Afaceri de la zero

Multinationalele angajeaza urgent studenti fara experienta

26.03.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


"Si acum, ca le-am lasat CV-ul, in cat timp o sa ma contacteze?", isi intreaba o studenta colegul de facultate. "Cu prima ocazie", zice acesta ironic. Neincredere in fortele proprii, in cunostintele acumulate in facultate, in faptul ca ar putea fi selectati de una din firmele care participa la targul de locuri de munca "Zilele Carierei", organizat de asociatia internationala studenteasca AIESEC, la Academia de Studii Economice din Bucuresti, intre 23-25 si 29-31 martie.



Grupuri, grupuri, cu teancul de CV-uri sub brat, studentii se plimba printre standurile firmelor, atenti la ofertele lansate special pentru ei, completand chestionare sau formulare de CV. "Ce locuri de munca oferiti? In ce departament? Pot lasa si eu un CV?" Fie ca sunt interesati sau nu de post, fie ca sunt sau nu calificati pentru el, cei mai multi lasa cate un CV peste tot, ca sa intre macar in baza de date a firmei respective, in virtutea ideii ca nu se stie niciodata ce va fi, de unde va sari iepurele mai tarziu. Si este explicabil daca ne gandim ca timp de sase zile la ASE Bucuresti muntele vine la Mahomed si nu invers.



Daca "bobocii" au venit la targ mai mult din curiozitate si ca sa intre in baza de date a companiilor, cei din anii terminali si absolventii chiar au venit sa-si caute un loc de munca. In afara afara studentilor de la ASE, la targ au venit si cei de la alte facultati, de stat sau particulare, de la Comunicare, Relatii Publice, Jurnalism sau Stiinte Politice. In principal, acestia sunt interesati de posturi care corespund specializarii pe care au urmat-o in facultate, dar par entuziasmati si de ideea de a lucra in publicitate sau la un cotidian financiar, chiar daca nu stiu exact echivalentul in romana al termenilor "income" sau "revenue" si nu stapanesc prea bine terminologia financiara.





O slujba buna - minim 200 de euro



Stefania Capata este studenta in ultimul an la Facultatea de Studii Economice in Limbi Straine si ar vrea sa lucreze in marketing sau in administrarea afacerilor. "Nu am mai fost angajata pana acum, dar, in opinia mea, cred ca este o lipsa de oferte de job-uri serioase. In primul rand, o slujba buna presupune respect reciproc, un salariu decent, de minim 200 de euro si posibilitatea de a promova in compania respectiva", spune ea.



Majoritatea sunt atrasi de o slujba intr-o companie multinationala, pentru ca, sustin ei, salariul este acceptabil si exista si posibilitatea specializarii in strainatate sau a obtinerii unui post in strainatate. "Am dat la REI pentru ca mi s-a parut ca are legatura cu strainatatea. Nu stiu exact ce voi face, dar as vrea sa lucrez intr-o companie internationala, pe un post cat mai inalt. Pregatirea actuala nu-mi permite sa acced la un astfel de post. Cred ca un masterat in strainatate ar fi util si m-ar ajuta sa avansez mai repede", afirma Razvan Florea, student in anul al III-lea la Facultatea de Relatii Economice Internationale.



Acesta considera ca, in afara asociatiilor studentesti, si universitatile ar trebui sa se implice mai mult si sa-i consilieze pe studenti in alegerea carierei. "Stiu ca in strainatate sunt astfel de birouri de consiliere si cred ca ar trebui infiintate si la noi. Sau macar sa ne ajute mai mult cu programul de practica, obligatoriu pentru studenti, pentru ca imediat dupa facultate ne trezim ca nu avem experienta, iar cei mai multi angajatori tocmai asta cer".





Numai sa nu uite ce-au invatat in facultate



Cerinta legata de experienta este considerata de studenti principala piedica atunci cand doresc sa se angajeze. "Mi se pare o prostie sa ti se ceara experienta in conditiile in care abia ai terminat facultatea sau esti inca student. Eu am facut un liceu economic, acum sunt anul al III-lea la Facultatea de Finante-Banci si as vrea sa lucrez intr-o banca, dar este destul de greu sa ajungi acolo. Nu este vorba ca trebuie sa dai bani, cat mai ales ca trebuie sa cunosti pe cineva acolo", spune Ioana Bogdan.



Pentru colega ei, Mirela Boncea, angajatorul ar trebui sa fie deschis la propunerile angajatilor, sa comunice cu acestia si sa-i respecte. "In conditiile in care noi suntem inca intretinuti de parinti, cred ca un salariu mediu pe economie ar fi destul de stimulativ. Noi vrem in principal sa capatam experienta".



O alta problema cu care se confrunta studentii este ca nu ajung sa se angajeze in domeniul pe care l-au studiat. "Sunt foarte putini care lucreaza in domeniul in care s-au specializat si astfel ajung sa uite tot ce au invatat in facultate, deci e ca si cum ai spune ca ai facut facultatea degeaba. Eu sunt studenta in anul al IV-lea la Facultatea de Contabilitate si as vrea sa ma angajez in acest domeniu. La mine in familie e o adevarata traditie privind profesia de contabil si as vrea sa o continuu", spune Ana-Maria Postu.



Madalina Dobanda a terminat Facultatea de Stiinte Politice si un master in cadrul Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative si lucreaza in acest moment in invatamant ca profesor suplinitor. "Am venit la targ sa vad oferta de locuri de munca. As vrea sa lucrez in media, pentru ca este un mediu foarte dinamic si motivant si cred ca sunt buna la munca de teren si la scris. Cred ca tinerii nu se pregatesc suficient de bine inaintea unui interviu. Trebuie sa cunosti bine compania la care vrei sa te angajezi si sa iti stii punctele forte, sa stii sa <te vinzi>. Daca vrei sa gasesti un loc de munca nu este suficient sa lasi doua-trei CV-uri intr-o zi, ci 20. Este imposibil ca in decurs de o luna sa nu ai cel putin cinci interviuri", spune Madalina Dobanda.





Selectia: opt din 2.600



Care este insa oferta de locuri de munca? La targ participa peste 35 de companii din domeniul bancar, consultanta in contabilitate si audit, asigurari, marketing, vanzari, recrutare, IT&C, FMCG (Fast Moving Consumer Goods), care ofera studentilor diverse posturi, majoritatea de entry level. Companiile prefera sa-i selecteze pe studentii cei mai buni din anii terminali, sa-i pregateasca in cadrul firmei si apoi, daca pot face fata si se integreaza in echipa, sa le ofere un loc de munca.



Firma de telefonie mobila Zapp ofera locuri de munca in departamentele de vanzari, operatiuni si tehnic. "Anul trecut am initiat un program special pentru studentii din invatamantul economic, am facut o selectie, a urmat un program de pregatire, iar cinci dintre ei sunt deja angajati ai companiei. Programul va fi continuat si anul acesta. Pregatirea pentru partea de vanzari dureaza opt saptamani, timp in care li se transfera intens studentilor cunostinte legate de particularitatile pietei, ale industriei", explica Mihaela Lupu, Head of Corporate Affairs al Zapp.



Pentru a doua oara consecutiv, Raiffeisen Bank este partener AIESEC la Zilele Carierei si ofera tinerilor un program de management trainee, pentru ca, dupa cum spune reprezentantul bancii, Alina Bebia, Romania nu duce lipsa de specialisti excelenti in domeniul bancar, dar are mare nevoie de manageri. "Din 2.600 de aplicanti carora li s-au testat abilitatile manageriale am ales opt tineri care pe parcursul unui an au lucrat in toate departamentele bancii, pentru a cunoaste institutia in detaliu si pentru a-si da seama pentru ce anume zona sunt potriviti", spune Alina Bebia, Recruitment Specialist.



Un program pe care Raiffeisen il lanseaza anul acesta in premiera se adreseaza studentilor exceptionali. "Bursa Raiffeisen" presupune alegerea celor mai buni studenti, trimiterea acestora la un stagiu de pregatire in strainatate intr-o institutie de invatamant superior de prestigiu si apoi angajarea in cadrul bancii. "De asemenea, avem mereu cate 200 de studenti care fac la noi stagiile de practica. O treime din cei care au fost la noi anul trecut au primit oferte de angajare in principal ca entry level, dar si pe posturi mai specializate", explica reprezentantul bancii.





Intai si-ntai, trei luni de teste



Silvia Chialda, manager Human Capital Advisory Deloitte, recunoaste ca ASE Bucuresti este o scoala excelenta care a furnizat intotdeauna firmei tineri potriviti pentru posturile de consultanti si analisti. "Noi am incurajat studentii sa ne trimita CV-urile lor, indiferent de unde invata, la o facultate la stat sau la o particulara. Un numar de 400 de aplicanti s-au potrivit cerintelor departamentului de audit, iar apoi timp de trei luni au fost testati (teste de specialitate, de limba straina si de personalitate) si la final au ramas 20. In primele luni, acestia au urmat un training intensiv de orientare, dar si de specializare", afirma Chialda.



Mirela Busuiocescu, director financiar al National Distribution Company, divizia de distributie de presa a trustului MediaPro, fosta studenta la ASE, a ajuns ea insasi prin intermediul targului "Zilele Carierei" la firma unde lucreaza acum. "Este o premiera pentru noi participarea la acest targ si intentionam sa facem recrutari din randul studentilor. Ei vor trece prin toate departamentele timp de trei luni, dupa care vor sustine un test de evaluare, iar in final vom decide impreuna cu ei care departament li se potriveste cel mai bine. In distributie este foarte greu sa promovezi din exterior. Se prefera o promovare din interior pentru ca, mai intai, pentru a face fata acestui domeniu, trebuie sa treci prin toate departamentele, sa cunosti ce inseamna distributia in cel mai mic detaliu, la fiecare nivel".



La targul "Zilele Carierei", aflat la a XIX-a editie, tinerii pot asista la prezentarile companiilor participante, isi pot depune CV-urile direct la standurile firmelor sau le pot introduce intr-o baza de date online, care va putea fi accesata timp de un an de angajatorii interesati. Potrivit organizatorilor de la AIESEC, anul trecut targul a fost vizitat de aproximativ 4.000 de tineri, iar anul acesta, numarul vizitatorilor se astepta sa fie mai mare deoarece perioada de desfasurare s-a dublat. In plus, anul acesta firme ca Zapp, Raiffeisen Bank, Kraft Foods, Connex, Procter&Gamble, Coca Cola HBC si-au extins prin "Zilele Carierei" politica de recrutare in alte cinci centre universitare din tara: Iasi, Timisoara, Targu-Mures, Brasov si Oradea. Reprezentantii AIESEC estimeaza ca in jur de 140 de companii vor participa in 2004 la acest eveniment, in toate cele sase orase. Printre partenerii media ai evenimentului s-a numarat si Ziarul Financiar, iar proiectul este realizat cu sprijinul United States Agency for International Development (USAID), prin Balkan Children&Youth Foundation.
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania