Afaceri de la zero

In business, Mos Craciun nu vine niciodata gratis

04.01.2006, 19:12 Autor: Lavinia Marin
Inchirierile de Mosi Craciun pentru evenimente corporate au adus unor firme inventive bani frumosi in perioada sarbatorilor care tocmai s-au incheiat.

Pentru ca vor sa aduca spiritul Craciunului in birourile lor, la final de an, companiile organizeaza diverse evenimente festive pentru angajati sau parteneri. Pentru ca totul sa fie ca la carte, companiile care se respecta au nevoie si de unul sau mai multi Mosi Craciun. Dupa ce au identificat cererea, cateva firme mici au angajat actori profesionisti pe care ii fac Mosi Craciun si-i inchiriaza.

Inceputa din intamplare, ca un joc sau ca serviciu auxiliar la cererea clientilor, inchirierea de Mos Craciun incepe sa fie o afacere de sezon din ce in ce mai profitabila. Pe perioada Sarbatorilor din 2005 afacerile acestor firme au crescut cu cel putin 50% fata de anul precedent.

Serban Georgevici, actor la Teatrul de Comedie din Bucuresti, care a jucat in piese precum "Palaria" de Eugene Labiche sau "... Escu" de Tudor Musatescu, a inceput aceasta afacere in urma cu 15 ani facand pe Mosul pe la copiii prietenilor sai. "Dupa 1995, cand acest sector a inceput sa se dezvolte, am vazut oportunitatea unei afaceri, cu toate ca este delicat sa vorbesti despre Mos Craciun ca despre o afacere", a spus Georgevici, care detine compania Media Art Show ce organizeaza spectacole si evenimente, in special cele cu ocazia sarbatorilor de Craciun.

Daca in urma cu cativa ani oamenii sunau sa apeleze la serviciile agentiei Media Art Show la inceputul lunii decembrie, anul trecut au inceput sa faca rezervari inca din noiembrie. "Anul trecut rezervarile au inceput inca din octombrie, iar la jumatatea lui noiembrie eram deja ocupati pentru toata luna decembrie, ca sa nu mai vorbim despre vizitele la domicliu care sunt rezervate inca de acum pentru 2006", spune Georgevici, a carui companie are in prezent 36 de clienti firme, fata de numai 20 cat avea in 2004.

Inceputa ca o distractie pentru prieteni, Georgevici a obtinut in ultimii trei ani cresteri anuale ale cifrei de afaceri de 50%. "In ultimii ani afacerea a inceput sa se dezvolte din ce in ce mai mult, deoarece multe firme mari organizeaza spectacole de Craciun pentru 120-150 de copii, iar un singur Mos Craciun nu mai este de ajuns pentru a se ocupa de toti copiii", explica Georgevici. Cererea tot mai mare de spectacole de Craciun specializate l-a determinat pe Georgevici sa ofere spectacole cat mai complexe. "De doi ani am extins aceasta afacere prin angajarea de clovni pentru petreceri, aniversari, dar si prin organizarea de evenimente integrate pentru firme. Iar cifra de afaceri a crescut exponential in domeniul acesta de activitate, deoarece nu am pierdut nici un client vechi, dar in fiecare an am castigat clienti noi." Cifra de afaceri a companiei Media Art Show estimata pentru aceasta perioada este de 25.000-30.000 de euro.

Costurile unui spectacol de Craciun variaza in functie de complexitatea acestuia, de la 50 euro un Mos Craciun pentru o scoala generala la 1.500-2.000 de euro un spectacol mai amplu cu Mos Craciun, clovni, instalatie de sonorizare si lumini.

Georgevici spune ca perioada sarbatorilor de Craciun se imparte in doua etape una dedicata firmelor si alta persoanelor fizice. "Intre 5 si 23 decembrie participam la evenimente organizate cu ocazia Craciunului de catre scoli, gradinite si firme, iar ziua de 24 decembrie este dedicata exclusiv deplasarilor la domiciliu."

Pretul unei vizite la domiciliu a lui Mos Craciun este 100 de euro deplasarea si 10 euro pe copil participant la aceasta vizita. "Dar nu trebuie sa vi se para foarte mult deoarece ziua de 24 decembrie are 24 de ore si noi avem doar 5-8 Mosi care se deplaseaza la domiciliul copiilor sa le aduca cadouri in Ajunul Craciunului."

Cu toate ca isi promoveaza serviciile exclusiv pe Internet, prin intermediul site-ului sau personal, cererea pentru serviciile sale e din ce in ce mai mare, lucru ce se reflecta in perioada in care se fac rezervarile pentru evenimente. "De la an la an incep sa sune din ce in ce mai devreme, deoarece oferta de pe piata nu este foarte variata si oamenii nu sunt foarte bine pregatiti. Iar o firma care se respecta apeleaza la serviciile unui actor profesionist", a spus Georgevici.

In ceea ce priveste preferinta romanilor pentru acest nou tip de serviciu, Georgevici crede ca in ultimul timp oamenii au inceput sa puna mai mult pret pe calitate.

"Lucrez numai cu actori profesionisti pentru ca in primul rand calitatea spectacolului este importanta, dar si pentru ca este o oportunitate de a oferi colegilor mei actori un castig suplimentar, deoarece toata lumea stie cat de mic este salariul unui actor", a adaugat el.

Desi preturile practicate de agentia Media Art Show pentru inchirierea unui Mos Craciun nu sunt foarte mari, clientii acesteia sunt in principal companii, scoli si gradinite private. "Pentru multe scoli de stat si 100 lei este o suma mare, si nu putem scadea pretul foarte mult, pentru ca in fond este vorba de o prestatie artistica. Dar nu spun ca toata lumea trebuie sa-si inchirieze un Mos de sarbatori, acesta este un serviciu de lux, pentru cei care si-l pot permite. Pentru ceilalti e foarte usor sa lasi copiilor un cadou sub brad si sa le spui ca Mos Craciun a trecut seara pe acolo", a afirmat Georgevici.

Mosul cel mai cautat, este dupa parerea si experienta lui Georgevici, cel traditional, cat mai aproape de imaginea clasica. "Cele mai importante cerinte sunt sa nu sperie copiii si sa fie un Mos autentic, sa se apropie de imaginea Mosului pe care toata lumea o cunoaste."

Pornind de la aceasta afacere cu Mos Craciun, Georgevici vrea sa-si extinda domeniul de activitate si la organizarea de evenimente, in care el sa ofere programul artistic si sa subcontracteze celelalte servicii de hostes, luminii, sunet, invitatii si altele. "Pentru firme va fi mult mai usor deoarece toate serviciile vor fi pe o singura factura, iar eu o sa ma ocup de derularea intregului eveniment. Ma voi orienta in principal catre firmele medii si mici, deoarece marile companii au deja companii mari de PR care se ocupa de imaginea firmei."

O alta companie care inchiriaza Mosi Craciun este Blu Servicii. Deschisa in urma cu trei ani, compania Blu Servicii a inceput ca o firma de baby-sitting prin care recruta personal specializat pentru ingrijire copii si batrani, si a inceput sa inchirieze Mosi Craciun de sarbatori la sugestia unei cliente. "Ideea cu Mosul a fost a unei cliente mai apropiate care ne-a spus ca are nevoie de un Mos Craciun. Asta se intampla in 2003. Nu stiam ca se practica acest servi-ciu, ci pur si simplu am raspuns la solicitarea clientei noastre. Am avut un singur Mos Cra-ciun pe care l-am dus la o parte dintre clientii nostrii", povesteste Dana Banica, coordonator proiect in cadrul companiei Blu Servicii.

Incepand sa furnizeze acest serviciu din intamplare, cei de la Blu au decis ca in 2004 sa se axeze in principal pe inchirierea de Mosi Craciun in ziua de Ajun. "Ne-am promovat mai mult, ne-am facut reclama pe Internet si am avut cereri peste asteptari. Este adevarat ca serviciile noastre au fost cerute si de firme pentru perioada 15-23 decembrie, dar atunci ne concentrasem mai mult pe seara de ajun, deoarece ne adresam in principal familiilor", a spus Banica.

Reprezentanul Blu considera ca evolutia afacerii era iminenta tinand cont de cerere, dar si de promovarea tot mai intensa a afacerii de catre Blu. "Afacerea a crescut din doua motive, unul pentru ca ne-am ocupat mai mult de promovare, si doi, pentru ca acest serviciu este un ''must'' pentru firme care nu mai vor sa-si costumeze angajatii in Mos Craciun, cum era obiceiul in alti ani."

Piata s-a dezvoltat, cererea de servicii de Craciun a crescut si oferta Blu s-a diversificat si ea, incercand ca pe langa Mos Craciun sa ofere pentru inchiriere si alte personaje precum Craciunite, spiridusi sau reni.

"Pentru sarbatorile de anul acesta (anul trecut - n. red. ) ne-am axat pe publicitatea facuta din timp, publicitate facuta 100% pe Inter-net, iar afacerea a crescut cu 200% fata de anul precedent", a spus Banica, care a explicat ca persoanele care-l interpreteaza pe Mos Craciun sunt actori profesionisti, deoarece vrea sa mearga pe ideea "de spectacol, de show pentru copii si parinti".

Preturile practicate de cei de la Blue Servicii sunt de 200-250 lei pe ora pentru un Mos Craciun la domiciliu, iar pentru celelalte personaje: spiridus, ren sau Craciunita 110 lei pe ora fara baloane si face-painting, iar cu baloane si face-painting 140 de lei.

Banica spune ca printre clientii Blu Servicii care doresc sa-si inchirieze un Mos Craciun de Sarbatori sunt firme medii si mari din domeniul IT-ului sau financiar bancar, dar si gradinite si scoli atat private, cat si de stat.

"Da, suntem contactati si de gradinite si scoli de stat, deoarece aceste cheltuieli sunt platite de parinti si de obicei suntem contactati de parintii unui elev. Nu trebuie sa credeti ca Mos Craciun este cerut doar de persoane cu venituri ridicate, deoarece pretul este fix si de obicei participa mai multi copii, iar parintii pot imparti cheltuielile. In acest fel acest serviciu este accesibil pentru toata lumea."

Pornind de la acest serviciu de inchiriere de Mosi Craciun pe perioada sarbatorilor de iarna, cei de la Blu si-au extins activitatea si in organizarea de petreceri pentru copii.

Preferinta clientilor catre un Mos Craciun de poveste este remarcata nu numai de Serban Georgevici, dar si de Dana Banica de la Blu Servicii . "Clientii vor ca Mosul sa arate cat mai aproapre de imaginea clasica a lui Mos Craciun. Din acest motiv, multi chiar mi-au cerut sa le trimit poze si foarte multe persoane doresc Mosi cu barba naturala. In ciuda preferintei acestora pentru un Mos Craciun cat mai real, este foarte dificil sa gasim oameni batrani cu barba alba autentica."
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania