Afaceri de la zero

Lor nu le ramane decat sa spuna "Da"

28.09.2005, 18:20 Autor: Andreea Groenendijk
Daca vi se pare ca nunta a devenit brusc un eveniment mult mai reconfortant decat in varianta veche, cand mama, matusa, soacra si toate celelalte rude alergau in toate partile, dornice sa ajute, atunci probabil ca ati avut inspiratia sa angajati un "wedding planner". Pentru ca nu vor ca ziua cea mai fericita din viata sa devina o corvoada, tot mai multe tinere cupluri aleg sa apeleze la o firma specializata in organizarea de nunti.

"Daca cineva isi inchipuie ca la usa agentiei suna doar clientii care isi pot permite nunti exorbitante, se insala", spune Alina Caraman, directorul agentiei Bon Mariage din Bucuresti, care se ocupa cu organizare de nunti. Potrivit acesteia, exista cereri atat din Bucuresti, cat si din provincie, agentia organizand astfel de evenimente si in Slatina, Galati, Neptun sau Bacau.

Bon Mariage a fost infiintata in anul 2000. "Inspirata de modelul american, am creat prima agentie organizatoare de nunti de pe piata romaneasca. Un avantaj a fost ca in studentie m-am ocupat si de filmari la nunti, si astfel am inteles ce lipseste si de ce are nevoie o nunta la cheie, unde mirii sa nu aiba nici o bataie de cap", spune Caraman.

Firma a inceput cu 4 angajati, care se ocupau de tot ce era nevoie pentru o nunta, iat in prezent are 17 angajati si poate organiza mai multe evenimente simultan. Bon Mariage a organizat pana acum peste 1.000 de nunti, dintre care o mare parte pentru celebritati ale lumii mondene bucurestene.

In general, pentru o nunta de minimum 70 de persoane, tariful porneste din jurul sumei de 4.000 de euro. In acesta intra masa la restaurant, decoratiunile, transportul, invitatiile, un cameraman, un fotograf si alte servicii. Unele agentii au chiar contracte cu crescatori de porumbei albi, pe care ii aduc la nunta. Cerintele clientilor sunt din ce in ce mai sofisticate, spun reprezentantii agentiilor, iar limitele superioare ale sumelor cheltuite pentru un astfel de eveniment se muta tot mai sus. Agentiile ofera consiliere in absolut toate domeniile adiacente evenimentului.

Dar si veniturile sunt pe masura. Bon Mariage a inregistrat o cifra de afaceri de 2,6 milioane lei (650.000 de euro) in anul 2004.



Programarile, cu 9 luni in avans

"Pentru ca o nunta sa poata fi organizata bine, clientul trebuie sa vina la noi cu circa 9 luni inainte, dar il servim si pe ultima suta de metri", spune Luiza Banner, de la agentia organizatoare de nunti Banner, din Bucuresti.

Ea explica faptul ca, pentru a putea organiza o nunta, agentia are nevoie de 3 saptamani pana la o luna, dar exista clientii care vin si cu doua zile inaintea evenimentului, pentru anumite servicii.

"In ziua nuntii mergem, de dimineata, si facem decoratiunile din biserica, apoi, dupa nunta, trebuie sa le strangem imediat, pentru ca urmeaza alte ceremonii, spune Banner. "Sunt foarte multe de facut si clientul a inceput sa inteleaga nevoia de a apela la un specialist", a continuat aceasta.

Agentia Banner a fost deschisa in urma cu trei ani, pornind de la ideea pe care sotii Banner au avut-o urmarind filmul "Tatal miresei".

"Ne-am dat seama ca era nevoie de asa ceva in Romania", spune reprezentanta agentiei. Cei doi erau economisti, asa ca trecerea a fost una destul de radicala. "Am studiat, am citit. Exista foarte multe servicii, foarte multe optiuni, iar acum sunt foarte multe astfel de firme pe piata", a continuat Banner. Investitia initiala a fost de 15.000 de euro si a constat in achizitionarea unei limuzine Lincoln cu noua locuri.



Postul e de vina

Potrivit reprezentantei Bon Mariage, activitatea poate fi considerata oarecum sezoniera, intr-o tara majoritar de religie ortodoxa, unde 6 luni pe an nu se pot organiza nunti.

"Putem spune ca percepem aceasta perioada ca pe una de relaxare, in sensul in care doar weekend-urile sunt libere, in timpul saptamanii avand stabilite intalniri la sediul firmei cu clientii", declara Caraman. Fiind o afacere sezoniera, datorita postului ortodox care se intinde, cumulat, pe o perioada de sase luni, salvarea vine si din organizarea de nunti pentru persoane de alte religii.

Caraman spune ca afacerea este profitabila doar in corelatie cu alte activitati, deoarece perioada de post de sase luni impusa de religie nu aduce nici un fel de venit firmei.

"Majoritatea trendurilor pentru succesul in afaceri au fost luate din America", spune Caraman. Potrivit acesteia, cerintele clientilor au evoluat mult in ultimii cinci ani, datorita, partial, si unui mai mare acces la informatii, dar si adaptarii a ceea ce exista in strainatate la piata din Romania. "In ultimul an, am organizat foarte multe evenimente in afara Bucurestiului, ajutati si de elementul de noutate reprezentat de corturi, ceea ce ne-a permis sa exploatam mult mai mult ideea de nunta in aer liber", a incheiat Caraman.

Rolul agentiei de wedding planning este de a organiza un eveniment cat mai apropiat de cerintele clientului, incadrandu-se in bugetul acestuia. Reprezentantii industriei spun ca o parte a celor ce urmeaza sa se casatoreasca vin la usa agentiei fara a avea macar o idee despre cum vor sa se organizeze nunta, iar arunci munca wedding-planner-ului este cu atat mai grea. Acesta incepe prin a propune un restaurant, din cele disponibile, apoi se lucreaza la decoratiuni, invitatii, transport, se contracteaza un salon pentru coafura si machiajul miresei, o casa de moda pentru rochia acesteia. Totul in functie de preferintele clientilor. Iar, la cererea miresei, exista o persoana care o urmeaza peste tot atat in ziua nuntii, cat si la alegerea rochiei, a acesoriilor, a machiajului etc.



Cea mai scumpa, 15.000 de euro

Luiza Banner spune ca un bun wedding planner este un bun organizator, un individ creativ, un bun vanzator, cel ce stie sa ii ofere clientului ceea ce i se potriveste cel mai bine. Agentia are contract si cu un operator de turism, care poate acorda reduceri mirilor care aleg sa plece in luna de miere prin intermediul lor. Potrivit reprezentantei, cea mai neobisnuita nunta organizata de agentie a fost cea in care mirii si nuntasii au mers pe motociclete Harley Davidson, dar si "nunta margareta", in care tema, de la decoratiuni pana la rochia miresei, a fost floarea de margareta. Intr-un alt caz, mirele a cerut agentiei sa mearga sa achite o masina pentru mireasa, iar autovehiculul a fost livrat la eveniment. Totodata, cea mai ieftina nunta a costat 2.000 de euro, iar cea mai scumpa 15.000 de euro.

Banner spune ca, sezonul acesta, o nunta de nivel mediu se ridica la suma de 6.000 de euro, iar clientul tinta este individul cu un venit mediu spre mare. Reprezentanta agentiei estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de circa 60% in 2005.

Daca ati vazut pe strada cate o masina de epoca in care trona fericit un cuplu de tineri casatoriti, nu e exclus ca acesta sa fie rezultatul apelarii la o agentie de wedding planning. La o asemenea priveliste, unii isi doresc si ei o astfel de nunta. Altora le vine ideea deschiderii unui business. O mare parte a celor care au inceput o astfel de afacere spun ca au pornit de la situatii cu care ei insisi s-au confruntat.

"Ideea ne-a venit in momentul in care asociatul meu a fost invitat la o nunta si, in urma unor "mici" probleme aparute chiar de la inceputul evenimentului, fiind prieten cu mirii, a trebuit sa se ocupe de rezolvarea lor", spune Alexandru Geana, manager al agentiei timisorene Just Married.



Se cer nunti in aer liber

El spune ca firma sa a organizat pana acum nunti in toata zona de vest a tarii, in judetele Timis, Caras-Severin, Hunedoara, Mehedinti, Arad.

"Dupa o munca asidua de cautare a informatiilor referitoare la acest gen de afacere, ne-am hotarat sa demaram", a continuat Geana. El spune ca inceputul a fost dificil, deoarece lumea nu avea obiceiul de a lasa pe altii sa se ocupe de nunta lor.

Trendul, spune reprezentantul Just Married, a evoluat catre peisaje naturale. "Se pare ca lumea cauta zone de verdeata, cat mai linistite si cu aer cat mai curat", explica Geana. Pe de alta parte, agentia Banner a organizat o nunta pe un vapor in Mediterana.

"Preturile practicate sunt pentru toate buzunarele. Un pachet complet poate incepe de la 3.000 de euro si poate ajunge pana la 10-15.000 de euro, in functie de cerintele fiecaruia", spune Geana. Potrivit acestuia, cea mai scumpa nunta organizata de agentie, care insa nu a inclus toate serviciile, a costat 7.000 de euro.

"Nu pot spune ca ne adresam unui anumit gen de clienti. Avem de organizat foarte multe nunti si la camine culturale de la sate, dar si nunti ale unor medici, avocati, notari, personalitati politice", explica timisoreanul.

"La inceput clientii nu prea stiau ce vor. Pe masura ce participa la tot mai multe evenimente organizate, vad la televizor, in reviste, le cresc cerintele si le vin din ce in ce mai multe idei", a declarat Geana.

Agentia Just Married, infiintata in anul 2001, a inregistrat o cifra de afaceri de 120.000 de euro in 2004 si 45.000 de euro in primele sase luni ale anului curent, insa, spune Geana, majoritatea evenimentelor au loc in a doua jumatate a anului.

Cresterea, explica acesta, se bazeaza pe faptul ca tot mai multe restaurante au inceput sa ofere servicii legate de organizarea nuntilor. "Anul acesta speram sa reusim sa oferim nunti in cort", a conchis reprezentantul Just Married. andreea.groenendijk@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania