la zero

Hipermarketul, pamant romanesc

06.10.2003, 00:00 Autor: Stelian Negrea

Pliante strecurate in cutiile de scrisori, imbiind cu oferte de produse la preturi ciudat de mici; reclame la radio, la televiziune si bannere prin oras, toate insistand pe acelasi aspect al preturilor avantajoase.
La doar cateva zile distanta, in Bucuresti s-au deschis doua hipermarketuri: Carrefour Orhideea, in Grozavesti, si Cora in Pantelimon. Momentul a fost perfect ales, din punctul de vedere al strategiei comerciale: inceputul toamnei e perioada cea mai propice atat pentru achizitiile de bunuri de folosinta indelungata, cat si pentru cele de "provizii" alimentare pentru iarna. Ambele inaugurari au fost aproape identice, cu valuri de cumparatori napustindu-se inauntru si directori la patru ace declarand ca afluxul de clienti din primele zile le-a depasit cu mult asteptarile. Au urmat relatarile din presa, discutiile dintre colegi la serviciu si intre vecini, cu aceeasi surpriza fata de apetitul pentru shopping al cumparatorului roman atunci cand e in joc posibilitatea de a obtine economii fie si de cateva zeci de mii de lei pentru un produs.
E aproape imposibil sa distingi unde anume a fost entuziasmul cumparatorilor mai mare, la Carrefour sau la Cora. Cumparatorii de la Cora par sa dea dovada de mai multa gandire in perspectiva, avand o inclinatie oarecum mai accentuata catre televizoare, masini de spalat sau casetofoane, in timp ce clientii noului Carrefour Orhideea vin mai mult pentru produse de zi ci zi.
Cu totii sunt insa atrasi de argumentul comun al preturilor mai reduse decat cele de pe piata, care au darul sa scoata din buzunarele clientilor economii destul de consistente. "E incredibil, o bicicleta pentru copii care in oras se gaseste cu 2 milioane de lei costa aici doar 1,4 milioane", spune o mama dupa ce a iesit din Cora.
Impresia oricarui vizitator e teribila insa in ambele magazine: parca toate acele televizoare si casetofoane, masini de spalat, aspiratoare si multe alte zeci de mii de produse fusesera ascunse bine undeva si au iesit in calea cumparatorilor numai cu ocazia deschiderii hipermarketurilor.
Dincolo de iuresul primelor zile, la fel de intens in ambele hipermarketuri, mai important e insa spectacolul competitiei intre cele doua firme franceze, Carrefour si Cora. Concurenta lor pe piata romaneasca e stransa si va continua: ambele companii vor deschide anul viitor cate un hipermarket in Bucuresti - Carrefour in partea de est a orasului, iar Cora in vest.



"Am venit pentru aspiratorul din oferta"
Ultimele ramasite ale comertului stradal se fac vazute la cativa metri inainte de a intra in proaspat deschisul hipermarket Cora. O batrana vinde ciorapi de productie chineza si spune ca a vandut si azi ceva, dar nu ca altadata. "Toti se duc in magazinul asta nou. N-am vazut in viata mea tramvaiele astea atat de pline. Se da cumva ceva gratis acolo de se buluceste lumea?", reflecteaza vanzatoarea ambulanta.
Inauntru, atmosfera e fost descrisa cel mai bine de o viitoare cumparatoare care, imediat dupa ce a intrat in posesia caruciorului pentru produse, a exclamat: "Ce de lume, ce de marfa!". Ajunsa in fata unui raft urias cu sucuri naturale la preturi promotionale, nu s-a putut abtine si a luat cateva sticle. Remarca sotului ei, cu care venise la cumparaturi, a fost intrucatva neasteptata: "Mai bine faceau si aici un loc de joaca pentru barbati" - aluzie la initiativa unui magazin din Germania, care a decis sa amenajeze un loc separat pentru barbatii ai caror nervi nu rezista mai mult de cateva zeci de minute in paradisul shoppingului.
Cei mai multi cumparatori par sa caute anume imparatia electrocasnicelor. "Am venit pentru aspiratorul Philips din oferta, insa nu am mai avut noroc", spune un cumparator, care nu s-a lasat insa descurajat si si-a cumparat un aspirator de productie ceha, cu vreo 800.000 de lei mai ieftin.
In continuare, perechea de mai sus se opreste in dreptul fiecarui stand si reface bugetul de venituri si cheltuieli. Se fac comparatii de pret, la unele produse, desi poate mai scumpe, dar de calitate mai buna se cedeaza la pret si, in final, lista cu care se vine de acasa este bifata aproape in intregime.
Poate singurul impediment in calea unui asemenea mars il constituie statul la coada, unde multi dau semne de nervozitate. "Mai bine era daca mergeam in alta parte, nu era atata coada si atata bulibaseala", spune nervos un barbat catre sotia lui. Desi stau la coada la casa numarul 13, nu au nici pe departe ghinion: vanzatoarea este foarte draguta si tanara, trece produsele destul de repede, iar la final iti spune un "multumesc" cu totul cuceritor.



Pana la 12 octombrie, tot asa
Oboseala acumulata in raliul printre rafturi poti sa o inseli cu cateva minute de relaxare, imediat dupa ce treci de barajul caselor, cu un suc, o bere sau un meniu la McDonald's, KFC sau alte cateva restaurante ale caror zeci de mese nu raman niciodata goale. In plus, sunt anuntate concerte live ale diferitelor formatii muzicale invitate sa cante aici. Dar poate cea mai mare imbulzeala este la tombola cu premii, unde bunicii le inmaneaza nepotilor plicurile completate de ei, iar sotii uita de disputele pe tema bugetului de shopping.
Pentru cunoscatori exista si o cafenea mica, departe de lumea dezlantuita a cumparaturilor, undeva in partea nordica a incintei, unde niste francezi angajati ai Cora analizeaza la o masa evolutia hipermaketului in primele zile de la deschidere.
Pana acum e bine: jumatatea de milion de euro preconizata drept cifra de vanzari pentru prima zi a fost depasita cu mult, magazinul e in continuare plin, iar pana la 12 octombrie, cand expira programul de oferte promotionale, sunt toate sansele sa ramana la fel de plin.



Targetul local: studentii
Complexele studentesti Regie si Grozavesti nu au mai cunoscut o asemenea forfota de pe vremea meciurilor castigate de nationala de fotbal a Romaniei, cand studentii ieseau in strada si se indreptau catre Universitate. Parcarea este aproape la orice ora plina, iar anunturile de genul "proprietarul masinii cu numarul... este chemat..." se fac auzite destul de des la megafonul hipermarketului.
"Strada Principala" de la Carrefour Orhideea strabate hipermarketul de la un capat la altul, dezvaluind magazine pe ambele parti - locul ideal pentru o promenada cu prietenii sau cu familia. La tot pasul te intampina ba angajate cu oferte promotionale, ba texte colorate care-ti atarna deasupra capului: "Zambiti" sau "Cumparaturi bune".
Aventura cumparaturilor implica insa aceeasi adrenalina ca si la Cora, pentru ca atractia electrocasnicelor, a detergentilor sau a camasilor mai ieftine decat "in oras" e la fel de mare. Imbulzeala este la fel la standurile unde sunt oferte, si pentru un nou detergent care a intrat pe piata, si pentru zaharul de la un producator autohton.
Deschiderea noului hipermarket langa complexele studentesti a fost o miscare strategica evidenta din partea grupului Carrefour: la inceput de an universitar, locul e deja plin de studenti, care formeaza mare parte din clientela.



Unii vin de la Mall
Dorinta de castig, dar si de entertainment a clientului este la fel de mult speculata, motiv pentru care concursurile se tin lant: fie ca e vorba de un castigator al unor cumparaturi in valoare de 300.000 de lei, fie ca e competitia pentru un Renault Megane, care-i face pe aproape toti cei care ies de la case sa se inghesuie catre un loc unde pot completa talonul de concurs.
Cat despre statul la coada, acesta poate fi usor ocolit daca, in loc sa iti iei un carucior, cu care stai la o coada normala, folosesti un cos, ceea ce permite accesul la cateva case speciale, unde randul merge mult mai repede.
Batalia pentru carucioare se incheie, in unele cazuri, cu o alta cursa, cea pentru locuri la mese in unul sau altul din fast-food-urile hipermarketului. Cafenelele si restaurantele sunt mai numeroase decat la Cora, iar clientii unora dintre acestea migreaza dinspre mult mai cunoscutul Bucuresti Mall, in virtutea faptului ca aceleasi firme au deschis restaurante si acolo, si aici. O ospatarita stie deja regula: "Avem clienti fideli, care merg si la cafeneaua noastra din Mall, dar care vin si aici, plus multi altii care vin doar pentru o cafea".



Hipermarketul deschis la 1 octombrie de compania franceza Cora, situat pe platforma fostei fabrici Granitul din cartierul Pantelimon, are o suprafata totala de 40.000 de metri patrati, din care 16.000 reprezinta aria de vanzare. In afara acestuia exista o galerie comerciala de 11.500 de metri patrati, unde sunt prezente 70 de magazine (textile, incaltaminte, echipamente IT, telefonie mobila, decoratiuni interioare, farmacie, cosmetice, foto, restaurante). Ulterior, in apropierea centrului comercial vor fi deschise un magazin de mobilier Mobexpert si unul de bricolaj al grupului francez Bresson - Bricostore. Hipermarketul va oferi aproximativ 100.000 de produse, printre care si unele aflate la prima lor prezenta intr-un astfel de magazin - autoturismele. De asemenea, Cora va opera o agentie de turism proprie, cu sediul in incinta complexului. Cora a investit aici 50 de milioane de euro si estimeaza pentru primul an de activitate vinzari de 100 de milioane de euro. Publicul potential vizat este de 700.000 de persoane, locuitori ai zonei adiacente, afluxul zilnic estimat fiind de 15.000 de clienti. Obiectivul Cora pentru Romania este deschiderea a 14 magazine pana in anul 2010, ceea ce va implica investitii de 500 de milioane de euro.



Grupul francez Carrefour a inaugurat la 24 septembrie cel de-al doilea hipermarket al sau din Romania, in zona Grozavesti din Bucuresti, cu o investitie de aproximativ 25 de milioane de euro. Complexul are o suprafata totala de 30.000 de metri patrati, din care 17.000 de metri patrati reprezinta hipermarketul Carrefour, iar cele 60 de magazine din galeria comerciala (echipamente casnice, moda, textile, servicii, restaurante) ocupa circa 8.000 de metri patrati. Centrul comercial Orhideea este al doilea proiect al Carrefour in Romania, dupa cel inaugurat in iunie 2001 in comuna Chiajna, cu o investitie totala care depaseste 50 milioane de dolari. Carrefour are un proiect pe termen lung pentru piata romaneasca, propunandu-si sa deschida, incepand cu 2004, cate doua magazine pe an prin investitii anuale de circa 50 milioane de euro, vizand dezvoltarea unei retele nationale de 24-25 de centre. stelian.negrea@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania