Afaceri de la zero
Indemnul investitorilor in consultanta si brokeraj in francize: Munciti 12 ore pe zi, sapte zile din sapte, cel putin in primii doi ani

Indemnul investitorilor in consultanta si brokeraj in francize: Munciti 12 ore pe zi, sapte zile din sapte, cel putin in primii doi ani

02.07.2007, 15:19 Autori: Adriana Rosoga , Mirabela Tiron
O afacere in consultanta si brokeraj in francize porneste de la o investitie de 100.000 de euro, si ajunge la cifre de afaceri ce depasesc 250.000 de euro, cu o marja de profit de 25%.
Eugen Driga, directorul firmei de consultanta si brokeraj in francize Imo Franchise Consulting, a inceput afacerea la 40 de ani, fiind pionier in acest domeniu. "M-am orientat spre piata francizei inainte sa existe propriu-zis o piata sau o lege a francizei in Romania. Ideea mi-a venit citind cartea "Entrepreneurial Mith"( Mitul antreprenorial), un bestseller scris de consultantul Michael Gerber", spune el.
Initial, in 1996, compania IMO a creat prima afacere format franciza din Romania - Agentia Imobiliara Perfecta, dezvoltand o retea de peste 120 de agentii in toata tara. Aceasta experienta a fost cea care a stat la baza dezvoltarii firmei de consultanta si brokeraj, alaturi de studiile pe care Eugen Driga le-a realizat in strainatate in domeniul antreprenoriatului.
"Am lansat aceasta afacere ca francizor, fiind partener in agentia imobiliara pe care am format-o. Avand un succes neasteptat am inceput sa studiez fenomenul global de agentie, extinzandu-mi activitatea la consultanta si brokeraj in francize romanesti si internationale", isi aminteste Driga.
IMO a atras primii clienti dupa publicarea unor articole in presa economica, prin participarea la seminarii si evident prin publicitate in mass-media, iar dupa dezvoltarea internetului, acest instrument a fost serios exploatat.
Serviciile firmei au fost diferentiate si ele in timp in functie de tipurile distincte de clienti. Majoritatea acestora sunt firme romanesti care doresc sa isi francizeze afacerea, carora IMO le creeaza strategia francizarii, in calitate de consultant, le ofera manuale operationale, de training, de marketing, de identitate de corporatie.
Pentru firmele internationale ce tatoneaza piata romaneasca, compania elaboreaza studii de piata si ofera analiza si consultanta in adaptarea francizei la conditiile locale. Directorul IMO precizeaza ca fara aceste servicii nu garanteaza succesul francizei, ca exemplu in acest sens existand momentan 200 de francize internationale ce nu au vandut nici o franciza in ultimul an in Romania.
"Pentru francizele din portofoliul nostru, consultanta este gratuita, plata serviciului fiind suportata de francizori. Celor care doresc o franciza ce nu este intrata in Romania, le oferim prin partenerii nostrii externi, o suita de 10-20 francize din domeniul ales, iar dupa caz ii ajutam in negocierea cu francizorii", declara Eugen Driga.
Cheltuielile majore ale unei firme de consultanta si brokeraj sunt reprezentate in principal de salarii si/sau onorariile specialistilor externi firmei. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, cifra de afaceri a firmei a crescut cu 25% in primul semestru al anului 2007.
IMO Franchising Group are sediu doar in Bucuresti, Eugen Driga precizand ca nu intentioneaza sa deschida alte filiale. "Peste 60% din francizele din Romania activeaza in Bucuresti, iar cei din provincie se deplaseaza aici. Deschiderea de filiale nu este unul din obiectivele noastre. Un consultant profesionist in franciza se creste in ani buni si nu dorim sa diluam calitatea serviciilor", spune el.
Pe o piata care se afla in crestere, IMO a intrat in 1996 ca deschizator de drumuri, neexistand concurenti. Driga spune ca cel mai greu pentru firma a fost educarea publiculului, intelegerea fenomenului de franciza de catre public, precizand ca inca exista francizati care nu au inteles exact natura relatiei lor cu francizarea.
In acest sens, Eugen Driga a publicat o carte despre primii pasi in franciza in noiembrie 2006, a dezvoltat o comunitate a francizatilor cu informatii si noutati din domeniul francizei si a demarat un curs gratuit de franciza.
Daca ar fi sa o ia de la inceput, Driga precizeaza ca ar investi tot in aceasta afacere deoarece ii place domeniul francizei, iar piata este in permanenta crestere.
"Franciza in Romania este cu mult mai dezvoltata decat in Bulgaria, Ucraina, Rusia,Tarile Baltice. Este la nivelul Ungariei si sub cel al Poloniei. Polonia si Romania vor fi motoare de dezvoltare in Europa a francizei tinand cont de potentialul uman al pietelor", spune el.
El adauga, " daca privim in afara Europei piata francizei este seducatoare, SUA cu 800.000 de unitati de franciza sau Japonia cu 290.000 sunt doar doua exemple".
La 34 de ani, avand o experienta de manager in spate, Razvan Blid s-a hotarat sa puna bazele unei firmei de consultanta in francize. "In anul 2000, dorind sa investesc intr-o franciza am constatat ca aveam nevoie de consultanta deoarece domeniul era unul foarte vast. Am ales astfel sa investesc in aceasta nisa de consultanta care propunea servicii inedite, nu neaparat cerute atunci de piata, concurenta fiind destul de slaba", spune managerul CHR Consulting.
Pana la demararea afacerii nu a fost nevoie decat de opt luni, perioada in care a conceput un mic plan de afaceri, o cercetare de piata preliminara, a urmat un curs de patru luni in Franta si a participat la saloane de profil din Europa pentru a-si crea un portofoliu de sisteme de franciza cu care sa demareze.
Cele mai mari investitii pentru o firma de consultanta in francize, dupa cum precizeaza Blid, se fac in training si in resurse umane. In cazul CHR Consulting, investitia initiala s-a ridicat la 100.000 de euro, fiind necesar si un capital de lucru initial care sa sustina eventualele pierderi.
Dupa sapte ani de activitate, CHR Consulting ofera o paleta integrata de servicii in sfera francizei: consultanta comerciala, economica si juridica, recrutare de parteneri francizati, brokeraj de francize internationale, intermediere de spatii comerciale si evenimente speciale (cursuri, organizari de saloane de franciza, anuale), incercand sa acopere toate serviciile de care are nevoie un achizitor de franciza.
Primii clienti au venit din randul cunostintelor si prietenilor. "Astazi servim peste 200 de clienti pe an, cu diferite tipuri de servicii. Am observat ca mai bine de 25% dintre acestia se intorc la noi", mentioneaza Blid.
In functie de cerintele clientului si de anvergura proiectului, pretul serviciilor variaza intre 500 de euro si 12.000 de euro, iar in brokeraj se merge chiar pe varianta: No result, no pay!
Clientii sunt in proportie de 70% persoane juridice si 30% persoane fizice, in general investitori de peste 100.000 de euro. "Clientul roman de consultanta este asemanator ca si comportament cu pacientul: merge la medic cand apare durerea si nu prea face profilaxie. Asa este si la noi, de multe ori clientii vin crezand ca stiu ce probleme au, ne cer sa le rezolvam, cand, de fapt, "durerea" vine din alt loc. In ultima perioada, au inteles utilitatea serviciilor noastre si ce inseamna experienta impartasita", precizeaza Blid.
Afacerea a pornit cu doi asociati in 2000 si astazi are peste 12 angajati, tineri pregatiti in acest domeniu.
Anul 2006 a adus o scadere a cifrei de afaceri cu aproximativ 60%, adica 250.000 euro, fata de 2005 cand CHR Consulting a inregistrat 400.000 euro.
"Scaderea se datoreaza faptului ca in 2005 am gestionat un program PHARE. Marja de profit este de 25%, mult sub marjele in domeniu si asta pentru ca am investit in pregatirea resurselor umane. Pentru anul in curs am bugetat venituri de 350.000 euro - pe o piata care creste cu 30% anual, dar si datorita imbunatatirii serviciilor oferite", precizeaza Razvan Blid.
Cea mai mare provocare pentru o firma de consultanta si brokeraj in francize este gasirea oamenilor potriviti si coordonarea lor, managerul CHR considerand ca valoarea unei astfel de afaceri este data de calitatea resursei umane implicate.
Ca planuri pentru businessul sau, Blid a precizat ca doreste sa francizeze metodele pe care le-a dezvoltat de-a lungul anilor, recrutand parteneri in marile orase din tara.
Pe tinerii intreprinzatori ii sfatuieste sa aiba curaj, determinare, sa fie perseverenti si sa munceasca 12 ore, 7 zile din 7, cel putin in primii doi ani.

Profil francizor
n Varsta medie 28 ani
n 60% sunt barbati
n 57% au studii universitare
n 45% au urmat cursuri manageriale sau de gestiune
n 35% sunt la prima afacere

Afacerea pe scurt

n Investitie initiala - 100.000 euro
n Clientii sunt in proportie de 70% persoane juridice si 30% persoane fizice
n Marja de profit 25%
n Piata francizelor are o rata de crestere anuala de 30%
n Cifra de afaceri depaseste 250.000 de euro anual
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania