Afaceri de la zero

In cautarea petrolului verde sau cum va ajunge rapita romaneasca sa puna in miscare Europa

27.09.2005, 18:48 Autori: Georgiana Stavarache , Gruia Ursu
Cantitatea de petrol ramasa in pantecele planetei nu depaseste 830 de miliarde de barili. Cu un consum anual, la nivel mondial, de 20 de miliarde de barili, cel tarziu pana in 2050 rezervele de petrol vor seca, anunta expertii. In disperare de cauza, tarile dezvoltate cauta rapid un inlocuitor pentru combustibilul clasic si au gasit unul cum nu se poate mai simplu - uleiul de rapita. Pare greu de crezut ca din intinsele campuri galbene de rapita poate fi produs pretiosul combustibil. Si mai greu de crezut ca Romania ar putea deveni un pion important pe piata europeana a uleiului de rapita. Si totusi...

"Uleiul de rapita e combustibilul viitorului. Asta vor folosi masinile. Si asta nu peste 100 de ani, ci in cel mult 10 -15 ani. Deja se produce la scara industriala, iar Romania poate deveni unul din principalii furnizori de materie prima din Europa".

N-o spune vreun amator de SF-uri, ci Adrian Porumboiu, cel mai mare producator agricol din Romania. Vasluianul a exportat numai anul trecut, in toata Europa, productia de rapita de pe o suprafata de peste 8.000 de hectare.

Intr-adevar, nu e o gluma. Uleiul din rapita se dovedeste a fi un excelent inlocuitor al motorinei. Si pe fondul crizei acute a petrolului, solutia combustibilului vegetal pare cea mai realista.

Daca romanii abia fac cunostinta cu noua tehnologie, in tari ca Brazilia, SUA si chiar din Europa uleiul de rapita e folosit pe scara larga.



"Minunea" de la Galati

Primul autovehicul romanesc care functioneaza pe baza de ulei de rapita e un tractor de tip U650. Utilajul a fost adaptat la un astfel de combustibil de firma Mosildo din Galati, prima si deocamdata singura din tara. "In 2004, am infiintat aceasta firma si in 2005 am reusit sa montam convertorul de combustibil pe un tractor. Suntem pionierii acestui domeniu si lumea a inceput deja sa ne caute", a declarat inginerul Doru Moise, patronul firmei.

Convertorul este o piesa aplicata la motor care e activata de mo-torina. La atingerea parametrilor programati, se face automat comutarea pe ulei vegetal de rapita. "Practic e un principiu asemanator cu acele convertoare de gaz montate pe masinile cu benzina. La oprire, soferul trebuie sa comute manual pe motorina si cam atat. E destul de simplu. Si nu e periculos", a completat Moise.

Singura problema ar fi vascozitatea ridicata a uleiului, care dupa 5.000 de kilometri ineaca motorul, depunandu-se pe peretii pistoanelor. Cei de la Galati sustin insa ca au gasit rezolvarea. "Avem un filtru brevetat care rezolva definitiv problema vascozitatii. Odata pus, desi pare imposibil, nu mai esti nevoit sa schimbi niciodata uleiul", a precizat inginerul. Pretul unui astfel de convertor oscileaza intre 850 de euro si 1.050 de euro, fiind diferit in functie de masina. Pretul unui litru de ulei de rapita este de doar 15.000 de lei, mai putin de jumatate din pretul motorinei.



La nemti se cheama Biodiesel

Metoda folosita la Galati nu este singura. In Vest, exista veritabile rafinarii care transforma uleiul de rapita in biodiesel prin amestec cu diferite cantitati de motorina. "Metoda e una folosita pe scara larga in tarile dezvoltate, insa procesul de fabricatie implica costuri mari. De aceea pretul de piata este echivalent cu al motorinei. Asa ca biodieselul poate fi bun plecand de la ideea unei crize acute a motorinei", a precizat Adrian Porumboiu.

Totusi, vesticii il apreciaza mai ales pentru caracteristicile ecologice. In Germania exista peste 17.000 de statii de alimentare cu biodiesel, 2,5 milioane de autoturisme utilizand exclusiv acest tip de carburant.

Pentru magnatul vasluian, biodieselul este insa profitabil. Cel putin anul trecut a exportat cantitati masive. "Am exportat cu 600 de euro tona, fiind convenabil pentru mine. Din pacate, anul acesta rapita nu a mers, pentru ca e o planta sensibila la ger si seceta", a completat Porumboiu.

La Iasi, milionarul Neculai Apostol, unul dintre cei mai mari proprietari de terenuri agricole, nu a facut deocamdata export. Insa e ferm convins ca, in urmatorii ani, Romania poate fi unul din principalii furnizori de "petrol verde" pentru Europa. "Eu de patru ani am exploatari de rapita si soia. Deocamdata nu am contracte cu exteriorul, insa sunt ferm convins ca pentru agricultura romaneasca ar fi o solutie. E o cultura relativ usor de intretinut, nu presupune costuri mari si o poate intretine oricine", sustine patronul de la Kosarom.



Rafinarie la Lehliu Gara

Oportunitatea productiei de biodiesel in Romania a trezit si atentia unor mari companii straine.

In urma cu o luna, o companie portugheza a anuntat ca va construi in Romania, la Lehliu Gara, o rafinarie pentru biodiesel. Investitia depaseste 45 de milioane de euro, portughezii anuntand ca vor folosi exclusiv culturile de rapita din Baragan. Rafinaria este proiectata a fi terminata in 2007 si va avea o productie anuala de 100.000 t de biodiesel. Pentru materia prima, Martifer a achizitionat deja 50.000 de ha si e dispusa sa contracteze culturile de pe alte 150.000 de hectare a agricultorilor romani. Deocamdata, cel putin conform portughezilor, pretul de piata al biodieselului este de 23.000 de lei/litru, cu aproape 10.000 de lei mai putin decat motorina. Diferenta fata de uleiul brut folosit de convertorul celor de la Galati este ca nu mai exista vascozitatea si nu mai este nevoie de motorina pentru folosire. Aceasta e folosita insa in procesul de fabricatie.



Petrolul clasic e tot mai scump

Cele mai puternice economii ale lumii sunt foarte sensibile cand vine vorba de petrol. Uraganele care au devastat anul acesta coastele Statelor Unite ale Americii au cauzat scaderi alarmante ale productiei si au propulsat preturile barilului la bursele internationale. Chiar ieri, mai multi producatori de automobile din SUA au trimis o scrisoare comuna presedintelui Bush prin care solicita acestuia sa reduca dependenta Statelor Unite fata de petrol. Nici in Uniunea Europeana lucrurile nu sunt mai roz. Cresterea accelerata a pretului petrolului a impins rata inflatiei din Marea Britanie pana la cel mai inalt nivel din ultimii aproape noua ani luna trecuta, majorarea preturilor la energie generand o crestere a costului calatoriilor cu automobilul, trenul, avionul si feribotul. Tot luna trecuta, francezii au iesit in strada pe biciclete, invocand faptul ca "pretul carburantilor este mult prea ridicat". Europa s-ar putea confrunta cu o competitie acerba pentru suprematia unor produse petroliere limitate, in contextul in care "aurul negru" este deja mai scump cu 10% pe batranul continent.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania