• Leu / EUR4.9090
  • Leu / GBP5.8036
  • Leu / USD4.7494
Afaceri de la zero

Nu e un film de aventura, e turism ecvestru

03.12.2002, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

Mugur Pop are 34 de ani si este inginer horticol, iar Alin Tarta este de profesie informatician si are 26 de ani. Ambii sunt din Cluj, cunoscatori buni ai Apusenilor si pasionati de calarie. In urma cu doi ani au hotarat sa-si transforme pasiunea pentru cai si aventura in afacere, pornind de la premisa ca turismul ecvestru e un domeniu cu sanse mari de dezvoltare intr-o tara care pentru multi occidentali reprezinta un loc ideal de refugiu - la preturi rezonabile - in ruralitate si in natura.
Ideea unei astfel de activitati i-a venit lui Mugur cu mai multi ani in urma. A incercat impreuna cu Alin sa traverseze muntii calare, insa nu a reusit sa convinga pe nimeni sa le dea caii pe mana. "In urma cu trei-patru ani am aflat ca in herghelia Beclean sunt niste lipitani de vanzare si am actionat. Erau trei armasari, noi eram doi nebuni si rezultatul a fost ca am descoperit ce inseamna sa cresti cai", povesteste Pop.
Pe atunci lucra pentru un american care facea haine de canepa. Ii pregatea acestuia cultura biologica de canepa si cauta surse de vopsire naturala a acesteia. Acum se ocupa exclusiv de cai si de logistica aventurilor in Muntii Apuseni.

Transhumanta si zboruri cu parapanta
La doar doi kilometri de Cluj, ferma Daksa adaposteste 15 cai, dintre care trei sunt manji. Traseele oferite de cei doi clujeni pot fi de o zi - in jurul Clujului, prin padurea Faget, rezervatie peisagistica, cu oprire la lacul Micesti; de un week-end, de la Cluj la Cheile Turzii; trei zile, Cluj-Coltii Trascaului si Cetatea Coltesti, cu retur; cinci zile - Cluj-Sarmizegetusa Regia, traseu de aventura si sapte zile de la Cluj-Muntele Mare (1.826 metri) la Platoul Padis si retur. "Avem insa posibilitatea de a compune si alte trasee, chiar trasee in stea, cu baza intr-un punct fix - sau posibilitatea de a combina o zi de calarie cu o zi de umblat in pestera, o zi la un mester popular acasa si o zi cu parapanta", explica Pop.
O zi de calarie, cu tot ce include aceasta, de la masa, cazare si pana la cal, ghid si masina de intendenta, costa 70 de euro, adauga el, iar programele sunt destul de flexibile. "Noi ne-am pregatit sa le completam cu momente festive prilejuite de targurile care au loc in zona, insotim ciobanii in transhumanta sau surprindem cate un mester olar sau fierar la el acasa, iar pe langa programele clasice cu cai, mai adaugam ture speologice sau de catarare si chiar zboruri cu parapanta, ultima noastra achizitie".
Deocamdata, clientii Daksa sunt cu preponderenta strainii. Pentru traseele mai lungi, gandite pentru grupuri de minimum sase persoane, rezervarile se fac cu cel putin o luna de zile inainte, iar sezonul dureaza de la jumatatea lunii mai pana la jumatatea lunii noiembrie. "Clientul meu este aventurierul fara varsta, sensibil la miscarea norilor si la cea a firelor de iarba. Daca este amator de turism ecvestru este de obicei un bun calaret, dar acelora care nu calaresc le oferim trasee in caruta cu coviltir, cu trasura sau chiar trasee pe jos, cu bagajele transportate pe magari de samar", spune Pop.

Prima promotie de ghizi ecvestri
Pana in prezent, cele mai solicitate trasee au fost cele calare, carora cei doi asociati le-au acordat pana acum o atentie deosebita. "Traseele cu carutele cu coviltir, cu autonomie pana la o saptamana, cred insa ca vor avea cea mai mare cautare in viitor, deoarece nu solicita o pregatire de durata, asa cum o cere calaria, iar ritmul de deplasare este mult mai lejer".
In acest tip de activitate, cea mai mare dificultate o reprezinta mana de lucru, explica Mugur Pop - si asta pentru ca e nevoie de oameni care sa fie foarte priceputi la cai, dar in acelasi timp si suficient de "lustruiti" pentru a intra in contact cu clientii.
In afara celor doi asociati, la Daksa lucreaza permanent alti doi angajati. "Nea Nelu de la grajd are experienta, a mai lucrat la un alt centru ecvestru pana sa vina aici. Merita sa-l vezi cum toti caii umbla dupa el sa-l pupe si sa-l traga de buzunare, in speranta unor delicatese", glumeste Pop. Celalalt, specialistul in motoare si masini, are grija de camion, carute, trasuri - "ne aduce aminte de tot felul de responsabilitati atunci cand pe mine si pe Alin ne fura visarea".
Mugur se ocupa de grupurile calare, iar Alin de partea de intendenta. S-au implicat amandoi in cadrul Comitetului National de Turism Ecvestru, in formarea de ghizi ecvestri atestati; prima promotie va iesi luna aceasta.
Cu ghizii ceilalti, neecvestri, precizeaza Pop, a fost mai simplu. In Cluj, spune el, sunt foarte multi cunoscatori ai Apusenilor, cu o formatie de montaniarzi suficient de riguroasa ca sa corespunda programelor Daksa. "Evident, fiecare ghid trebuie sa vorbeasca doua limbi straine, sa fie simpatic, amabil, plin de resurse si de vitalitate, dar mai ales sa fie foarte atent si sa-si poata asuma responsabilitati", explica Pop.

Valoarea adaugata: aventura
Pentru Mugur Pop, metoda cea mai buna de a face publicitate ofertei lor este cea "de la gura la ureche", dar de fapt, spune el, se foloseste de toate mijloacele de promovare care se preteaza acestui domeniu: de la web la pliante, afise si targuri si pana la contactele personale. "Primii clienti ne-au gasit ei pe noi, prin intermediul paginii de web. Erau niste belgieni care conduceau un centru ecvestru si organizasera deja in Romania ture calare la Beclean. Se pare ca la noi le-a placut mai mult, caci au revenit dupa un an cu mai multe grupuri".
In domeniul turismului ecvestru se poate spune ca exista destula concurenta, in masura in care in diverse zone ale tarii sunt si altii care organizeaza programe de agrement in jurul unor centre de echitatie sau baze turistice, explica Pop. El sustine insa ca punctul forte al ofertei Daksa este aventura. "Urcam pe creasta Apusenilor si mergem pe ea pret de patru-cinci zile, intr-o lume aproape ireala, acolo unde istoria civilizatiei noastre se poate inspira direct in plamani. Ceea ce mi se pare fascinant este modul in care cal si calaret se regasesc, parca dupa o lunga despartire. Oamenii descopera in prietenul de sub sa un confident neintrecut, iar natura isi etaleaza o nebanuita savoare pe care o descoperi acum dintr-o alta perspectiva".
Ca manager, Mugur si-a propus ca pe termen scurt sa dezvolte structuri de cazare in teren, cu grajduri aferente si sa-si prezinte oferta "mai in forta" la targurile de turism. Pana acum, afacerea a presupus o investitie de cateva sute de milioane de lei, care inca nu a fost amortizata. "Deocamdata nu este o activitate foarte rentabila, dar in conditiile in care poti sa-ti acoperi sezonul cu clienti, in doi-trei ani iti poti recupera investitia", spune el. 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone