Afaceri de la zero
Iti mobilam casa ca-n insulele din Pacific, dar numai daca vrei sa nu semene cu a vecinului

Iti mobilam casa ca-n insulele din Pacific, dar numai daca vrei sa nu semene cu a vecinului

13.11.2006, 22:53 Autor: Lavinia Marin
Mobilierul din bambus sau fier forjat nu mai este considerat o excentricitate, ci incepe sa devina ceva normal pentru cei care s-au plictisit de mobilierul din PAL sau lemn masiv. Pe aceasta s-au bazat si cativa intreprinzatori cand au decis sa investeasca 70-200.000 de euro in mici fabrici de mobilier atipic pentru conservatori.
Iulian Munteanu a decis sa inceapa o afacere cu mobilier din bambus dupa ce a vizitat mai multe tari exotice precum: Vietnam, Thailanda sau Indonezia si
si-a dat seama ca ar putea avea viitor pe piata romaneasca.
"Una din pasiunile mele este de a calatori. Astfel, in urma unor calatorii exotice mi-a venit ideea de a importa mobilier colonial. Am verificat costurile si timpii si am constatat ca este mai interesant sa produc mobilier exotic in Romania", povesteste Munteanu, director de proiect al diviziei Dual Bamboo din cadrul companiei Dual Man din Bucuresti. Inginer de profesie, dar fara experinta in productia de mobilier, Munteanu a decis sa apeleze la ajutorul profesionistilor in productia de mobila, sa importe materii prime si sa inceapa productia.
"Primul container de bambus si alte materiale conexe am reusit sa-l consumam facand numai teste si incercari nereusite. Am facut probe timp de un an de zile. Nu este usor sa descoperi o tehnologie viabila pentru un material pe care noi, romanii, il stim doar sub forma de undita de pescuit", explica Munteanu.
"Trebuia sa ajungem la o calitate si o durabilitate de functionare care sa ne atraga clientii. Si am reusit", adauga el.
Investitia initiala a fost de peste 200.000 de euro, bani folositi pentru achizitia materiilor prime, angajarea specialistilor in productia de prototipuri de mobila, in probe si incercari, dar si in utilaje. "Am investit mult timp si bani pentru a gasi furnizori seriosi. Bambusul trebuie sa fie de o anumita calitate, pentru a putea fi transformat in mobila de sufragerie sau in dormitoare", spune Munteanu.
Dual Bamboo a inceput sa vanda mobilierul sau pe piata romaneasca din luna mai 2006 prin deschiderea unui show-room. "Din precautie, dar si pentru a ne feri de o explozie a comenzilor, nu ne-am facut reclama. Singurul motor de promovare a fost Internetul. Ne dublam cifra in fiecare luna, iar cifra de afaceri nu mai este una mica. In septembrie am participat la targul de mobila, iar acum avem prea multe comenzi", afirma Munteanu.
Cele mai bine vandute piese de mobilier din portofoliul celor de la Dual Bamboo sunt dormitoarele, al caror pret variaza intre 398 de euro plus TVA la 532 de euro plus TVA. "In dormitor, omul are curaj sa-si cumpere mobila care-i place, fara sa-i fie teama ca din moment ce vecinul are ceva cu PAL si mult profil din aluminiu, cam asa ar trebui sa aiba si el", crede Munteanu. Dar nu numai persoanele fizice cumpara dormitoare din bambus dar si motelurile si mini-hotelurile.
"Pentru ca producem totul in Romania, ne da avantajul sa putem face orice dimensiune vrea clientul, orice amenajare, aproape orice model", spune directorul Dual Bamboo, a carui companie ofera si consultanta pentru amenajarea casei sau in realizarea unor amenajari speciale, cum ar fi un bar sau o piesa de mobilier care sa includa bambusul sau alte materiale oferite de companie.
Desi si-au dorit ca afacerea sa se bazeze numai pe productia de mobilier din bambus, cei de la Dual Bamboo au fost obligati de piata sa inceapa comercializarea directa a produselor sale. "Politica de pret a detailistilor de mobilier exotic, colonial din Romania ne-a obligat sa ne promovam si sa ne vindem singuri produsele. Acum constatam cu placere ca nu ne pare rau deloc. Oricum, noi am ramas cu ideea de a vinde la un pret cat mai mic pentru a vinde cat mai mult, politica care ne aduce noi clienti."
Chiar daca romanii nu sunt obisnuiti sa-si cumpere mobilier fabricat din materiale exotice, precum bambusul, directorul Dual Bamboo crede ca acestia au inceput sa-si schimbe preferintele in materie de mobilier. "Incet, foarte incet, incep sa apara si in revistele romanesti articole sau macar poze cu altfel de mobila decat 'PAL si aluminiu', iar cumparatorii isi dau seama ca pot alege si altceva. Sunt tot mai multi cei care vor ca mobila sa fie organica, prietenoasa, fara colturi, fara linii drepte, fara plastic si balamale nichelate", crede Munteanu. Furnizorii Dual Bamboo de materii exotice provin din Asia (Indonezia, China, Vietnam), restul de materii prime sunt achizitionate din Romania.
Fiind o afacere relativ tanara, cei de la Dual Bamboo vor sa se dedice acum mai mult pietei interne si mai putin exportului, desi Munteanu a primit solicitari din Grecia, Cipru sau Italia. "Deocamdata ne concentram ca livrarile din Romania sa fie la termenele promise. Cand vom creste mai mult, vom apela la agentii de vanzari din strainatate."
Ca orice afacere iesita din tipare, si producatorul de mobila din bambus s-a confruntat cu probleme. "Prima dificultate a fost tehnologia de prelucrare in asa fel incat mobila sa fie la fel de trainica ca si cea din lemn masiv. Apoi trunchiurile de bambus nu sunt standardizate, deci fiecare element al unui mobilier trebuie prelucrat manual", explica Munteanu, a carui companie a inceput cu doi angajati, are in prezent 20 de angajati si ar avea nevoie de alti 50 de angajati. "Acum problema numarul unu este recrutarea de personal. Se pare ca meseria de tamplar e o meserie pe cale de disparitie", spune Munteanu. Gasirea personalului adecvat este cu atat mai importanta cu cat in productia de mobilier din bambus, manopera reprezinta 70% din costuri.
Dar nu numai mobilierul din bambus incepe sa fie la moda, ci si cel din fier forjat. Utilizat initial in producerea mobilierului de gradina, fierul forjat a fost adus incet-incet si in interiorul caselor prin paturi, mese, scaune, birouri. Una dintre persoanele care au avut aceasta initiativa este Ioana Rosu, proprietara producatorului de mobilier din fier forjat Rimag din Targoviste.
Primul pas al Ioanei Rosu in productia de articole din fier forjat a fost facut in 1996, in urma unei solicitari din partea unui partener strain de a identifica producatori de obiecte decorative din fier forjat. "Ne-am hotarat sa le producem noi, desi nu aveam nici un fel de experienta in acest domeniu. Am inchiriat un spatiu de 200 mp la Gura Humorului, in care ne-am desfasurat activitatea vreme de patru luni. In acest interval nu am reusit sa demaram cu succes afacerea, ci doar sa invatam ce inseamna prelucrarea fierului forjat", povesteste Rosu.
Dupa o analiza a situatiei companiei, ea a decis ca cea mai buna solutie pentru diminuarea costurilor de productie era gasirea unui spatiu in apropierea surselor de materii prime (pentru diminuarea costurilor de transport, obtinerea de preturi de achizitie mai scazute si gasirea de forta de munca calificata in prelucrarea fierului).
"In noiembrie 1996 am luat decizia mutarii punctului de lucru la Targoviste (unde ne desfasuram activitatea si in prezent), initial intr-o hala inchiriata si pe masura ce afacerea s-a dezvoltat, am construit o hala de productie noua si am achizitionat utilaje noi si performante", spune Rosu, a carui companie isi desfasoara productia pe un spatiu de circa 5.000 mp. Desi au inceput prin productia de obiecte decorative din fier forjat, in 1998, cei de la Rimag au decis sa se reorienteze si sa inceapa productia de mobilier din fier forjat, activitate ce a necesitat o investitie initiala de 80.000 de dolari (72.000 de euro). In prezent, Rimag produce mobilier pentru casa (mese si scaune, paturi si noptiere, banchete si fotolii, cuiere, etajere, oglinzi, galerii) si gradina, restaurante, terase si, de circa doi ani, a inclus in productia curenta si garduri, porti, balustrade din fier forjat. Preturile mobilierului Rimag variaza intre 72 de lei (20 de euro) taburetul TREE si 1.750 de lei (494 de euro), patul ROMA cu baldachin.
Rimag a inregistrat in anul 2005 o cifra de afaceri de 3,8 millioane de lei (1,07 milioane de euro), cu 40% mai mare decat in anul 2004 datorita atragerii de noi clienti ca urmare a participarii la targuri si expozitii de profil atat in Romania, cat si in alte tari. "Pentru anul acesta estimam o crestere a cifrei de afaceri cu circa 20%, ca o consecinta a achizitionarii de utilaje noi si performante, precum si detinerii fortei de munca calificate", spune Rosu.
In timp ce Munteanu de la Dual Bamboo a decis sa se axeze numai pe piata interna, Rimag a avut o alta strategie, exporturile ocupand un loc important in vanzarile companiei. "La inceputul activitatii noastre cererea interna era mult inferioara celei externe, dar in timp ponderea vanzarilor la intern a inceput sa creasca comparativ cu exportul. In anul 2005 pana la 95% din productia noastra a fost exportata, iar pentru anul 2006 estimam o scadere a ponderii exportului pana la 80%", explica Rosu. Principalele piete externe de desfacere ale celor de la Rimag sunt Belgia, Franta si Germania, compania neavand un magazin de desfacere, ci doar un show-room in incinta fabricii din Targoviste.
Rimag a inceput productia de mobila din fier forjat cu 10-15 angajati si a ajuns acum la 100 de angajati, cresterea datorandu-se diversificarii gamei de produse si cresterii nivelului cererii care a condus la cresterea volumului productiei.
Planurile de viitor ale celor de la Rimag constau in deschiderea unui punct propriu de desfacere, care va fi amplasat in Otopeni, livrarea produselor direct consumatorului final pentru eliminarea intermediarilor, implementarea unei robotizari industriale, cresterea ponderii vanzarilor pe piata interna pana la 60%.
"Daca am lua-o de la inceput, am investi tot in aceasta afacere, dar, avand in vedere lipsa noastra de experienta de atunci si cunostintele reduse in domeniul productiei, am apela cu certitudine la consiliere in domeniile financiar si al productiei", a incheiat Rosu.


Afacerea pe scurt:
Investitia initiala intr-o companie ce produce mobila din bambus sau fier forjat variaza intre 73.000 de euro si 200.000 de euro
Puteti alege intre a va axa catre piata interna sau cea externa
Daca intentionati sa va concentrati catre piata romaneasca, aveti nevoie de cel putin un show-room
Cifra de afaceri anuala din productia de mobilier din fier forjat poate depasi 1 milion de euro
70% din costurile unui producator de mobila din bambus o reprezinta manopera
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania