Afaceri de la zero

Limuzine de lux pe sosele carpite

19.10.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


"Rasfatata" de unii cu supranumele de "tara a paradoxurilor", Romania este locul in care, uneori, e mai usor sa inchiriezi o limuzina decat sa iei autobuzul. Probabil ca acesta este motivul pentru care a inceput sa se dezvolte, deocamdata fara amploarea pe care o au in Occident, companii sI firme specializate in transport de lux. Poti astfel, cu nu apel telefonic sau un simplu clic, sa obtii o limuzina pentru ocazii speciale sau chiar pentru un banal drum la aeroport.



In Statele Unite, StarLimo ofera servicii de transport de lux printr-o retea mondiala de companii proprii, licente si afiliati in 480 de orase din 76 de tari. Incepand din 1991, presedinte al companiei americane este un roman, Dan Ivanescu. Din 2003, firma dezvolta acelasi gen de servicii si in Romania. StarLimo Services Romania dispune in prezent de o flota care cuprinde toate clasele de Mercedes, modele 2003 si 2004, de la limuzine la autoturisme de tip van, special echipate, cu mini-bar gratuit si telefon, soferi poligloti si chiar bodyguarzi. Cu o oferta de servicii orientata in special spre satisfacerea exigentelor clientilor din zona de bussines, compania estimeaza sa depaseasca 600.000 euro ca cifra de afaceri, la finele acestui an.





Investitii de sute de mii de dolari



Impreuna cu asociatul sau american, al carui bunic pusese, prin anii '30, la New York, bazele unei afaceri de "chauffeur drive" - inchiriere de masini de lux cu sofer -,Dorin Ivanescu a patruns in 1991 pe piata serviciilor de transport din zona metropolitana a Washington DC. "Am incercat sa construim o noua afacere pe fundatia existenta, sa revolutionam maniera in care acest tip de servicii erau oferite pe piata capitalei americane", spune el. Nascut si crescut la Bucuresti si plecat din tara in Statele Unite in anii '80, omul de afaceri este in prezent si presedintele Camerei de Comert romano-americane din Washington. "Mi-am promis ca atunci cand va aparea o posibilitate de a reveni in tara nu voi sta pe ganduri", spune el. A stat pe ganduri pana in 2003. Acum, dupa un an de activitate a firmei Star Limo Services Romania, Ivanescu spune ca a reussa demonstreze lumii intregi ca si romanii pot asigura servicii de transport la cel mai inalt nivel al standardelor occidentale. "Putem demonstra chiar, in clipa de fata, ca aceste standarde pot fi chiar depasite", crede el.



Despre potentialul pietei romanesti in acest domeniu, Julian Botta, managerul StarLimo Services Romania spune ca este "extraordinar", dar ca cererea pentru serviciile de transport de lux nu poate fi usor cuantificata. "Nu exista un lobby sau marketing pentru acest serviciu in cuantumul turismului de afaceri romanesc", explica, precizand ca in strategia companiei, marirea nisei de piata pe care o reprezinta turismul de business reprezinta o prioritate. "Vom pune la dispozitia omului de afaceri roman o unealta online prin care sa-si poata comanda in cateva clipe o masina cu sofer in fata firmei pentru a-l duce la o intalnire importanta."



In Statele Unite, compania Star Limo Services proceseaza 6000 de cereri pe zi de limuzine cu sofer, numai in zona Washington DC - New York, iar Botta considera ca StarLimo este prima companie pregatita sa faca fata unei cereri similare si in Romania. "Oferim transferuri in orice colt al lumii si asta ne face mai performanti, iar la Bucuresti, avem singurul birou pentru transfer de persoane inainte de vama din Aeroportul Otopeni si acest lucru ne avantajeaza." In luna septembrie, compania a investit 20.000 de euro intr-un sistem de rezervari, care interactioneaza cu toti afiliatii din cele 78 de tari si la care vor fi conectati toti operatorii importanti din turism, marile hoteluri si companiile din topul Fortune 500.



In 2003, investitia initiala in StarLimo Services Romania s-a ridicat la aproximativ 500.000 euro: 12 masini au fost comandate special la fabrica Mercedes din Stuttgart, de la care compania-mama din Washington achizitioneaza peste 300 de masini in fiecare an. "Recordul de masini folosite de clientii companiei noastre anul acesta a fost de 58 de masini pe zi, iar in momentul de fata suntem singurii care pot oferi in Romania toate clasele de Mercedes, C, E, S si V, modele 2004", considera managerul. Julian Botta are o experienta de peste trei ani in management de resurse umane, a urmat un training in Statele Unite si este de parere ca, in acest domeniu, piata americana este "un gigant de consumatori in adevaratul sens al cuvantului". La Bucuresti, el a fost suprins ca tot companiile americane si oamenii de afaceri de acolo ii apeleaza cu preponderenta. "Este o valoare putin cunoscuta in cultura de bussines autohtona", mai crede el.





O zi costa intre 75 si 230 de euro



In Statele Unite, inchirierea unei limuzine costa intre 50 si 150 dolari/pe ora; nu poti insa inchiria o limuzina doar pentru o ora, ci pentru un minimum intre 3 si 8 ore, in functie de sezon. In Romania, Star Limo Services are preturi diferentiate: preturi de corporate - pentru managerii de top, cei din Fortune 500, negociate international sau national, preturi pentru agentiile de turism, pentru tur-operatorii globali, dar si preturi "de lista", pentru clienti fara "istorie" cu compania. Pentru acestia din urma, pretul unei zile de inchiriere se situeaza intre 75 si 230 euro, in functie de clasa masinii solicitate, iar un transfer de aeroport poate costa intre 10 si 68 euro.



Pana in prezent, cea mai solicitata a masina a fost Mercedes Benz clasa E, iar cel mai tarziu in ianuarie anul viitor, compania va pune la dispozitia clientilor o limuzina Mercedes Maybach. Special pentru capitala, firma a introdus un serviciu de transport cu masini in 3 volume, la preturi care pornesc de la 5 euro, pentru calatorii cu 5 km inclusi. Printre ofertele speciale se numara o calatorie Bucuresti-Constanta, 266 euro, dus-intors, cu 25% discount si transferul de la aeroport la Sofitel - 15 euro. De asemenea, trei pasageri pot calatori de la Bucuresti la Cluj dus-intors intr-un Mercedes clasa E din 2003 la un pret cu 25% mai mic decat pretul unui bilet de avion.





De la Boney M la Zdob si Zdup



Despre concurenta, Botta spune ca aceasta nu constituie o problema, desi exista si o piata "neagra", nu numai cea "oficiala". Anul trecut, StarLimo Services a incheiat un parteneriat cu Europcar, o companie importanta de rent-a-car, care-i va transfera toate cererile pentru masini de lux cu sofer pentru Statele Unite si spera sa incheie astfel de acorduri si in Romania. "In ceea ce priveste cealalta piata, cea neagra, speram sa o inghitim cat mai repede. Jucatorii importanti sunt dominati de noi pe plan mondial, iar cei locali nu se pot fortifica. Respectam si analizam saptamanal ofertele, masinile si politicile de pret existente pe piata si avem puterea de a concura pe toate nisele de piata." Cat despre clienti, acestia au fost de la presedinti de state, cu ocazia unor summit-uri si conferinte internationale pentru care StarLimo Services a asigurat serviciile de transport, la manageri de multinationale, dar si formatii straine precum BoneyM si Siver sau autohtone, Zdob si Zdub, Asia, O-zone si ProConsul. Managerului de la StarLimo cel mai mult ii place sa vorbeasca insa despre angajati. Acum in numar de 28, vor fi la sfarsitul anului 40. "Oamenii sunt valoarea adevarata pe care noi o aducem pe piata. Nici unul dintre ei nu lucrase ca sofer inainte de angajare, toti au fost instruiti si trecuti prin cultura companiei, invatati sa priveasca aceasta activitate ca pe o relatie umana cu castiguri de ambele parti." cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania