Afaceri de la zero

Nu-i nimic, data viitoare o sa ne luam si noi rolele cand mergem la cumparaturi

26.01.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Toamna trecuta, spectacolul concurentei dintre hipermarketurile franceze Carrefour si Cora pe piata romaneasca a cunoscut o mediatizare fara precedent, cand ambele companii, la doar cateva zile distanta, au deschis cate un magazin in Bucuresti. Cand e vorba de hipermarketuri, presa e interesata cu deosebire de aspectul cantitativ al concurentei dintre ele: spatiul de vanzare, aglomerarea de cumparatori pe metru patrat, incasarile, numarul de magazine preconizat. Mai putin s-a scris insa despre acele aspecte ale concurentei care tin de cultura companiei, respectiv de acele inovatii de marketing de natura sa individualizeze marile lanturi comerciale si pe care acestea le implanteaza pe orice piata noua unde patrund.



In timp ce altii sustin ca se ingrasa la serviciu din cauza stresului, ei arata din ce in ce mai bine. Nu pentru ca ar lucra in cine stie ce conditii spectaculoase, in aer liber sau facand sporturi de performanta. Desi, pana la urma, au si ei performantele lor.



Nicoleta Iosif are 30 de ani si spune ca din septembrie si pana acum a slabit zece kilograme. "Eu, in schimb, m-am ingrasat", zice mai tanara ei colega, Daniela Greabie, pe care kilogramele in plus cu care se lauda nu prea se vad. "Acum pot sa mananc mai mult decat inainte, pentru ca nu se mai depune asa de usor", le completeaza o alta colega.



Nu ma aflu la vreo sedinta de terapie pentru cei cu probleme de alimentatie, cum ati vazut prin filmele americane, unde te astepti, din clipa-n clipa, sa-ti vina randul si sa spui "sunt X si sunt alcoolic" sau "am probleme cu greutatea". Si nici nu am de-a face cu vreunul din cei pe care i-am vazut adeseori pe la gurile de metrou impartind fluturasi sau purtand insigne cu mesajul "slabeste acum - intreaba-ma cum". Ma aflu in depozitul hipermarketului Cora, impreuna cu o ceata de fete care s-au strans in cerc in jurul meu, fara sa-si scoata rolele din picioare.



E o zi linistita, mi se spune, e in timpul saptamanii, pe la pranz, asa incat clientii pot astepta. Cel mai rau a fost de sarbatori, cand aglomeratia era atat de mare incat, la un moment dat, nici cu rolele n-au reusit sa mai faca fata, chiar daca nu prea-si pun problema numarului de kilometri pe care-l parcurg in mod obisnuit intre casele de marcat si rafturi. "Dar de sarbatori am dat kilometrajul peste cap," spune una dintre fete.



Pe langa faptul ca e zi linistita, la Cora e zi "de fete", dupa cum spune Mariana Dragan, care se ocupa de comunicare in cadrul hipermarketului. "Dar aceasta nu este o regula, avem si baieti, asa s-a intamplat astazi, daca veniti maine o sa vedeti si baieti", adauga ea.





Mie mi-a dat cu punga de lamai in cap



Baieti plimbandu-se pe role, in timpul serviciului, am gasit insa la Carrefour Orhideea. Mihai Manolache este unul dintre ei si pe langa faptul ca este roller, este si student la geografie si ca urmeaza sa aiba un examen chiar in dupa-amiaza respectiva.



"Stau pe role cam opt ore pe zi, in afara pauzelor. Jobul meu este sa stau pe linia caselor de marcat, iar daca vreun client nu are bani sa achite toate produsele pe care le-a luat din magazin, eu duc marfa inapoi la raft. Sau, daca vreun produs nu are codul de bare inregistrat, merg inapoi la raft si aduc altul", explica el, intre doua drumuri.



In general, cam acestea sunt atributiile fetelor si ale baietilor pe role din cadrul celor doua hipermarketuri concurente, care au introdus acest sistem si in Romania. De obicei, ei comunica fie prin intermediul telefoanelor mobile, fie sunt chemati de la casa. Unii dintre ei stau printre rafturi si incearca sa dea o mana de ajutor clientilor dezorientati, chiar daca uneori au fost cazuri cand acestia n-au prea inteles ce cauta niste tineri cu rolele in magazin.



"Un client mi-a zis ca n-am voie cu rolele in magazin, iar unii se uita dupa noi, mai ales tinerii", spune Daniela Greabie de la Cora. "Iar altii nici macar nu ne observa, trec pe langa noi fara sa ne vada ca suntem pe role: eu, de pilda, am avut mana rupta intr-un accident de genul asta. Iar un client mi-a dat in cap cu o punga cu lamai!" adauga ea.





Asa patineaza casierii



In cazul hipermarketului Cora, angajatii pe role sunt de fapt casieri si merg pe role, dupa cum spun ei, "atunci cand se simt in forma". Sunt zile cand merg pe role, dar se ocupa si de casierie, iar in alte zile fac ori una, ori alta.



"Selectia se face in randul casierelor, asa incat au trecut deja de faza de selectie si de formare pentru aceasta pozitie in cadrul Cora, pe baza de voluntariat, dupa care sunt acompaniate de rolleri, care le invata sa patineze. In egala masura trebuie sa cunoasca si amplasamentul pe raft al fiecarui produs din cadrul magazinelor: le dam astfel o lista de produse pe care trebuie sa le aduca intr-un timp dat, iar cei mai buni pot deveni rolleri", spune directorul de marketing al Cora Romania, Frederic Bout.



"Folosim acest sistem in Franta, Belgia si Ungaria pentru magazinele cu suprafete de vanzare mai mari de 12.000 de metri patrati, iar in Romania folosim acest sistem inca de la inaugurarea hipermarketului", a mai spus Bout. Cora Pantelimon a fost inaugurat in toamna trecuta, pe 24 septembrie. In total, Cora are 15 rolleri, din care maximum sase pe tura.



La Carrefour Orhideea lucreaza sase astfel de angajati, iar Andreea Mihai, directoarea de marketing a companiei, spune ca alti sase vor urma si la hipermarketul din Colentina. Spre deosebire de cei de la Cora, aici rollerii sunt doar rolleri, fara sa aiba si atributii de casieri.



"Personal pe role exista de multa vreme in cadrul grupului, in hipermarketurile Carrefour din Franta, de exemplu. De aici am preluat si noi ideea, sistemul fiind nu numai foarte practic, dar si in spiritul modernitatii si al inovatiei specifice grupului", spune Andreea Mihai.



"Am facut selectia atat in cadrul personalului deja existent, dar am facut si angajari noi. O conditie absolut necesara a fost, bineinteles, sa stie sa mearga foarte bine pe role, intrucat aceste aptitudini sunt verificate", a adaugat ea.





Munca speciala, salarii speciale



Atat la Carrefour, cat si la Cora, personalul pe role a beneficiat de un training special, care tine mai mult de relatia cu clientii decat de mersul pe role.



Angajatele de la Cora spun ca au efectuat un training inainte de inaugurarea hipermarketului, training pe care l-au repetat deja si pe care il vor mai repeta o data, dupa cateva luni.



"Am invatat care sunt tipurile de clienti, cum sa rezolvam o problema, a trebuit sa venim cu propuneri in functie de tipul de client. In general, am invatat lucruri de baza, de genul 'clientul trebuie ascultat cu rabdare', trebuie sa-i zambesti ca sa revina", spune Nicoleta Iosif.



Salariile sunt confidentiale, asa ca nu am aflat decat ca au "un salariu special pentru acest tip de activitate" - in cazul Carrefour - sau ca "sunt platiti in plus pentru ceea ce fac" - la Cora, unde, in acelasi timp, reprezentantii companiei spun ca acest tip de activitate se bazeaza pe voluntariat.



In general, cei care practica aceasta meserie sunt tineri cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani. Unii dintre ei au deprins mersul pe role o data cu dobandirea acestui job, iar altii au transformat un hobby in activitate de zi cu zi.



Nici unii, nici ceilalti nu mai au insa timpul sau dispozitia de a se da cu rolele in timpul liber. "Inainte eram tot timpul cu rolele in Cismigiu, acum insa nu prea mai am cand, mai ales ca sunt si student", spune Mihai Manolache de la Carrefour. Colega sa de la Cora, Elena Raileanu, e de aceeasi parere. "E suficient atat, nu mai am nevoie de role si in timpul liber".
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania