Afaceri de la zero
In plina explozie a cererii de case, vanzarea de plante si produse de gradinarit devine un business infloritor

In plina explozie a cererii de case, vanzarea de plante si produse de gradinarit devine un business infloritor

28.05.2007, 14:44 Autor: Adriana Rosoga
Sute de flori viu colorate, seminte, rasaduri si puieti, nenumarate produse de gradinarit, ghivece pictate manual si jardiniere pentru plante, mobilier pentru gradini si parcuri, foisoare, masini si unelte pentru intretinerea spatiilor verzi, stau aliniate asteptandu-si cumparatorii.
Pe o suprafata de aproximativ 1.000 m.p., 50 de firme din toata tara au venit in Bucuresti sa-si expuna produsele in cele 16 zile ale celei de-a doua editii a targului anual de flori si produse pentru gradinarit - Expogradina, care se desfasoara zilele acestea in Parcul Tineretului.
Majoritatea expozantilor participa pentru prima data la acest targ, iar opiniile sunt impartite atunci cand vine vorba de succesul vanzarilor.
Daca Margareta Strungar, de la firma Andress Rom 2002, este de parere ca numarul de vizitatori care cumpara este mare, Erika, de la Hortcop, a observat ca pretentiile romanilor au crescut in ultimii ani, iar uneori raportul calitate-pret pe care acestia il asteapta este nejustificat.
Andress Rom 2002 este firma unor oameni de afaceri chinezi care acum cinci ani au inceput sa importe si sa comercializeze produse pirotehnice. Datorita restrictiilor legislative impuse dupa 2007 au fost nevoiti sa se reorienteze si, de 6 luni, aduc in Romania vaze din ceramica ecologica pictata manual, decoratiuni si ornamente pentru gradinarit, din China.
"Suntem nou intrati pe piata produselor ceramice din Romania. Pentru a ne face cunoscuta oferta publicului larg ne-am hotarat sa participam la acest targ. Speram sa ne gasim totodata si posibili parteneri de afaceri", a spus Margareta Strungar, managerul de vanzari al firmei.
Clientii tinta pentru Andress Rom raman cele cateva hipermarketuri de specialitate catre care livreaza deja produsele in toata tara. Aceste colaborari sunt cele care ii ajuta sa aiba vanzari foarte mari, firma comercializand lunar aproximativ un container de obiecte decorative (circa 6.000 de seturi), valoarea acestora ridicandu-se la 138.000 de lei (42.000 de euro).
Obiectele din ceramica sunt aduse direct de la o fabrica din China, aproximativ 150 de modele, iar la targ au venit cu o oferta diversificata ca si culori si design.
"Gusturile romanilor s-au schimbat, nu mai prefera culorile inchise, negru, gri, maro. Ei se orienteaza acum spre obiecte viu colorate. Ca urmare si oferta noastra a trebuit sa corespunda, iar paleta de preturi in care ne incadram a fost gandita pentru orice buzunar. Asta a facut ca la acest targ din cinci vizitatori care ne trec pragul, trei sa cumpere cel putin un obiect de la noi", precizeaza Strungar.
"Interesul romanilor pentru flori si produsele de gradinarit a crescut in ultimii ani, fapt reflectat de cresterea vanzarilor in fiecare an cu 10-20%", este de parere Minea Veronica, directorul general al Ran Laura & Company din Sibiu. Afacerea de familie a inceput-o in 2003, cand dupa 25 de ani de munca la CFR, la varsta de 44 de ani, s-a hotarat sa se ocupe de importul de bulbi de flori din Olanda, ambalati si vrac. Pe distribuitor l-a cunoscut printr-o cunostinta si dupa ce au discutat posibilitatile de dezvoltare in Romania a acestui business, stiau deja ce aveau de facut.
Din vanzari firma incaseaza in medie aproximativ 2.000 de lei pe luna (600 de euro). La targul de la Pitesti la care firma a participat anul acesta a reusit sa vanda marfa de 4.000 de lei (1.200 de euro), in patru zile. Firma se bazeaza in principal pe cei 30 de colaboratori, producatori autohtoni de flori si pe hipermarketurile unde livreaza marfa.
Pentru firma Hortcop din Miercurea-Ciuc este a doua participare la acest targ. Afacerea de familie, care a pornit in 1984, are ca obiect de activitate producerea si importul de flori din Ungaria, Olanda si Italia.
Firma are un complex de sere la Miercurea-Ciuc pe o suprafata de 1 ha si alte 5 ha, pe care sunt amenajate 38 de sere la Cristoru Secuiesc. Anul trecut, in urma participarii la Expogradina, au reusit sa-si gaseasca parteneri de afaceri in Bucuresti. Ce mai mare parte din productie o livreaza tot catre hipermarketurile din tara si catre florariile din Miercurea-Ciuc cu care colaboreaza.
Targul din Capitala nu este singurul la care participa. "Mergem la toate targurile organizate in tara. Avem clienti care ne cauta atunci cand venim la targul din orasul lor. Romanii au devenit din ce in ce mai pretentiosi si uneori iti cer produse de calitate la preturi cat mai mici", spune Laszlo Erika, reprezentanta firmei Hortcop.
La targ participa si firma Trading Group din Bucuresti cu decoratiuni pentru casa si gradina. Carmen Tudorache a infiintat anul trecut afacerea, la 30 de ani. A fost practic o pasiune, managerul firmei mentionand ca a urmat un curs de decoratiuni ambientale. Sesizand pe piata o lipsa a obiectelor de decoratiuni pentru casa si gradina s-a hotarat sa le importe din China. "La targ participam cu vaze, ghivece din ceramica pictate, cosuri de paie impletite, mobilier pictat manual, flori artificiale, mic mobilier din fier forjat, decoratiuni pentru gradina pentru care preturile variaza intre 7 si 290 de lei. Clientii de baza ai nostri raman insa gift shop-urile, magazinele de mobilier, florariile si marii retaileri", precizeaza Tudorache.
Participarea la un targ specializat de produse si servicii necesare amenajarii si intretinerii gradinii este pentru expozanti o oportunitate de a incheia parteneriate de afaceri, in principal cu firme de amenajari, florarii si, mai rar, firme de constructii. Doar pentru un expozant "norocos" incasarile pot ajunge la 10.000 de lei (3.000 de euro) in cinci zile.
Majoritatea florilor, produselor de gradinarit si a decoratiunilor sunt importate.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania