Afaceri de la zero

Macar omleta de dimineata premara-mi-o tu

18.02.2003, 00:00 Autor: Diana Sava

Pentru un om cu cariera sau pur si simplu cu o slujba obositoare, timpul liber este mult prea pretios pentru a fi petrecut in bucatarie gatind. De aceea, obiceiul occidental de a cumpara de la magazin produse semipreparate sau proaspat gatite pentru a rezolva problema pranzului sau a cinei s-a extins in ultimii ani si in randul romanilor grabiti, care n-au timp - uneori nici bani - sa mearga la restaurant, dar n-au nici chef de fast-food. Totusi, piata acestor produse se dezvolta inca relativ lent. Mai intai e vorba de mentalitatea ca semipreparatele sau mancarea cumparata de gata de la magazin contravin valorilor traditionale ale familiei, fiindca strica imaginea mesei luate in familie si gatite neaparat de stapana casei. Mai apoi e vorba de amintirea celebrelor magazine dinainte de 1989 care comercializau semipreparate culinare, unde nici prospetimea, nici gustul marfii vandute nu indreptateau cine stie ce denumirea lor generica de Gospodina.
La ora actuala, astfel de produse se gasesc in general in cadrul supermarketurilor (Billa, Nic, La Fourmi, Mega Image) si al hipermarketurilor (Carrefour) si fie sunt furnizate de firme de catering, fie sunt preparate sub ochii clientului. Aceasta presupune investitii mari, dar la care comerciantii sunt dispusi, pentru ca este vorba de o piata in plina expansiune. Firmele care au intrat pe aceasta piata au inteles si potentialul ei, dar si preferintele culinare conservatoare ale romanilor, astfel incat din oferta lor sunt nelipsite sarmalele, snitelele sau tocanita.
Asemenea produse, foarte cunoscute inainte de 1989 din pomenita retea Gospodina, sunt din nou cautate pe piata, insa numai atata vreme cat sunt vandute intr-un loc care poate oferi garantii ca nu e vorba de marfa expirata sau de calitate proasta. Femeile sunt principalele adepte ale acestor produse, dar si barbatii le cumpara.

Ce nu se vinde se arunca in 48 de ore
Inca de la infiintare, in iunie 2001, hipermarketul Carrefour a avut departament de produse proaspat gatite, segment considerat foarte atractiv pentru clienti. "Chiar daca aparent piata romaneasca nu era pregatita pentru asemenea produse, ne-am asumat rolul de promotor, avand in vedere cresterea segmentului de clienti interesati de aceste produse si de acest tip de servicii", explica Francois Oliver, directorul executiv al Carrefour Romania.
Investitia totala in primul hipermarket Carrefour a fost de aproximativ 35 de milioane de euro, aceasta incluzand si dotarile corespunzatoare zonei Gastronomie. La inceput au fost 36 de produse, iar la ora actuala sunt aproximativ 60. "Gama de produse, toate preparate pe loc, sub ochii clientilor, este foarte dinamica, tine cont de sezonalitate si de obiceiurile de consum ale romanilor. Productia se realizeaza in functie de estimarile de vanzare si de fluxul de clienti. Termenul de valabilitate a produselor este de 48 de ore si, conform normelor de calitate Carrefour, produsele care nu sunt vandute in cadrul acestui termen se arunca", spune Olivier.
Fiecare familie de produse are un "lider" - in general produsele consumate in mod traditional de romani, ca de exemplu salate, chiftele, snitel, sarmale, tochitura, piftie. Preturile variaza intre 69.000 de lei si 250.000 de lei pe kilogram. Salata orientala costa 59.900 de lei pe kilogram, salata Aa€c la rousse 79.900 de lei kilogramul, iar salata ardeleneasca 169.900 de lei kilogramul. Puiul Shanghai costa 199.900 de lei kilogramul, iar tochitura, 170.000 de lei pe kilogram. Bucatarii care prepara produsele la Carrefour au fost atent selectionati si sunt supervizati de Francois Tassaux, unul dintre cei mai buni specialisti gastronomi din Romania.
"Segmentul de clienti care cumpara astfel de produse este reprezentat de cei cu varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani. Aceasta piata este in formare si are foarte mari perspective de evolutie. Pe acest segment avem numerosi concurenti, fiind o piata dinamica si in progresie evidenta", afirma directorul executiv al Carrefour Romania.
Spre deosebire de tarile occidentale, in Romania nivelul de consum, ca si gama de sortimente, sunt mai mici. "Cifrele arata insa o crestere calitativa si o diversificare a gamei, la solicitarea clientilor, care sunt dornici de nou si extrem de exigenti".

Seara se vinde mai mult
Lantul de supermarketuri Nic comercializeaza, de aproximativ trei ani de zile, produse semipreparate si proaspat gatite. La inceput au fost doar zece produse, iar la ora actuala sunt peste 50.
La Nic, salatele costa intre 40.000 de lei si 100.000 de lei pe kilogram, in functie de tipul de ingrediente folosite. "Cele care sunt preparate numai din legume sunt mai ieftine, iar cele care au carne sunt mai scumpe", afirma Georgeta Danila, vanzatoare. Preparatele din peste si pane din carne costa intre 60.000-70.000 de lei si 100.000 de lei kilogramul. "Toate produsele se vand foarte bine, dar in special chiftelele si snitelele de pui", explica Danila.
Un kilogram de chiftele de pui costa 192.000 de lei, iar unul de snitel de pui 214.000 de lei. Pulpele de pui la cuptor costa 169.000 de lei pe kilogram, iar ciocanelele pane costa 172.000 de lei kilogramul. Un kilogram de salata Aa€c la rousse costa 74.300 de lei, unul de salata berlineza 116.100 de lei, unul de salata de ciuperci 123.500 de lei, iar unul de salata orientala de post 64.300 de lei. Mancarea de mazare cu marar costa 104.000 de lei kilogramul, sarmalele cu carne 89.000 de lei kilogramul, iar varza Aa€c la Cluj 84.500 de lei kilogramul. Pilaful sarbesc costa 64.400 de lei kilogramul, iar piureul de cartofi 49.900 de lei kilogramul. Pastele mexicane costa 84.400 de lei, lasagna 156.000 de lei kilogramul, macroul marinat 184.500 de lei kilogramul si macroul la cuptor 155.000 de lei pe kilogram.
Cererea este destul de mare, iar cumparatorii sunt de toate varstele si de toate categoriile sociale, dupa cum spune Georgeta Danila - de la muncitorii care lucreaza cu ziua si salariatii firmelor din jur, pana la batranii obisnuiti de decenii bune sa-si cumpere semipreparate din oras.
Pe parcursul unei zile, aceste produse se vand cel mai bine intre orele 12-15 si seara. Unele produse sunt preparate in cadrul supermarketului Nic din Cotroceni si apoi livrate spre celelalte sedii, dar majoritatea sunt furnizate de mai multe firme de catering, printre care Ginacris, Sardes, Cucina, Vicorom Prod, Stany Economic si A&D. Produsele au termen de valabilitate 72 de ore, dar vanzatoarea afirma ca niciodata nu ramane marfa peste zi, intrucat cererea e mare. "Cei care iau pentru masa de pranz comanda cate 200-300 de grame dintr-un produs, dar cei care vin seara si iau pentru acasa iau cate unul sau doua kilograme".

Unora chiar nu le place sa gateasca
O firma de catering e un restaurant mobil, fie ca este vorba despre cateringul de firma (asigurarea dejunului pentru angajatii unei firme) sau cateringul de evenimente (receptii, dineuri, cocteiluri). Pe langa aceste doua segmente insa, foarte multe firme, pentru a face fata concurentei din domeniu, s-au extins si in alte zone de servicii, cum ar fi livrarea de produse alimentare catre supermarketuri.
A&D face acest lucru de mai mult de doi ani, dupa cum afirma Adrian Dinca, director general al firmei, iar produsele livrate sunt din cele mai variate, de la salate si chiftele pana la sarmale. "Cererea este oscilanta, depinde foarte mult de perioada anului. De exemplu, iarna merg foarte bine sarmalele, apoi nu mai merg. Noi livram in functie de comenzi. Cel mai bine merg salatele si snitelele de porc".
Preparatele din legume sunt mai ieftine decat cele din carne, dar si aici depinde de sezon, daca legumele respective sunt sau nu pe piata la momentul respectiv. "Daca materia prima este scumpa, creste si pretul produselor, fie ca este vorba de carne sau de legume care se gasesc mai greu pentru ca nu este sezonul lor".
In afara de Nic, firma lucreaza si cu supermarketurile Tip-Top si Albatros. Adrian Dinca considera ca segmentul de piata caruia i se adreseaza aceste servicii este foarte larg si include atat persoanele cu venituri medii si mari care au o cariera solicitanta si nu mai au timp de gatit, cat si persoane in varsta si cu venituri mai mici. "Cumpara si batranii, pentru ca este mai ieftin pentru ei sa le ia gata preparate decat sa cumpere ingredientele si sa le prepare acasa. In plus, au de unde alege, deoarece gama de produse se diversifica mereu", spune Dinca.
Fata de acum doi ani de zile, cererea a crescut mult - "atat de mult ca nu putem face fata". "Inainte de 1989, existau magazinele Gospodina, sau unele raioane in cadrul magazinelor Alimentara. Foarte multa lume cumpara de acolo. Si apoi, dupa 1989, totul a fost pana s-a aflat, pentru ca multi erau obisnuiti din anii anteriori cu astfel de servicii".
Segmentul de produse livrate catre supermarketuri reprezinta 20% din cifra de afaceri a firmei. Adrian Dinca considera ca pe viitor aceste servicii se vor dezvolta in continuare, pentru ca tendinta este ca femeile sa aiba cariere la fel de solicitante ca si ale barbatilor si "sa nu mai stea la cratita". "Va fi si la noi ca in strainatate. Acolo nici o femeie dupa opt ore de munca sau chiar mai mult nu mai are chef sa faca mancare. Este mult prea obosita pentru asta si, in plus, este mult mai comod sa cumpere mancarea, iar timpul care i-a ramas sa-l petreaca alaturi de familie sau relaxandu-se".

S-a inmultit si concurenta
Vicorom Prod SRL activeaza de patru ani de zile in domeniul productiei alimentare (semipreparate si preparate culinare). Toata activitatea firmei este indreptata spre retelele de supermarketuri: Nic, Mega Image, La Fourmi, Selgros.
"Livram produsele fie vrac, fie in caserole. In principal ne axam pe salate. Am inceput cu salata de icre, dar apoi pentru a face fata concurentei, ne-am orientat si spre alte produse", explica Florina Moldovan, directoarea firmei.
Produsele livrate vrac costa aproximativ 100.000 de lei pe kilogram, iar caserolele (de aproximativ 200 de grame) 30.000 de lei bucata. "Pretul este stabilit in functie de costul materiei prime. Daca aceasta este scumpa, si noi trebuie sa crestem pretul, ca sa facem fata cheltuielilor".
Segmentul de clientela interesat de astfel de produse este reprezentat, in opinia Florinei Moldovan, de cei care nu au timp liber pentru ca au un loc de munca unde isi petrec cea mai mare parte a zilei.
"Cerere exista, dar si concurenta s-a inmultit. La ora actuala toata lumea crede ca daca se pricepe la gatit poate incepe o astfel de afacere. Dar e gresit, pentru ca una este sa gatesti acasa pentru patru persoane si alta este sa fii furnizor, sa prepari cantitati foarte mari".
Pe viitor, directoarea Vicorom crede ca aceasta piata se va extinde, dar ca ritmul de dezvoltare va depinde foarte mult de puterea de cumparare a populatiei. "Noi producem lunar tone de astfel de produse si le livram zilnic, dar pentru ca segmentul de populatie care cumpara sa creasca trebuie ca in primul rand sa creasca nivelul de trai. Sunt inca anumite categorii de populatie care considera aceste produse foarte scumpe", spune Florina Moldovan.

Ce spun consumatorii
Fie ca e livrata la caserole sau in cratite mari, asezate pe plite pentru a fi pastrate calde, acest gen de mancare pare pentru multi cea mai buna alternativa la masa luata acasa ori la restaurant. Majoritatea celor care cumpara aceste produse sunt clienti constanti, cumpara frecvent, in special pentru masa de pranz, dar si pentru acasa.
"Cumpar mai mereu de aici, impreuna cu colegele mele de serviciu. Nu chiar in fiecare zi a saptamanii, dar de doua-trei ori pe saptamana da, pentru ca mancarea este proaspata, gustoasa si mereu poti alege altceva. Deja avem fiecare produse preferate, dar uneori incercam si altceva. Daca masa de pranz este hranitoare, seara mananc ceva usor si scap de gatit pe ziua respectiva, ceea ce este extraordinar", explica Adina, 26 de ani.
"Lucrez in apropiere si inainte sa ma angajez la aceasta firma nici nu ma gandeam sa mananc asa ceva, pentru ca nu aveam incredere in aceste produse. Gandeam ca mancare buna ca mama nu face nimeni, dar apoi am descoperit ca si aceasta este foarte buna. In primul rand imi place pentru ca este proaspata. Pana acum nu am avut probleme si, de ceva vreme, sunt client fidel", afirma Laurentiu, 31 de ani.
"Nici nu prea am timp liber, dar, sincera sa fiu, nici nu prea imi place sa gatesc. Iar sotul meu este un gurmand, asa ca de cele mai multe ori apelez la aceste produse pentru acasa. Nu trebuie sa mai stau in bucatarie si suntem fericiti amandoi, si eu si sotul meu", spune Daria, 27 de ani.
"De obicei alerg toata ziua. Sunt agent de vanzari si nu prea am timp. In cursul zilei nu am timp sa mananc altceva decat un baton. Dar seara vin si imi cumpar mancare gatita. Macar o masa sa fie asa cum trebuie", spune Andrei, 24 de ani.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania