Afaceri de la zero

Internetul viitorului, prin liniile de inalta tensiune?

31.03.2000, 00:00 Autor: Alexandru Pojoga



(acest articol va aparea in editia de maine, 3 aprilie)





O conexiune rapida a devenit atat de necesara in lumea moderna, incat producatorii s-au intrecut unul pe celalalt in a oferi cele mai variate solutii - de la fibre optice si cabluri electrice subterane ce traverseaza continente si oceane, la sute de sateliti aruncati pe orbita. Nimeni insa nu s-a gandit sa profite de o infrastructura mondiala ce exista de mai bine de un secol - reteaua de electricitate. Pe coasta Golfului Mississippi, in cadrul complexului Stennis Space Center, recent infiintata companie Media Fusion construieste un laborator unde spera sa perfectioneze o tehnologie care va face inutila telefonia traditionala. In decembrie, Media Fusion a brevetat o tehnologie proprie care utilizeaza campul magnetic din jurul liniilor electrice de inalta tensiune pentru a transmite fluxul de date Internet, impreuna cu semnal audio si video, la o rata de peste 2,5 gigabytes pe secunda, a declarat Edwin Blair, presedintele Media Fusion. Daca se vor obtine rezultate bune - tehnologia neparasind inca plansa de lucru - compania spera sa poata expune un prototip functional care sa demonstreze ca un asemenea mod de transmisie este posibil, chiar vara viitoare. Ideea lui William "Luke" Stewart, seful departamentului de cercetare de la Media Fusion, tehnologia inventata de companie - numita "advanced sub-carrier modulation" - utilizeaza un maser (laser cu microunde) pentru a introduce un semnal purtator de informatii in campul magnetic din jurul liniilor de inalta tensiune. Astfel, reteaua de distributie de energie va putea fi folosita pentru a transmite semnal de telefon, radio, video si Internet. Viteza mare preconizata de autori va fi atinsa prin eliminarea echipamentelor de comutatie si a routerelor, care incetinesc propagarea semnalului in retelele obisnuite. Potrivit estimarilor facute de Blair, va fi nevoie de doar 65 milioane de dolari pentru a pregati toata America de Nord pentru utilizarea acestui serviciu, care ar putea fi oferit clientilor la doar 5 dolari pe luna. Prin comparatie, abonamentul la televiziunea prin cablu costa aproximativ 38 dolari in SUA. In plus, apelurile telefonice prin intermediul retelei de inalta tensiune vor avea un tarif fix, indiferent de originea si destinatia acestora. Totusi, cea mai incitanta posibilitate este aceea de a conecta comunitatile din tarile in curs de dezvoltare la Internet. Potrivit statisticilor intocmite de companie, 85% din populatia lumii beneficiaza de electricitate, in timp ce doar 12,7% au acces la liniile telefonice. "Este o schimbare majora a modelului de functionare, care va afecta mai ales tarile in curs de dezvoltare, spune Blair. Misiunea noastra este sa elaboram, sa instalam si sa administram o infrastructura cu costuri scazute care sa aduca accesul rapid la Internet oriunde in lume unde exista o priza electrica". Potrivit afirmatiilor lui Blair, Media Fusion a fost asaltata de interesul multor tari, inclusiv Coreea de Sud, Spania, Grecia, Africa de Sud, Japonia si China. Dar chiar daca acesta este miracolul la care spera Media Fusion, este putin probabil ca mica firma americana va reusi sa convinga industria Internet locala, in valoare de o mie de miliarde de dolari, sa parieze pe o tehnologie care nu a fost inca probata. In ciuda posibilului scepticism, compania ar putea sa obtina venituri imense daca va reusi sa patrunda in nenumaratele locuinte care nu au legatura telefonica sau cablu TV. Localitatile rurale s-ar putea conecta la Internet la un cost infim in comparatie cu cel implicat de infrastructura existenta. Media Fusion, fondata de Blair si Stewart in 1998, are in prezent fonduri disponibile in valoare de 10 milioane de dolari, din care jumatate sunt obtinute de la peste 200 de investitori. Blair ramane optimist. Asa cum tehnologia de astazi a revolutionat comunicatiile mondiale, Stewart a inventat ceva care ar putea incepe o noua revolutie. "Celui care producea bice pentru trasuri nu i-a fost pe plac ideea trasurii fara cal", spune Blair. "Dar nimic nu se schimba peste noapte".








O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania