Afaceri de la zero
Mobilierul pentru copii: o afacere cu Cavaleri, Printese si oportunitati de castiguri

Mobilierul pentru copii: o afacere cu Cavaleri, Printese si oportunitati de castiguri

12.04.2007, 20:22 Autor: Adriana Rosoga
Dezvoltarea pietei imobiliare si clientii "educati" sunt factorii ce au dus in ultimii ani la explozia pietei mobilierului. Pentru intreprinzatori, segmentul mobilierului pentru copii promite oportunitati de extindere a afacerilor, in special in provincie, unde aceasta nisa de piata este slab acoperita.
Afacerea a inceput in anul 1992 cu doi asociati, care aveau putin peste 30 de ani. "Atunci lucram amandoi intr-o cooperatie mestesugareasca, proprietate privata, unde se produceau in special scaune pentru export, si care trebuia sa se descurce singura cu comenzile si desfacerea", isi aminteste Iulian Ojog, directorul firmei Flaro din Botosani. Aceasta experienta i-a ajutat mai tarziu sa-si dezvolte afacerea.
S-au hotarat sa-si porneasca propria afacere in momentul in care au constatat ca unele idei de concepere a mobilierului nu le-au putut pune in practica la locul de munca. Oportunitatea a venit din partea unei societati din Italia, interesata de produsele concepute de cei doi tineri. Practic au primit comenzi inainte de a avea infiintata societatea. Au executat comanda pe unde au putut si intre timp au facut actele societatii.
"Am abandonat serviciul, functiile si salariul sigur si am trecut la salopeta.
Ultimele salarii s-au transformat in capitalul social al firmei si apartamentele au devenit gaj la banca unde am realizat un imprumut pentru a achizitiona cateva utilaje", povesteste Ojog.
Initial s-au ocupat cu productia unei game diversificate de mic mobilier din lemn masiv. Primele comenzi au fost pentru export prin intermediari, insa acestia le-au creat o serie de probleme.
Afacerea cu mobilier pentru copii a inceput mai tarziu. In 1997 erau pe punctul de a abandona, dar, intr-o zi au dat curs unui anunt in care cineva dorea sa produca triciclete din lemn masiv. "In situatia in care ne aflam am dat curs anuntului. Am intrat in posesia schitelor si dupa ce in prima faza am crezut ca nu avem dotarea necesara pentru a produce acea jucarie am revenit si am hotarat ca trebuie sa incercam pentru ca nu prea mai aveam variante", mentioneaza Ojog.
Au contactat persoana din Belgia care a venit cu ideea si au pornit productia. Urmareau realizarea unui articol robust, rezistent la lovituri care sa-i permita copilului sa-l "surubareasca". Acesta a fost primul produs, dupa care a urmat o perioada in care au creat multe modele, in special jucarii pe roti functionale.
Pe parcurs au fost nevoiti sa diversifice gama de produse, iar o pondere importanta o reprezinta mobilierul din lemn masiv pentru copii, un segment pe care il considera putin cam neglijat in prezent.
"Am constatat ca epoca plasticului si a pal-ului melaminat a trecut de apogeu si cumparatorii sunt interesati din ce in ce mai mult de produse din lemn masiv", precizeaza Ojog.
In dezvoltarea afacerii s-a mers in special pe trei directii: dotarea cu utilaje, crearea de noi produse si extinderea pietei de desfacere.
Utilajele initiale au fost improvizate si dupa primele comenzi au reusit sa faca un imprumut la banca pe care l-au garantat cu locuintele proprietate personala. A urmat apoi un program de investitii in utilaje, cladiri si intr-un teren.
Firma produce in prezent peste o suta de modele de jucarii, in special pe roti (triciclete, trotinete, mergatoare, ajutoare la mers), alte jucarii (balansoare), mic mobilier pentru copii destinat atat pentru casa, cat si pentru gradinite (scaune, mese, birouri) si decoratiuni (cuiere, metre). Modelele sunt proprietatea societatii, fiind inregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).
Initial, vanzarile au inceput in Belgia prin livrarea directa in magazine. Adevaratul salt s-a produs insa prin participarea la "Targul International de jucarii de la N?rnberg". In prezent, produsele Flaro ajung in toata Europa de Vest, Japonia si SUA.
In 2006 au testat si piata din Romania prin participarea la "Targul Kidex", din Bucuresti, si prin crearea unui site pe internet.
"Am constatat ca si romanii apreciaza produsele noastre, dar suntem dezamagiti ca nu am gasit pana in prezent un distribuitor, si, pentru moment, clientii romani apeleaza direct la noi", precizeaza Ojog. El adauga ca pentru firma o piata importanta o reprezinta gradinitele particulare cu care au inceput deja o colaborare pe care doresc sa o dezvolte in viitor.
Cifra de afaceri a avut o crestere constanta, situandu-se in jurul valorii de 80.000 de euro incepand din 2000, si a ajuns la 800.000 de euro in 2004 si un profit de 75.000 de euro, acesta fiind anul de varf al activitatii firmei atat ca valoare a productiei, cat si a numarului de salariati. Conform Ministerului de Finante, in 2005, Flaro a inregistrat o cifra de afaceri de peste 500.000 de euro, in scadere fata de anul anterior. Probleme au fost si cu lipsa fortei de lucru calificat si cu produsele concurente fabricate in China. Asta i-a determinat ca in doi ani de zile sa scada numarul de salariati la jumatate.
Iulian Ojog spune ca nu ar recomanda in acest moment niciunui intreprinzator sa investeasca in acest business din cauza problemelor care exista in domeniu si a faptului ca Romania nu are inca o strategie pentru industria mobilei.
"Eu nu stiu daca as proceda la fel ca acum 15 ani, cu toate ca imi place foarte mult ce fac si asta imi da multa satisfactie. Pentru moment exportatorii sunt "furati" prin cresterea artificiala a leului, cu urmari imprevizibile in viitor", spune Ojag.
Ideea deschiderii unui magazin cu articole pentru copii o avea inca din vara anului 2003, cand a devenit la proaspat tatic.
Rasvan Ciuculin, Managing Partner la Baby Design, avea pe atunci notiuni foarte vagi despre ce presupunea mobilierul pentru bebelusi, iar camera copilului se putea mobila doar apeland la micile firme producatoare de mobilier la comanda.
Avea insa suficienta experienta in vanzari, iar asociata sa avea cunostinte pe partea de marketing si retail, pentru a incerca sa porneasca o afacere pe cont propriu.
La sfarsitul lui 2004 gasisera deja primul furnizor si nisa de piata pe care sa isi dezvolte afacerea - mobilier si accesorii pentru bebelusi. Anul urmator s-au ocupat doar de activitatea de distributie.
Principalul impediment pentru deschiderea unui magazin a fost insa gasirea unui spatiu comercial adecvat. Primul magazin Babydesign a fost deschis in mai 2006, iar in martie anul acesta l-au deschis pe cel de-al doilea magazin, axat pe mobilier pentru copii prescolari si scolari.
Cei doi asociati au ales ca mijloace principale de promovare targurile si expozitiile pentru copii, precum si promovarea pe internet. Primul client l-au avut chiar in prima zi in care au deschis magazinul, pe partea de retail.
Investitia initiala s-a ridicat la aproximativ 13.000 de euro, din care jumatate au fost cheltuiti pentru amenajarea primului magazin, restul fiind investiti in stocul de marfa.
Fiecare camera pentru copii pe care o au spre vanzare are un motiv central in jurul caruia se face toata amenajarea - Printesa, Cavalerul, Delfinul, Culoare, Rustic, Elegant. De asemenea camerele sunt complet amenajate: de la lenjerii si perdele, la tapet, covoare, micile accesorii si decoratiuni.
Pentru a fi la curent cu noutatile in materie de mobilier pentru copii, asociatii Baby Design viziteaza targurile internationale de profil, atat cele de mobila, cat si cele pentru copii.
Ciuculin considera ca dezvoltarea pietei imobiliare, cresterea veniturilor, faptul ca au aparut clienti "educati" din punct de vedere estetic, sunt factori care fac ca piata de mobilier sa devina una tot mai atractiva.
Pentru 2007 Ciuculin estimeaza o cifra de afaceri de 600.000 de euro, numai pe retail. Aceasta ar isemna o cota de 5% din piata de mobilier pentru copii intre 0 - 12 ani, piata a carei valoare o estimeaza la 12 mil. de euro.
Pe partea de retail, profitul a fost obtinut incepand cu a doua luna de functionare a magazinului. Pentru a nu apela la credite bancare, finantarea a fost asigurata prin reinvestirea profitului.
De asemenea, investitii au mai fost realizate in mod continuu in promovare, bugetul alocat fiind de 7-8% din cifra de afaceri. Cele mai mari investitii sunt insa in stocul de marfa. "La momentul de fata, avem in oferta peste douazeci si cinci de seturi de mobilier avand intre cinci si cincisprezece piese pe set. Ne straduim sa avem un stoc suficient, astfel incat timpul de onorare a comenzilor sa fie cat mai mic, aceasta fiind o cerinta majora a clientilor", precizeaza Ciuculin.
Targetul firmei este reprezentat de parinti sau viitori parinti cu venituri peste medie si cu varste intre 25 si 40 de ani.
Principalul furnizor al firmei este Faktum Butor, cel mai mare producator de mobilier din pal pentru copii din Ungaria, pentru care este si principalul reprezentant pentru Romania. Pentru al doilea magazin s-au axat mai mult pe mobilier din lemn masiv, principalii furnizori fiind o firma din Germania si una din Franta.
Numarul angajatilor a crescut odata cu dezvoltarea firmei, de la trei la zece angajati.
Din punctul de vedere al lui Ciuculin, concurenta cea mai puternica este in Bucuresti.
"Totusi piata nu este matura si mai sunt destule nise neacoperite. Pentru provincie, segmentul mobilierului pentru copii este foarte slab acoperit. Acolo vor fi oportunitati foarte mari in urmatorii doi-trei ani", mentioneaza el.
Ca planuri pentru afacerea sa, Ciuculin a precizat ca pe termen scurt obiectivul este dezvoltarea celor doua magazine existente si a retelei de distribuitori la nivel national. In iarna umeaza sa deschida al treilea magazin in Bucuresti, urmand ca pana la sfarsitul anului 2008 sa extinda reteaua de magazine si in provincie.
Intrebat despre sfaturile pe care le-ar da unui tanar intreprinzator, Ciuculin a spus ca in momentul in care doresti sa pornesti o afacere pe cont propriu este bine sa ai o perspectiva de ansamblu asupra mediului de afaceri din Romania, si in particular asupra segmentului caruia vrei sa te adresezi.
"Pentru un tanar intreprinzator un avantaj l-ar constitui cunostinte minime de management financiar si de vanzari (marketing)".
El considera ca fiind mult mai importanta decat experienta anterioara vizitarea unui targ de profil din afara sau o excursie de doua-trei zile intr-un stat UE pentru a vedea la ce nivel sunt acolo afacerile din segmentul care te intereseaza si pentru a "imprumuta" din experienta lor.
Ciuculin este de parere ca mediul de afaceri din Romania ofera inca multe oportunitati pentru un tanar intreprinzator.
"Care sunt ingredientele unei afaceri de succes? Ideea afacerii (sau gasirea unei nise de piata), finantare care sa acopere macar primele sase luni de functionare, oamenii care sa sustina cresterea afacerii si, bineinteles, o doza mare de optimism".
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania